Prodeje Tuona 660 jsou na spadnutí a první kousky se již dostávají do rukou motocyklových redakcí. Zejména pokud se jedná o oficiální celosvětovou prezentaci. Co můžeme od nejnovějšího středněobjemového naháče očekávat?

Aprilia si od Tuona 660 hodně slibuje. Je to jednat dáno svou empirickou zkušeností, kdy ví, že veliké Tuono je velmi oblíbeným strojem. Za druhé, svět zažívá renesanci zájmu o středněobjemové motocykly. Když spojíme tyto dva faktory, mohla by novinka italského výrobce dosáhnout očekávaných prodejních úspěchů. 

Předně, Tuono v sobě skrývá nekonečnou podobu se svou plně kapotovanou sestrou - Aprilií RS 660. Dá se na rovinu říci, že se jedná o napůl slečený supersport RS 660. A ani se nedá říci že by to byl naháč, protože se rozhodně o nahatou motorku nejedná. Stále disponuje rozměrnou kapotáží, jen je jí všude výrazně méně.

Aprilia se vyjadřuje ve smyslu, že Tuono 660 je vstupní branou do světa velikých motocyklů. A dá se ji i věřit, protože dvouválcový motor je oproti sportovní RS 660 (která má 100 koní) o něco zcivilněn a uklidněn, což se projevilo v nižším výkonu - 95 koní. A v maximálním kroutícím momentu 67 Nm. Což je stále na motocykl, který plně natankovaný váží 183 kilogramů docela dost. Proto Aprilia nabízí Tuono 660 i ve verzi 35Kw, aby si užili i jezdci s řidičákem A2.

Motor Tuona je sevřen ve dvojitém rámu, který pokračuje dvojitou kyvnou vidlicí. Podvozek dodala japonská Kayaba a brzdy zase italské Brembo. Moderní motorka nesmí být ochuzena o elektroniku. Přestože se jedná o středněobjemový stroj, Aprilia ani tady nešetří a Tuono je vybaveno veškerými fičurkami, jako Tuono 1100 - sloučeny do balíčku APRC. Plynová rukojeť Ride-by-wire otevírá možnosti výběru jízdních režimů, kterých je pět. Tři z nich jsou pro civilní ježdění, dva jsou vhodné na závodní okruh. K systému patří i anti-wheelie kontrola, nastavitelná několikastupňová kontrola trakce a dnes již obligátní tempomat. Všechny informace jsou přehledně zobrazeny na LCD přístrojovém panelu.

Tuono je přitom výrazně jiné než sportovní RS 660. Z důvodu jiného posazu, jiných řídítek, jiné ergonomie a zcela jiného pocitu ze stroje. Ačkoliv se jedná o středněobjemový stroj, rozhodně na něm nebudou trpět řidiči vyšších postav. Vyšší a širší řídítka dávají velmi precizní úchop a dobrý pocit z ovladatelnosti stroje. Rozumně je naladěn i podvozek, který je o něco měkčí než u sportovního RS 660. A přesto to není stroj zcela bez emocí. Dvouválec dokáže vykouzlit nemálo vibrací, které se ozývají zejména od stupaček.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Ne zcela dokonale chrání větrný štítek. Ochrání spodní část hrudníku a zbytek těla, ramena i hlava jsou zcela vystaveny náporu větru. A bohužel i trošce turbulencí, které se naštěstí projevují na prsou jezdce, než by se projevovali negativněji na helmě. Ale je to skoronaháč a široký rozhled příjemně ovlivňuje autenticitu jízdy.

Těšíme se až Tuono dostaneme do ruky na delší dobu. Zážitků bude jistě mnohem více.