Firma Honda využila hladu po levné osobní dopravě v době, kdy se východní říše zotavovala z druhé světové války. V roce 1946 přivedla na svět svůj první motocykl.

Společnost Honda založil Soichiro Honda, který se začal točit kolem motorů již jako mladík. V roce 1937 založil společnost Tokai Seiki, která se specializovala na výrobu pístních kroužků. Společnost získala kontrakt od Toyoty, který byl ovšem brzy vypovězen, protože výrobky byly nekvalitní. Soichiro Honda tedy začal studovat průmyslovou školu, aby získal nějaké znalosti, které si průběžně doplňoval návštěvami automobilových továren po celém Japonsku. Studia mu pomohly pochopit výrobní procesy, takže v roce 1941 získal od Toyoty opět kontrakt a dodával pístní kroužky již v akceptovatelné kvalitě.

 

V roce 1943 byla společnost Tokai Seiki zatížena válečnou výrobou, správu nad ní převzalo japonské Ministerstvo průmyslu a 40% společnosti darovalo Toyotě, která pro Japonskou armádu vyráběla motory do vojenských letadel. Soichiro Honda byl násilně sesazen z pozice prezidenta na pozici senior ředitele a tato událost ho velmi demotivovala. Vrchol zkázy přišel když americké bombardéry B-29 srovnaly se zemí jeho továrnu v Yamashitě v roce 1944 a zemětřesení zbořilo jeho druhou továrnu v Itawě v roce 1945. Soikiro Honda se vzdal, co zbylo odprodal Toyotě za tehdejších 450 tisíc Yenů (analogie dnešních cca 40 tisíc Kč) a v říjnu 1946 založil Honda Technologický Institut. Mimochodem, společnost Tokai Seiki funguje dodnes, stále ji vlastní Toyota a do Toytoy dodává stále pístní kroužky.

První továrna-chatrč - Honda Technologický Institut (1946)

Hondovi se podařilo koupit z přebytků japonské armády motor do přenosného generátoru elektrické energie a ten vestavěl do rámu svého bicyklu. Prototyp motokola dal své ženě, ať se na něm sveze a řekne mu svůj názor. Když se po chvíli jeho žena vrátila z projížďky od domova k vlakové zastávce v Hamamatsu celá od oleje, řekla mu, že takovýto krám se nikdy nebude prodávat, protože mu ho všichni zákazníci vrátí. Honda si z odborného posudku své ženy vzal ponaučení, seřídil směs tak aby nestřílela palivo s olejem z karburátoru na jezdce a nakoupil od armády dalších 500 motorů do přenosných generátorů elektrické energie, které vestavěl do rámů dalších jízdních kol.

Honda A-type zvaný Bata-Bata, podle jeho typického zvuku

O motokola byl tak ohromný zájem, že Honda zaměstnával v chatrči o půdorysu 16 čtverečních metrů 12 zaměstnanců ve třísměnném provozu. Ti motokola montovali a často přímo u dveří chatrče je prodávali lidem co někdy stáli i ve frontě. Lidé pro kola cestovali až z Osaky a Nagoyi, nebo z 250 kilometrů vzdáleného Tokya. Vzhledem k tomu že 500 motorů bylo žalostně málo, brzy Honda vystavěl ve větší továrně v Hamamatsu výrobní linku, na které vyráběl kopie tohoto motoru pomocí svých zaměstnanců. To měl celkově již 34 zaměstnanců. Motocykl (motokolo) Honda A-Type se prodával do roku 1949, kdy Honda zlikvidoval Honda Technologický Institut, což mu přineslo 1 milion Yenů (zhruba 100 tisíc dnešních Kč), které byly prvotním vkladem do společnosti Honda Motor Co.

Výrobní linka motorů pro A-type

Druhá továrna Hondy - Honda Motor Co. (1949)

V témže roce již vyjela Honda s prvním motocyklem s pevným rámem, který označovala jako D-Type, prodávaným pod modelovým názvem Dream. Ten byl již ve své době unikátní tím, že měl sání paviva z boku a výfuk logicky dozadu.

Motorů pro motokola se Honda nevzdal. Pod novou firmou vyráběl kompletní set motoru, pohonu, s nádrží a plynovou rukojetí, kterou dodával výrobcům kol a cykloservisům, kteří motor montovali jako přídavný motorek pohánějící zadní kolo. Tyto motory se dodávaly v papírové krabici a Honda jich vyrobil víc než 13000 kusů. Honda se stala v roce 1963 největším výrobcem motocyklů na světě a tento primát drží dodnes.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY