Zvykli jsme si, že pokud se nám objeví nějaká nová značka, její technologie se obvykle točí kolem elektrických pohonů. Tím větší je překvapení, že někdo vyvíjí zcela nový spalovací motor, dopovaný turbodmychadlem.

 

Možná to bude tím, že Benda není tak úplným nováčkem a s "jinými motory" má již nějaké zkušenosti. Připomeňme třeba cruiser LFC-700 (reálně kopie Ducati Diavel), který je poháněný čtyřválcovým řadovým motorem o objemu 680 ccm, s výkonem 97 koní. Možná se tato sázka na "jinakost" firmě vyplácí a tudíž má smysl investovat i do vývoje turbomotoru.

Motor Benda V-twin 300 - atmosférická verze bez přeplňování

Tím by měl být firemní V-twin motor, který je nyní montován do cruiseru VTC-300, nebo BT-300, který jsme mohli tuhle vidět jako údajný nový malý Harley-Davidson. Ten má v atmosférické verzi výkon 30 koní. V přeplňované verzi by se měl pohybovat na téměř dvojnásobné hodnotě.

Připomeňme laicky důvod přeplňování. Chceme vyšší výkon - musíme do motoru ládovat více paliva. Ale stochiometrický poměr říká, že by měl být zachován kolem ideální hodnoty 14,7 dílů vzduchu na 1 díl paliva. Když tam tedy dáme dvojnásobek paliva, musíme do sání natlačit dvojnásobné množství vzduchu. Buďto kompresorem (jako třeba Kawasaki H2), nebo (turbo)dmychadlem. Klíčové je potom celé odladění na straně elektroniky a hlavně po ekonomické stránce. Přeplňování je drahý špás a relativně tím dražší, čím je levnější zbytek stroje. Většina výrobců od přeplňování turbodmychadlem upustila již v osmdesátých letech. Protože pochopili, že levnější je prostě do motocyklu zastavět objemnější motor.

Uvidíme tedy jak se s problematikou a s ekonomikou výroby popasuje Benda. Design motocyklu je moderních tvarů, jakkoliv není již úplně aktuální. Uveřejněn byl již vloni na jaře a může dostát značných změn.