Kdo chvíli stál, už stojí opodál, slovy klasika. Jawa nechce zůstat jen u klasiky a má ambice se etablovat do střední třídy motocyklů.

Nové modely Jawy tak budou stát po boku Benelli, Morbidelli, CFMOTO či Voge. Tuto čtveřici zmiňuji právě proto, že bude stát po jejich boku jak zemí původu, kategorií strojů, i cenovým rozpětím. 

Jawa nemá totiž vůbec důvod se tajit původem svých strojů. Aktuálně její modely vyrábí Mahindra, Shineray, Tibet Summit a Jedi Motorcycles. A právě Jedi Motorcycles stojí za novým směrem, který kdysi započal projektem RVM by Jawa. Ten v Jawě pomalu končí, protože se výrobce (Tibet Summit) rozhodl jít po své vlastní cestě se svou vlastní značkou a tak je již obtížné projekt RVM by Jawa dál smysluplně rozvíjet.

jwr1

Nové modely Jedi by Jawa jsou hned tři. Naháč Retro, cesťák Touring a supersport Racing. My jsme téměř 14 dnů brázdili silnice kolem Liberce na Retru, což je z této trojice nejvíce zákaznicky upravený model. Ten má původně zcela jiné podsedlové plasty, jinou přední masku (s obdélníkovým světlem) a jiná zrcátka. Jawa si nechala tento model vyrobit zakázkově dle své vlastní představy tak, aby tak nějak navázala na své kořeny. Dopředu tudíž umístila kulaté LED světlo, nasadila kulatá zrcátka a pod sedačku dala štíhlejší plasty.

jwr7

A samozřejmě, nesnaží se oslovit vousaté zákazníky, kteří lamentují nad absencí modrého dýmu a chladících žeber na válcích, ale mladou generaci jezdců o věkovém rozpětí 30-40 let, kteří chtěji novou a moderní motorku a přesto si uvědomují, že s motorkou Jawa si nekupují pouze stroj, ale také tradiční jméno a hromadu kamarádů. Byť třeba jezdících na starších modelech, ovšem se stejným nápisem na nádrži a kteří jsou součástí společné rozsáhlé komunity.

jwr3

Nové Jedi by Jawa mají stejný základ v rámu a motoru. Nejedná se o žádné drobečky, ale o veliké stroje pro chlapy, kteří se nebojí mít mezi koleny pořádnou motorku. Což sebou nese všechna negativa i pozitiva těžších strojů. Vskutku Jawa Retro není tak hbitá jako Hornet 750, na druhou stranu vás zase nesfoukne ze silnice kdejakej kamion v protisměru. A pro Jawu je jistě lepší mít konstrukci předimenzovanou, slibující dlouhou životnost, než konstrukci materiálově spočítanou přesně na výkon motoru a účel použití. Ruku na srdce, tenhle stroj si také pořídí taťuldové a stejcové, kteří nemají předpisových juniorských 75 kilo.

jwr5

Ale dost politické agitačky a koukněme se na to jaká vlastně Jawa 750 Retro je. A výsledek je poměrně jednoduchý - zcela obyčejná moderní motorka, od které dostanete to, co od moderní motorky očekáváte. Nad rámec toho velmi potěší bezklíčkové startování a zamykání řídítek, nebo příjemně podsvícené ovladače na řídítkách. Našel jsem na ní vlastně jen dvě technická negativa.

jwr6

První spočítá ve spojkové páčce, která i přesto že je nastavitelná, přes nejvyšší přiblížení je poměrně daleko od mých prstů. A druhé negativum je zadní tlumič odpružení, který není nijak nastavitelný a majitel se musí spokojit s tím, co mu naservíroval výrobce. Potom ještě dvě drobnosti uvnitř LCD displeje s velmi zdařilou grafikou - jednak se v jeho hloubi v určitých místech nachází písmo typu rozsypaný čaj, za druhé ačkoliv disponuje konektivitou s mobilním telefonem, nepodařilo se mi ho napárovat s navigační aplikací CarBit.

jwr8

Přední podvozek od Kayaby je plně nastavitelný a tak si ho může majitel naklikat podle své váhy. A kombinace brzdových třmenů Brembo M4.32 s horní radiální brzdou Brembo slibuje a opravdu nabízí vynikající brzdný účinek. Na první pohled by se tato kombinace mohla zdát jako overkill. Sekunduje jim zadní jednopístkový třmen, také od Bremba. Vaše pozadí můžete umístit do rozměrné a pohodlné sedačky, ze které sice nebudete snadno vysedat na Dubé, na druhou stranu umožňuje celodenní bezbolestný pobyt. Ergonomie Retra je uvolněná, s mírným předklonem a bez tlaku rukou na řídítkách. Spojka je velmi snadno ovladatelná a šla by klidně i jedním prstem, pokud bych (viz výše) dostal tu páčku blíž k řídítku.

jwr4

Motor o objemu 730 kubíků a výkonu 75 koní (55kW) si pohrává s hmotností 220 kilogramů - s plnou nádrží. Motorka váží cca 205 kilogramů suchá. Není to superbajk, ale rozhodně ji nechybí dravost a výkon. A pokud by někomu výkon chyběl, měl by se naučit pořádně otočit plynovou rukojetí, protože nad 7000 otáček umí jet pořádně divoce a přítomnost třmenů Brembo na předním kole dává najednou smysl. V nižších otáčkách jsou cítít od motoru vibrace, které tak nějak očekáváme od dvouválcového řaďáku a nijak zvlášť se nevymykají obdobným motorům konkurence.

jwr10

Motor táhne poměrně solidně od spodních otáček, nikde nenacházím žádný výkonnostní propad, ani pošťouch a tak je jeho nástup příjemně lineární. Podřazování usnadňuje dnes již poměrně běžná spojka s řízeným prokluzem.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Jak jsem psal o kousek výše, vlastně jsem na stroji nenašel žádná konkrétní negativa a nová Jawa 750 Retro je zdařilá motorka. Vyšší hmotnost a široká stavba stroje mezi koleny řidiče nemusí být rozhodně na škodu. A tak jsem si tu nádrž před sebou vždy poplácal, vždyť mít před sebou zadek nějaké urostlé dorostenky taky nemusí být vždy špatně :-)

Za zapůjčení stroje Jawa 750 Retro děkujeme společnosti Jawa Moto s.r.o.

+ Solidní zpracování

+ Výborné brzdy

+ Bezklíčkové startování

+ Z výroby značkové pneumatiky

 

- Vyšší hmotnost

- Zadní tlumič

- Nedodělky v LCD displeji