MT-09 zraje jako víno a dle našeho názoru, v nové generaci 2024 se vrací k designu roku 2017. A to je jen dobře.
Co tři roky, Yamaha provádí update svého nejprodávanějšího naháče MT-09. Ten přišel na evropský trh v roce 2014, aby již v roce 2017 prošel vizuálním upgradem. Ten pokračoval v ročníku 2021, kdy zákazníkům přinesl mnohým anticipované přední světlo s centrální čočkou. Možná právě proto se v generaci 2024 vrací k vizuální podobě modelu 2017 a čoček se přesto nezříká. A dokonce přináší další jednu navíc.
Při pohledu na novou masku MT-09 se nemůžeme oprostit od dojmu, že se díváme do očí marwelovského Ironmana. Yamaha velmi vkusně a symetricky začlenila LED světla denního svícení na spodní hranu masky a oba hlavní světlomety zastupují rozměrné LED projektory na hraně horní. Nová maska předních světel vkusně navazuje na design nádrže a její spodní hrana svým úhlem také na boční plasty kryjící strany chladiče.
Yamaha sice stále prohlašuje, že je v případě řady MT design podřízen funkci, ale v případě modelového ročníku 2024 ukrývá některé technické finesy pod svými plasty, což je z hlediska čistoty designu jen dobře. Vedle masky světel dostála změn designu i nádrž, zadní podsedlová sekce a i sedačka samotná, která se svými boky zakusuje do boků palivové nádrže.
Změny neproběhly pouze na designu, ale také na technice jako takové. Model MT-09 je proslulý svou stabilitou a obratností, což bylo umocněno vylepšenou ergonomií s upraveným vztahem mezi řídítky, stupačkami a sedlem, který zvyšuje pohodlí jezdce a nabízí větší volnost pohybu pro různé styly jízdy při zachování předkloněné sportovní jízdní pozice. Aby toho bylo dosaženo, je nyní celková poloha řídítek nižší a jezdec si nyní může vybrat mezi dvěma nastavitelnými polohami řídítek v závislosti na svých osobních preferencích a postavě. Díky nižšímu profilu palivové nádrže se také zvětšil úhel natočení řídítek. Nově navržené stupačky jsou oproti předchozímu modelu o 30,6 mm více vzadu a o 9,5 mm výše, přičemž výšku stupaček lze nastavit do dvou různých poloh podle preferencí jezdce. Pro zvýšení pohodlí cestujících byly také přepracovány tandemové stupačky, které jsou nyní umístěny pod zadním rámem.
V nové generaci mění Yamaha přední brzdový válec z Nissinu na Brembo. Přičemž původní i nový jsou radiální. Brzdové třmeny zůstávají původní, radiální fabrické Yamaha s dvojitým průměrem pístků. Nový je také přístrojový panel, který měl původně úhlopříčku 3,5 palce a nový je pětipalcový. Ruku v ruce k tomu proběhla i změna infotainmentu, který je nyní čistší a více přímočarý. A obsahuje více funkcí, čímž došlo také ke změně ovládacích přístrojů, aby se nový TFT panel lépe ovládal.
Jakkoliv Yamaha hovoří o změnách v elektronické výbavě, zde jich proběhlo jen několik. Předně, ten tam je systém jízdních režimů D-Mode a nově přichází systém YRC (Yamaha Ride Control), který integruje tři přednastavené jízdní režimy - Sport, Street a Rain. A další dva režimy uživatelské, ve kterých si může jezdec navolit výkon motoru, ABS, kontroly trakce a zdvihání předního kola při akceleraci. Toto si může jezdec navolit přímo prostřednictvím přístrojového panelu, nebo v aplikaci mobilního telefonu Yamaha MyRide a skrze Bluetooth to poslat do motocyklu. Co stojí za zmínku je zcela nový režim BSR, který pomocí elektroniky pomáhá antihopingové spojce regulovat brzdný prokluz kola v mezních situacích, kdy již mechanika nestíhá.
Jak již bylo zmíněno, MT-09 má podporu připojení mobilního telefonu skrze bluetooth. A také náhlavní soupravy interkomu. Nově je také vybavena elektronickým tempomatem, což umožní lépe hltat dálniční kilometry. Elektronika také zasáhla do blinkrů, které se nově automaticky vypínají po 15 sekundách, či po ujetí více než 150 metrů. Nestane se tak že jezdec projíždí městem se zapnutým blinkrem.
Z technického hlediska zůstává u MT-09 nezměněna většina komponent. Za zmínku stojí přepracovaný airbox, který při zachování homologované hlučnosti stroje přináší k uším jezdce intenzivnější jízdní zážitek, což je jenom dobře. Dobře je i to, že Yamaha nabízí majitelům možnost individualizace stroje prostřednictvím příslušenství. To přináší další funkce a také možnost vyladit si model MT-09 do konkrétního vzhledu nebo stylu.
Řada modulárního příslušenství pro model MT-09 bude zahrnovat tyto novinky:
- Čelní štítek
- Vyšší čelní štítek
- Hliníkový chránič chladiče
- Závažíčka na konce řídítek
- Kryty rukou a rukojetí
- Horní topcase o kapacitě 39 nebo 50 litrů
- Textilní cestovní boční brašny
- Několik druhů LED směrových světel
- Monitoring tlaku v pneumatikách
- CNC chrániče motoru
- a dalších více než 50 různých doplňků
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Jsme si jisti že seznam příslušenství není konečný. Jak známe Yamahu, ta časem pro své modely přináší další a další doplňky. Nová MT-09 přichází na trh ve třech barevných variantách. Je to černočerná varianta Tech Black, poté šedá varianta s tyrkysovými fragmenty Midnight Cyan a nakonec černá varianta s typickou Yamaha modrou kombinací Icon Blue. Stroj bude možné zakoupit jak v plně výkonné konfiguraci (87,5 kW), tak se sníženým výkonem na 35 kW pro držitele řidičáku A2.