Se 17-palcovými koly je nová Experia spíše zástupcem kategorie Adventure-sport, než pravověrným cestovním endurem. Můžeme ji zařadit po bok například Ducati Multistrada 1260, nebo BMW S1000 XR. S jedním zásadním rozdílem....

Experia na první pohled připomíná dvouoké Moto Morini Granpasso. Uhlazený a nekomplikovaný design je možná až přespříliš konzervativní a pod příhradovým rámem umně skrývá, co je dobré skrýt - vysokokapacitní baterii, která dává tomuto cesťáku dojezd přes 400 kilometrů.

Technicky se řadí Experia do střední třídy kategorie cesťáků. Podvozek ZF Sachs poskytuje dráhy odpružení 150 milimetrů, přičemž přední vidlice umožňují nastavit předpětí pružiny, útlum a odskok kola. Zadní centrální monoshock Sachs potom pouze předpětí a výšku tlumiče. 150 milimetrů dává na vědomí, že se s terénem vůbec nepočítá a Experia bude vhodná maximálně na rozbitý asfalt. Tam si má vést nadmíru dobře. Motor s permanentními magnety poskytuje výkon 80 koní, který můžete krátkodobě vybičovat až na 102 koní. Překvapivě nízký je točivý moment, který je udáván o hodnotě 115 Nm.

O brždění se starají brzdiče a kotouče Brembo. Vpředu to jsou 330-milimetrové kotouče a monoblok třmeny Brembo M4.34. Zadní kolo je bržděno dvoupístkovým třmenem a 240-milimetrovým kotoučem. Brzdy má v područí moderní ABS jednotka s náklonovou funkcí. A je co brzdit, protože "plně nabitý" váží stroj 262 kilogramů a to není jisté, zda-li je hmotnost včetně vyobrazených kufrů.

Co každého správného Čecha zajímá je dojezd, protože co Čech, to každodenní dálkový cestovatel. Na plně nabitou baterii o kapacitě 22,5 kWh udává Energica dojezd 420 kilometrů v městském provozu. Dramaticky méně, 210 kilometrů, je to po dálnici při dálničních rychlostech. Kombinovaný dojezd činí 256 kilometrů. Baterie umožňuje rychlodobíjení na úrovni 3 DC, tedy pomocí běžných rychlodobíjecích stanic. Na 80% kapacity lze baterii (z úplného vybití) nabít za 40 minut, takže dejme tomu během "jednoho delšího kafe". Stroj je samozřejmě možné dobíjet i nabíječkami Level 1 a Level 2, stejně jako si ho můžete nabít doma ze zásuvky.

Experia je vybavena dle poslední módy. Vedle (již samozřejmých) LED světel je to LCD TFT panel s možností připojení mobilního telefonu, který vás poté i následně informuje o volných nabíjecích stanicích v okolí. Dále jsou to 2 USB zásuvky (USB-A) pro připojení mobilů a navigací, bezklíčkové startování, tempomat a již zmíněné náklonové ABS.

Energica Experia nebude levná. Doporučená prodejní cena začíná v přepočtu na cca 540 tis. Kč. Výrobce poskytuje na stroj záruku v délce 2 roky a 3 roky nebo 50000 kilometrů na baterii. Experii bude možné koupit již v červnu 2022.