S elektrickými endury a motokrosovými motorkami se setkáváme už nějakou dobu. Konkrétním příkladem je KTM E-XC, nebo Alta, dej ji pánbu sladký spánek. Nyní přichází do prodeje motocykl Stark VARG.

Stark opravdu nemá nic společného s Tonym Starkem, aias Ironmanem z produkce studií Marvel. Motocykl je pojmenován podle společnosti Stark Future, která sídlí ve Švédsku, ačkoliv motocykly staví ve své továrně u Barcelony. Ta produkuje motokrosový elektrický speciál VARG, která má několik jízdních režimů, které imitují chování plejády motocyklů, od dvoutaktní 125 po čtyřtaktní 650.

Jízdní režimy imitují výkon motoru, kroutící moment, úroveň brždění motorem, ale také hmotnost kliky, setrvačné sily a charakter motoru. Celkem si můžete navolit téměř 100 různých motocyklů, které byste mohli mít pod zadkem. Moto poskytuje maximální výkon 80 koňských sil a 275 Nm kroutícího momentu. Vzhledem ke zpřevodování je tento točivý moment na zadním kole až 938 Nm. Výkonnostní charakteristiky jsou nadmíru vysoké, při uvážení, že ikonické dvoutaktní 500 ccm Hondy CR500 nebo Kawasaki KX500 měly kolem 68 koní.

Zajištění nízké hmotnosti bylo dosaženo pomocí rámu v kombinaci karbonu a leteckého hliníku, ve kterém je vložena baterie o hmotnosti 32 kilogramů, která poskytuje energii o kapacitě 6kWh. I s touto baterií váží motocykl rozumných 110 kilogramů. Což je o 11 kilogramů více, než je minimální povolená hmotnost MX motocyklů podle regulí FIM. Motocyklů s prázdnou nádrží, které plně natankované mohou vážit kolem 105 kg.

Nejzajímavější je ovšem výdrž baterie. U ní deklaruje výrobce "celodenní výdrž" při enduro ježdění. Fakticky je to 6 hodin jízdy, což by mohlo odpovídat zhruba takovému tomu dennímu výletu, pokud do něj nebudete započítávat soustavnou rekultivaci drážek v příkrých výjezdech. Dle výrobce, hustota energie v baterii dostačuje běžnému motokrosovému závodu na plný plyn, odpovídající nádrži paliva motocyklu o objemu motoru 450 kubíků. Nabití baterie trvá 2 hodiny.

Stark hovoří o svém pohonu, že byl vyroben pomocí pokročilých technologií a technologických postupů, třeba jako je uspořádání článků baterie do struktury včelí plástve, kdy je každý článek napřímo připojen skrze stěnu bateriového obalu, který je vzduchem chlazený a nevyžaduje přídavné vodní chlazení, jako tomu je u jiných elektrických motocyklů. Tím, že kolem pohonu byly eliminovány zbytné komponenty bylo dosaženo nízké hmotnosti motocyklu.

 

Nezbývá si jen postesknout nad absencí spojky. Tím je stroj předem vyřazen z radovánek v těžším enduru, kde jízda bez spojky je téměř nereálná.

Je zřejmé, že na motocyklu chybí chladiče, vodní okruh a samozřejmě airbox. Absence těchto jinak nezbytných komponent dopomohla doladit ergonomii, kdy jednotlivé komponenty na sebe navazují v čistých liniích. V jiných oblastech se Stark "nesnažil znovuobjevit kolo" a použil osvědčené kvalitní komponenty, jako je třeba podvozek KYB. Ten má dráhy odpružení 310 milimetrů a výrobce nabízí jeho nastavení pomocí různých pružin, aby odpovídal jezdcům od 65 do 100 kilogramů hmotnosti. Specifikovat si můžete také zadní kolo. Tedy buď 18-palcové pro enduro, tak 19-palcové pro motokros.

Cena by se měla pohybovat někde kolem 12000 €, což by už mohlo začínat odpovídat konvenčním MX a enduro motocyklům. První kusy by se měly dostat k zákazníkům v září 2022. Nabízí se porovnání s výše zmíněnou Altou. Alta byla o dimenzi lepší elektro enduro, než je nyní KTM E-XC. VARG ji přesto překonává jak výkonem (Alta měla kolem 50 koní), tak nižší hmotností. Nehledě na cenu, kdy by měl být zhruba o polovinu levnější.