Při nahlédnutí do technických specifikací nové Yamahy MT-09 pro rok 2021 nelze přehlédnout, že se japonský výrobce nebývale snažil o zlepšení stroje ve všech ohledech.

Uvedení Yamahy MT-09 pro rok 2021 rozdělilo veřejnost. Jedna strana publika vyzdvihuje nové technické specifikace, druhá strana si stěžuje na nepříliš povedený design. Design vezmeme v dnešním článku bokem a zaměříme se na onu technickou stránku věci.

Při pohledu na seznam změn lze velmi směle říci, že se jedná o zbrusu nový motocykl. Poskytuje více výkonu, váží méně a je o odst chytřejší než předchozí modelový ročník.

Výkon je na prvním místě. Nová MT-09 má zvýšený objem válců a výkon byl zvýšen na 117 koní a 93Nm kroutícího momentu, což je o dvě koňské síly více. Nové jsou písty, ojnice, vačka a celý motor byl odlehčen i na karterech. Přes zvýšený výkon nový model splňuje přísnější emisní normu Euro 5. 

Výkon motoru je na zadní kolo přenášen přes šestistupňovou převodovku a modernizovanou asistovanou antihopingovou spojku. Stroj má nový hliníkový rám, na který je šroubovaná podsedlová sekce, která je také hliníková. Výsledkem těchto snah o odlehčení je hmotnost 189 kilogramů s natankovanou nádrží.

189 kilogramů mokré hmotnosti je o 4 kilogramy méně, než měl modelový ročník 2020. Taktéž brzdy byly modernizovány. Nový model má vpředu radiálně umístěné čtyřpístkové třmeny vlastní výroby, které jsou nově bržděny radiálně umístěnou brzdovou páčkou (předchozí byla axiální). Výsledkem je vyšší brzdný výkon, který je navíc jezdcem lépe dávkovatelný. Přední plovoucí kotouče zůstávají stejné - o průměru 298 milimetrů.

Tlumiče stroje stále obstarává japonský výrobce KYB. Přední tlumiče jsou plně nastavitelné (předpětí, útlum odskok) a zadní částečně (předpětí pružiny a odskok tlumiče).

Největší změna je ovšem na straně ergonomie a elektroniky. Nová MT-09 má elektroniku, kterou donedávna měla jen vrcholná Yamaha R1. Předně je to šestiosá měřící jednotka, která obstarává funkci náklonového ABS, náklonové kontroly trakce, kontroly jízdy v driftu a moderaci zdvihání zadního kola při agresivním brždění.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Před pilotem stroje je pak 3,5-palcový barevný displej, s jehož pomocí si může jezdec navolit jízdní režimy a moderovat veškeré nastavení motocyklu. MT-09 bude nyní standardně vybavena obousměrným řadící quickshifterem. Co se nakonec tedy designu týče, nový model se zříká svého unikátního vzhledu se čtyřmi kulatými projektory a nově má jeden LED projektor, po jehož stranách jsou dva svislé proužky denního svícení.