Elektrické motocykly jsou aktuálním tématem. Některým lidem není po chuti změna motorizace, jiní si zase začínají zvykat a hledat ve změně výhody.

Aktuálně ovšem elektrické motorky cenově jen velmi těžko konkurují motorkám se spalovacím motorem. Dá se ale předpokládat, že se zvýšeným objemem prodejů budou klesat jednotkové výrobní náklady a s elektrickými motorkami se budeme čím dál tím častěji setkávat. Aktuálně se můžeme setkat s velmi vysokým rozpětím pořizovací ceny těchto novinek. Pomiňme čínské elektrické skůtry a zkusme se podívat na stroje, kterým se říká motorka.

Do porovnání jsme tedy vzali elektrické Zero S 13, které stojí s 13kWh baterií 417000 Kč A Suzuki SV650, které stojí 175000 Kč. Pro rozumné porovnání jsme spočítali náklady pro ujetí vzdálenosti 78000 kilometrů. Do nákladů byly započítány jak náklady na palivo, tak na elektřinu. Dále náklady na údržbu, které jsou u elektrických motorek výrazně nižší, vzhledem k jednoduchosti elektrického pohonu. Motorky to jsou podobně výkonné. Zero dává 45kW, SV650 dává 53kW. Zero ovšem poskytuje kroutící moment 108Nm, což je daleko nad SV. Dojezd Zera je cca 300 kilometrů v městském provozu a tak pro běžné popojíždění po městě, nebo po okreskách kolem města leckomu vystačí. Dojezd je podobný jako má SV650 na benzín.

Tak jako běžní řidiči hledají nejlepší cenu benzínu, budeme předpokládat, že i majitelé Zera budou nabíjet motorku "nočním proudem". Takže uvžujeme cenu benzínu 30 Kč za litr, stejně tak uvažujeme cenu energie v nízkém tarifu 2/3 vyskohého tarifu, takže v našem případě tedy 2,5Kč za kWh. Do celkových nákladů taktéž zahrnujeme cenu předepsaného servisu v autorizovaném servisu. Ty se mohou samozřejmě lišit, pokud byste stroj servisovali jinak nebo jinde.

 

Jak vidíte v tabulce, do výhodnosti celého řešení dramaticky promlouvá pořizovací cena strojů. Více než dvojnásobná cena elektrického stroje deklasuje Zero hned na začátku. Elektrické stroje zase přináší jiné výhody - jedou dobře hned i studené, rychlé odjezdy z křižovatek a jednodušší servis.