KTM 690 Enduro a SMC je takový dinosaurus, který se objevil poprvé v roce 2007 a v roce 2025 mu bude tudíž už 18 let. Po dobu své existence procházel jistými evolučními kroky, které se v posledních letech zaměřovaly víceméně jen na elektroniku. V roce 2025 by měla přijít opravdová revoluce.

Během těch let samozřejmě 690-tka vyměnila komplet několikery verze plastů, v roce 2019 přišla s inovovanou hlavou motoru a také s plejádou elektronických fičur a také se zcela novým podvozkem. V základu to ovšem byla stále ta stejná 690-tka z roku 2007. To by se mělo v roce 2025 změnit.

Všímavým fotografům neunikla jak verze Enduro, tak SMC. V obou dvou případech můžeme vidět zcela nový motor. Pozornému oku také neunikne zcela nový rám, jehož změny jsou nejvíce patrné za kotevními body motoru a také nad stupačkami.

Největší změny jsou ale vidět na motoru, který je očividně, možná až na hlavu válce, zcela nový. Vynikne nové levé víko motoru (zapalování). Vynikne ale zejména výrazné zjednodušení motoru. Na jeho levé straně již chybí víčko olejového filtru a je tudíž možné, že nový motor bude mít olejový filtr jen jeden (současný má dva). Pokud tedy nebyl levý filtr posunut do prostoru pod řadící pákou hned nad vypouštěcím šroubem oleje... zdá se že tam je něco nového. Chybí také spodní sítko a také možná už bude jen jedno (současný model má také dvě).

Pokud nás zrak nešálí, tak další veliké změny si všímáme na válci. Nový válec zdá se být mnohem nižší. Odhadem o 15 milimetrů. Což by při současném průměru pístu dávalo objem kolem 560 kubíků. Existuje tudíž možnost, že po zrušení vývoje motoru 490 tak KTM připravuje novou civilní pětistovku s jednoválcovým agregátem. A nebo... byl snížen válec a zdvih, aby šel motor ochotněji do otáček a mohl být použit nižší píst. Při zachování objemu 690 kubíků (dejme tomu 700) by pak musel mít nový píst průměr kolem 116 milimetrů, oproti stávajícím 105.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Každopádně, fotografie ukazují i nové plasty, které nová 690-tka obdrží a také fakt, že je alespoň na prototypu zachována kyvná vidlice a přední odpružení - XPLOR a APEX. Tento nový model by se mohl ukázat na podzimním veletrhu EICMA v Miláně a tak se budeme těšit.