Jedna z nejlepších věcí, kromě samozřejmě Arnolda, která kdy vzešla z Rakouska, je řada supermotardů od KTM. A zejména nová 450 SMR, která byla představena jako ultimátní zbraň pro jízdu na okruhu. Bez pochyb, tato mašina je příliš lákavá na to, aby byla přehlédnuta, a pro rok 2024 se stává ještě návykovější.
Pro nový model 450 SMR je k dispozici mnoho vylepšení, začněme však všemi oblíbenou částí. Motor. Jednoválcový čtyřdobý motor o objemu 449,9 ccm, který nově poskytuje impozantních 63 koní. KTM tvrdí, že jejich nový motor s jedním vačkovým hřídelem patří mezi ty nejšílenější a nejlépe provedené mechanické skvosty na trhu. Stejně jako jejich motokrosové a hard-enduro/enduro modely, byl motor 450 SMR odlehčen (nyní váží pouze 24,6 kilogramů. A pro lehčí ovladatelnost stroje byl posunut směrem ke středu motocyklu.
Jak dosáhli lehkého motoru, který je schopen vyvinout 63 koní? Oproti enduro EXC řadě je motor pro supermoto o něco odlišný. Endura mají 57 koní, SMR má o 10% vyšší výkon. Kouzlo spočívá v kombinaci několika inovací. Předně s novou hlavou válců. Kratší, lehčí a s kompaktnější profilací. Dalším vylepšením byla nová ultralehká kliková hřídel, která nabízí vyšší ochotu jít do otáček, lepší odezvu při otevření plynu a minimalizuje nepříjemné vibrace. Pouzdro klikové hřídele bylo vyrobeno pomocí vysokotlakého lití za účelem získání tenčích a odolnějších stěn. Závodní spojka je od firmy Suter Racing.
Lehký a kompaktní výfuk je dvoudílný a lze ho snadno demontovat bez nutnosti demontáže věcí kolem něj. Můžete si také objednat z nabídky PowerParts KTM výfuk Akrapovič 'Evolution Line'. Ten je vyroben z lehkého, vysoce kvalitního titanu a je o 1 kilogram lehčí než ten sériový. Zcela nový rám byl navržen tak, aby poskytoval flexibilitu a zároveň zachovával podélnou i příčnou tuhost. Podsedlový rám byl vyroben z vyztuženého hliníku a polyamidu pro zvýšenou odolnost a flexibilitu. Zadní kyvná vidlice byla také inovována a je také lehčí.
Zavěšení na 450 SMR je speciálně navržené pro supermotardové motocykly. Přední vidlice je 48mm vzduchová WP XACT, která využívá technologii AER (vzduchové pružiny a tlumící olejová komora). Lze ji snadno nastavit pomocí jednoho ventilu pro tlak vzduchu. Zadní tlumič je také WP XACT a lze jej snadno ladit bez použití nástrojů. Kola jsou lehká od značky Alpina, 16,5 palce vpředu a 17 palců vzadu, a jsou obutá do pneumatik Metzeler Racetec K1 pro supermotard. O zastavení tohoto závodního stroje se starají brzdy Brembo. Čtyřpístkový radiálně uložený třmen Brembo M50 s kotoučem o průměru 310 mm vpředu a jednopístkový třmen s kotoučem o průměru 220 mm vzadu.
Pokud nechcete mít v garáži nadvládu oranžové barvy, můžete si pořídit analogii s logem Husqvarna
Můžete si vybrat mezi dvěma mapami motoru. První mapa vám poskytuje snadno ovladatelný a zkrocený výkon. Druhá mapa vám umožní využít plný výkon bez omezení (byli jste varováni). Další skvělou funkcí je snadno aktivovatelný/deaktivovatelný quick-shifter, který vám umožňuje řadit na vyšší kvalty bez mačkání spojky, ale pouze od druhého do pátého stupně. Pro udržení bezpečí při kluzkých podmínkách je zde systém kontroly trakce. Pokud otáčky příliš rychle narostou, palubní počítač to interpretuje jako ztrátu přilnavosti a snižuje výkon jdoucí na zadní kolo. Jaký by to byl raketový motocykl bez launch controlu? Stačí současně stisknout tlačítka pro kontrolu trakce a quick-shifter a aktivuje se. Všechny tyto příjemné vychytávky jsou k dostání za základní cenu 319 000 Kč.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Největším konkurentem KTM v oblasti supermoto motocyklů je, kdo jiný než Husqvarna, která je vlastněna právě KTM. Oba jejich modely pro rok 2024 se zdají mířit přímo na sebe. V světě off-roadových motocyklů je to nejlepší zpráva, kterou si někdo může přát. Husqvarna FS 450 pro rok 2024 je také silně modernizovaná a je připravená na souboj s KTM 450 SMR. V obou dvou případech se budou prodávat za shodnou cenu.