Na rok 2027 se chystají v regulích MotoGP změny, které mimo jiné stanovují maximální objem válců pouhých 850 ccm. V onu dobu se chce do nejprestižnějšího šampionátu vrátit i MV Agusta - převlečená do techniky KTM.

Jak prohlásil Hubert Trunkenpolz, šéf KTM: "nejlepší MotoGP motor je jen jeden a my ho věnujeme MV Agustě". Jinými slovy, v roce 2027 bude mít zřejmě KTM v MotoGP tři značky. Svou oranžovou stáj, převlečený GasGas a nakonec převlečenou MV Agustu.

mvar1

Je nesporným faktem, že za desetiletí své existence se MV Agusta vždy (i když občas s odmlkami) účastnila těch nejprestižnějších závodních utkání. Však z její stáje vyšly takové legendy Giacomo Agostini, Mike Hailwood, nebo Phil Read. Nový majitel (KTM) tuto tradici nechce nechat usnout na vavřínech a v roce 2027 chce MV Agustu vrátit do šampionátu MotoGP, byť bude tato značka využívat techniku KTM.

mvar4

Bude to nejenom šasi a aerodynamika, ale zejména motor KTM, u kterého vedení tvrdí že je nejlepší v poli. Ovšem... na rok 2027 se chystají nové regule, které mimo omezení různých aerodynamických prvků zavádějí také nově maximální objem motorů na 850 kubíků. Bude i nový 850 ccm motor ten nejlepší v poli? To neví ještě vůbec nikdo. Nové regule stanoví, že maximální průměr válce bude 75 milimetrů, ze stávajících 81 milimetrů. Což značí, že některým výrobcům bude stačit pouze změnšit průměr válců a pístů. Jiní výrobci by se ovšem mohli snažit v této souvislosti vyvinout zcela nový motor, který bude tudíž objemově a hmotnostně menší. Takže by se mohly v poli objevit zcela nové agregáty, které mohou výrazně zamíchat pořadím ve startovním poli.

mvar2

Slovy někdejšího CEO Agusty pana Sardarova, již někdy v březnu 2021 byly plány MV Agusty pro vstup do MotoGP. To mělo přijít někdy v roce 2023, čehož se MV Agusta v kontelaci v jaké byla, nedožila. Pod hlavičkou KTM, do roku 2027 je ještě dost času. A ten MV Agusta potřebuje, aby účast v MotoGP dávala ekonomický smysl. Ruku na srdce, pokud není přímá vazba závodních strojů na ty silniční sériové (facepalm pro účast GasGasu ve startovním poli), je účast v takto drahém šampionátu pouhá ekonomická sebevražda. KTM chce do té doby pošťouchnout MV Agustu, aby do té doby prodávala 10 tisíc motocyklů ročně.

mvar5

Zajímavé jsou reakce různých osobností v poli MotoGP, které jsou veskrze pozitivní. Aleix Espargaro tvrdí, že motorky MotoGP budou o něco pomalejší, což jim umožní se vrátit i na pomalejší a techničtější okruhy. Jack Miller, jezdec stáje KTM by aerodynamické prvky zakázal úplně a jejich omezení vítá. Stejně jako Álex Marquez. Maverick Vinales navíc víctá i zákaz zařízení pro změnu světlé výšky motocyklů, což prý udělá atraktivnější starty.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Každopádně, pro všechny výrobce bude rok 2027 rokem hodně zajímavým. Jednak budou inženýři hledat nové varianty nastavení strojů, za druhé do startovního roštu přijde i MV Agusta. Ta obsadí startovní pozici po odejivší Suzuce. Tu také chtěla okupovat KTM s tím, že na něj posadí další převlečené motocykly KTM, tentokrát do barev Husqvarny. Což ovšem Dorna nedovolila s tím, že tento volný slot bude pro značku, která má co do činění se silničními sportovními motocykly, což Husqvarna (stejně jako GasGas) není. Toto místo tedy čeká na MV Agustu, proti čemuž Dorna už nic nemá.