Rakouský výrobce motocyklů do detailu představil novou řadu enduro strojů EXC pro rok 2024. Anoncuje, že stroje prošly rozsáhlou modernizací, která se dotkla 95% komponent.

Nový je rám strojů, jehož některé jednotlivé části jsou lisovány pomocí hydroformingu, styčné plochy jsou řezány laserem a svařovány novou robotizovanou svařovací linkou a pro zajištění maximální strukturální pevnosti je hlava řízení k rámu kovaná. Čtyřtaktní verze mají motor v rámu otočen o 2 stupně směrem dozadu, což značí nové úchyty motoru k rámu, posunuté těžiště o několik milimetrů níže a lepší chování zejména při skocích. Posunuty jsou také stupačky, které jsou o několik milimetrů ke středu stroje a jezdec tak může pevněji semknout stroj nohama. Dvoudílná podsedlovka je složena z kombinace hliníku a polyamidu. Nový rám stroje zajišťuje motocyklu novou dimenzi torzní a podélné tuhosti, přičemž zachovává stanovenou míru pružnosti, pro bezprecedentní chování strojů při jízdě v těžkém terénu.

Motor 350 ccm má 51 koní a váží 28 kilogramů. Motor 450 ccm 57 koní a váží jen o jeden kilogram více. Zmíníme dvoutaktní třístovku, která váží pouhých 24,6 kilo a dává maximální výkon 49 koní. Stroje jsou osazeny zcela novou verzí řídící elektroniky, označovanou jako OCU -Offroad Control Unit, která zjednodušuje celý systém, vyřazuje relátka a pojistky.

OCU je digitální systém, který nepřetržitě monitoruje hodnoty ve všech větvích kabelového svazku a prostřednictvím zelených LED kontrolek (a nedejbože červených) informuje jezdce o stavu systému. V případě přepětí, zkratu či jakéhokoliv problému potom automaticky deaktivuje postiženou část elektrického rozvodu a informuje podle stavového LED světýlka. OCU také řídí výfukový ventil dvoutaktních motocyklů a motorové mapy u čtyřtaktních motocyklů.

Enduro jezdci vědí, že pro kvalitní jízdní zážitek je klíčový především podvozek. V nové generaci EXC motocyklů přináší KTM nový podvozek WP XACT. Vpředu je to 48-milimetrová vidlice s uzavřenou kartridží, která je vybavena novou generací mid-valve ventilu a novým hydrostopem pro optimalizaci tlumení blízko dorazu. Tak jak je zvykem, na přední vidlici je možné nastavit kompresi a odskok kola bez použití nářadí. Zcela nově se nastavuje odskok kola nahoře a komprese pomocí motýlků na spodní straně vidlic. Takže je to takový návrat do "starých dobrých časů". Vyšší verze modelů (obvykle řady Six Days, Erzbergrodeo apod.) budou mít na přední vidlici i možnost nastavení předpětí pružin.

I v základní verzi jsou nové modely KTM EXC osazeny novými lehkými "brýlemi" předních tlumičů. Zadní tlumič XACT nese trochu paradoxně odznačení XPLOR. V nové generaci je o 380 gramů lehčí a mimo předpětí pružiny pomocí C-čkového klíče umožňuje nastavení rychlého a pomalého útlumu pomocí ručních motýlků. A nastavení odskoku kola pomocí veliké ručně otáčené matice na spodku tlumiče. Uvnitř je instalována zcela nová verze hlavního pístu, u kterého byl optimalizován průtok oleje a který by měl zajistit ještě lepší žehlení terénu. Zadní tlumič XACT (XPLOR) je stále napřímo připojen ke kyvné vidlici bez přepákování.

Pozornému oku neunikne, že inovace se objevila i na všech plastech. Nový modelový ročník je má nové a pro zajímavost můžeme vidět třeba na zadní části předního blatníku jakési winglety, které mají zabránit turbulencím vzduchu za blatníkem a ucpávání chladiče nečistotami. Bohužel nám u 4T modelů klesla kapacita palivové nádrže o 0,7 litru na výsledných 8,5 litru. Dvoutaktní modely mají stále nádrž o kapacitě 9 litrů. A bohužel nám u všech modelů šla o něco nahoru hmotnost. U 4T modelů je to o cca 2 kilogramy na výsledných 107,4kg (u modelu 450 EXC-F) oproti minulému modelovému ročníku. U dvoutaktních modelů o 1,2 kilogramu na 104,6kg (u modelu 300 EXC). Na druhou stranu máme konečně full-LED světla, která nabídnou o 300% vyšší svítivost. Stroje nabídnou řidiči možnost si navolit jízdní mapy motoru (přepínač je volitelné příslušenství) mezi optimální a agresivní mapou. Levý přepínač map také funguje pro management kontroly trakce a volitelného řadícího quickshifteru. Takže zcela nově i u řady EXC-F budeme moct kopat kvalty pod plným plynem, protože management quickshifteru na setiny sekundy vypíná zapalování, aby mohlo dojít k rychlému a bezpečnému přeřazení na další převodový stupeň. Quickshifter funguje pouze při řazení směrem nahoru a to mezi druhým až šestým převodovým stupňem.

Nové modely KTM EXC a EXC-F pro rok 2024 tudíž prošly největší generační obměnou za několik posledních let. Ačkoliv motory zůstávají veskrze stejné a nejvíce změn u nich najdeme u 2T modelů, zásadní inovace najdeme veskrze všude kolem. Je cítit, že konkurence, zejména v Betě a Shercu nastavila KTM nepříliš lichotivé zrcadlo a KTM zareagovala radikálními změnami, které jsou především v ergonomii a v podvozku. Jsou to zejména nové přední tlumiče XACT, které již nemají oddělené funkce tlumení a pružení v každé vidli zvlášť, ale KTM se s nimi vrací do dob dnes již legendárním MX tlumičů, které jme si mohli koupit kolem let 2015-2016. A opouští přední tlumiče XPLOR, které byly i podle ohlasů znalců poněkud zbytečnou vývojovou větví.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Nové "kačeny" nám trochu ztloustly. Přestože jsou již o něco těžší než třeba motocykly Sherco, stále jsou o něco lehčí než stroje od Bety. Rozdíly jsou ovšem v řádu jednotek kilogramů, takže si jich všimne jen velmi zkušený jezdec. Celá řada EXC a EXC-F by se měla objevit u dealerů v červnu za ceny, které jsou pro ČR stále neznámé a měli bychom se je dozvědět až v momentě, kdy k nim stroje zamíří.