Tak se nám tady sešly některé negativní vlivy najednou. Covid 19 vyhnal mnoho lidí z kanceláří domů a tak šly neskutečně nahoru prodeje elektroniky. Motocykloví výrobci ostrouhali a není z čeho vyrábět řídící jednotky. A...
...do toho se přihnali globální oteplovatelé planety, kteří skupují čipy ve velkém, aby proměňovali elektřinu ve virtuální nic pod názvem Bitcoin. Přidali se výrobci oceli a plastů, kteří zdražují základní materiály o desítky procent. To vše se promítá do obtížné dostupnosti motocyklů. Jednak některé stroje vůbec není možné koupit, nebo je na ně dlouhá čekací lhůta, nebo jsou prostě drahé. Miliony lidí postižené covidovou situací ve spojení s nárůstem cen na ně navíc nemají peníze.
Rok 2020 tedy skončil účtem o 9 milionů kusů nižším, než byly prodeje v roce 2019. Pokles zaznamenala drtivá většina výrobců, například:
Aprilia -37% Piaggio -21% Ducati -9% Benelli -27% Kymco -5% TVS -19% Bajaj -17,9% BMW -3,9% Triumph -2% Kawasaki -25% Harley Davidson -18% Gogoro -39% KTM -3,5% Honda -3%
Nárůsty prodejů zaznamenali jen malí výrobci v rámci svých specifických modelů- Například Indian si připsal dvě procenta. MV Agusta +24,8%
Evropské prodeje nebyly až tolik postiženy, kdy třeba právě KTM zazanamenala v Evropě nárůst prodejů o 18%. Kymco u 6% a Kawasaki o 2,1%. Zaplakalo BMW, které kleslo o 2,9% a zejména Honda, která v Evropě prodala o 11,7% motocyklů méně.
Světové výrobce motocyklů ale táhnou země, ve kterých se prodají miliony motocyklů. Tady zaplakal zejména Royal Enfield, který odepsal celých 30% prodejů. Na celém světě se v roce 2020 prodalo 56 milionů motocyklů. V indii to bylo o 5 milionů méně než v roce 2019. V Indonésii o 2,9 milionů. V těchto zemích realizují velcí výrobci jako Kawasaki nebo Suzuki největší objemy prodejů. A v tomto případě propadů. Celosvětový propad prodejů byl tedy 14%.
Rok 2021 nevypadá o moc lépe. Rovnou lze říci již nyní že bude pro mnoho výrobců ještě horší než rok 2020. Do hry totiž vstupují zvýšené ceny materiálů. Ocel je meziročně o 50% dražší, plasty jsou dražší o 60%. Dražší je i námořní doprava, jejíž cena narostla meziročně na trojnásobek. Importy asijských výrobců (včetně evropského Triumphu, který vyrábí 95% produkce v Asii) se tedy o tuto dopravu citelně zdraží, což bude nutné přenést na zákazníka.