Od roku 2012, kdy přišla na scénu první Kawasaki Versys 1000, si tento model vydobyl pevnou pozici mezi cestovními motocykly. Po jeho masivní modernizaci v roce 2015 přichází po mnoha letech další, která se tentokrát zaměřila zejména na motor.
Versys zdědil svůj motor po modelu Z1000. Ten měl původně 118 koní, v roce 2015 byl naladěn na 120 a tuto hodnotu si držel téměř 10 let. Doba si ale žádá víc a tak by pro rok 2025 motor přestavěn z původních 1048 na 1099 kubíků.
Přestože Versys 1100 splňuje přísnější normu Euro 5+, povedlo se Kawasaki z 51 kubíků vydolovat krásných 15 koní navíc. Většího objemu motoru se přitom dosáhlo nikoliv větším vrtáním, ale náročněji - pomocí vyššího zdvihu pístů.
To se pozitivně projevilo i na točivém momentu, který vzrostl v celém rozsahu otáček. V nízkých otáčkách tomu také pomohla nová geometrie sací vačky, která sice dovoluje nižší zdvih sacích ventilů, zato ale má agresivnější profil. Motor je tak zábavnější v celém spektru použitelných otáček.
Delší a tudíž těžší ojnice si vyžádaly těžší sekundární vyvažovák. Motor je tak silnější v celém rozsahu otáček a řidič nebude muset tolik řadit. Pro vyšší cestovní potenciál má Versys 1100 i zrevidované převodové stupně a je také podpořen elektronickým tempomatem.
Kawasaki zřejmě reaguje na globální oteplování a tak má model 2025 nově přídavný chladič oleje, aby byl motor pod vysokou zátěží lépe chlazen. Přední kotouče o průměru 310 milimetrů se zdají být naprosto dostatečné, byl ale zvětšen ten zadní, z původních 250 na 260 milimetrů. Zvláštní pozornost si zaslouží optimalizace v oblasti řazení: Vylepšený Kawasaki Quick-Shifter (KQS) nyní umožňuje řazení bez spojky již od 1 500 ot/min, což dále zvyšuje komfort při dlouhých cestách.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Modernizace Versysu se pro rok 2025 omezila v podstatě pouze na motor. Někteří zákazníci očekávali víc technologií, které by nový model přiblížil technologické špičce. Přece jen, například dnes hojně využívané radarové systémy testovala Kawasaki již v roce 2021. Uvádění novinek v praxi zelenému týmu příliš nejde a tak si na ně budeme muset ještě počkat.
Na druhou stranu, Versysu 1100 není jinak co vytknout. Připomeňme, že disponuje jízdními režimy, náklonovým ABS, ve verzích SE elektronicky řízeným podvozkem, i konektivitu se světem prostřednictvím systému Rideology.
Kawasaki bude u zákazníků bodovat zejména cenou, která u Versysu 1100 začíná již na velmi hezkých 324 900,- korunách. A dokonce nejlépe vybavený model se vejde pod 400, což je cena na kterou se nedostanou někteří konkurenti ani se svými základními modely.