V přepočtu téměř miliardu korun nalilo KTM do vývoje paralelně-dvouválcové pětistovky, který nyní nadobro ruší. Namísto ní přijde s dvouválcovou 690-tkou.

O novém motoru KTM 490 se mluví od konce roku 2017. Už v roce 2020 jsme psali, že se jeho vývoj poněkud zpožďuje a budoucnost celé platformy je nejistá. KTM se občas o novém motoru a celkově o nové platformě zmínila, většinou ve formě různých grafických prezentací, kdy motocykl KTM 490m Duke 490, či Husqvarna 501 někde zmínila. A tak udržovala očekávání fanoušků značky. To je nyní rázně utnuto prohlášením samotného majitele KTM Stefana Pierera, který pro indický magazín Autocar prohlásil, že projekt 490 je nadobro zrušen.

Důvodem je vývoj v odvětví, kdy konkurence KTM čím dál tím více zvyšuje objemy válců svých jednoválcových strojů a značně dražší dvouválcová 490-tka by nebyla finančně konkurenceschopná. Vývoj nového motoru a celé platformy měl na starosti indický Bajaj, protože právě v Indii je velmi populární stávající 390-tkový motor. Dvouválcová 490-tka měla být dalším krokem, kam by se mohli budoucí majitelé poohlédnout.

Pierer také prohlásil, že probíhá vývoj nového dvouválce, který by měl být instalován do stávající platformy 690. Nicméně není nijak specifikováno, jaký vlastně bude objem tohoto dvouválcového motoru a jaké by měl mít výkonnostní parametry. Ví se, že by měl být motor vyvíjen v Rakousku, mělo by se jednat o komplexní zmenšeninu motoru KTM LC8c, která by měla být lehčí a konkurencí proti Aprilii Tuareg 660, nebo proti Yamaze Ténéré 700. Zda-li bude tento motor instalován do rámu stávající KTM 690 je taktéž velikou neznámou. Současná KTM 690 Enduro váží bez paliva 144 kilogramů, což je při výkonu 75 koní značný bonus oproti výše zmíněné Aprilii, nebo Yamaze. Ty mají hmotnost o nějakých 50 kilogramů vyšší.

Ví se také, že motor by měl být vyráběn (a možná i celá 690-tková platforma) v továrnách společného podniku KTM a CFMOTO v Číně. Motocykl by chtěla KTM představit v roce 2024 a uvést na trh v roce 2025.

Zdroj: Autocar India