Jeden z největších výrobců motocyklů na světě - Royal Enfield, není firmou, která by zásobovala každý rok trh novými modely. O to důležitější je, když představí zásadní novinky, než jen klony svých stávajícíh klasiků.

RE je firma, která velmi nenápadně působí po celém světě. Ohromné množství strojů prodá ve své mateřské Indii, nemálo strojů prodá i po celém světě. Jakkoli CEO RE Siddhartha Lal skromně prohlašuje, že prodávájí "pár motorek", realita je taková, že v roce 2016 prodali po celém světě 800 tisíc strojů.

Retro vlna klasických motocyklů neopadá a bylo by škoda, kdyby nejklasičtější značka stála opodál. Určitě to nejsou nejrychlejší motorky z veletrhu EICMA, ale určitě nejvíce klasické. Nový Interceptor a Continental GT 650 jsou motorky, které mají rozšířit porfolio do střední a vyšší třídy. V domácí Indii je 650-ka mastodontem a považována za final destination. RE počítá, že v Evropě či USA by mohly tyto dva modely být jakousi druhou motorkou v garáži.

 

RE si pro jejich stavbu pořídil celou novou továrnu v Chennai. Společně s vývojovým a desigovým centrem v anglickém Leicestershire a s pomocí několika externích firem vyvinuli nový stroj

Motor
RE vyvinul tento agregát ve svém technologickém centru UKTC (UK Technology Centre) ve výše zmíněném okrese. Zcela nová středisko stojí nedaleko Bruntingthorpe, ne zcela náhodou pár kilometrů o města Hinckley. Ano, města, kde se navrhují a staví Triumphy. Důvody jsou nasnadě - v této oblasti je veliká spousta zkušených motorářů, konstruktérů a testerů. Letiště poblíž centra umožňuje snadnou výměnu lidských sil a centrum navíc sídlí v technologicky bohaté oblasti. Navíc ono letiště působí jako velmi dobrý testovací polygon. RE to samozřejmě neříká na plnou pusu, ale vývoji celého stroje pomáhaly desítky lidí původně pracujících u Triumpha. Technologické centrum nyní zaměstnává kolem 200 pracovníků. Rozlohou 3000 čtverečních metrů a s několia patry by se mělo stát globálním HQ celé značky.

Dvouválcový motor s moderně otočenou 270-stupňovou klikou dává 47 koní při 7000 otáčkách a kroutící moment 52Nm při 4000 otáčkách. Čtyřventilová technika je poháněná jednou vačkou a podčtvercový pohyb pístu (78x67,8mm) nabídne svižný nástup otáček. Z výše uvedených hodnot jasně vyplývá, že se RE nijak nehnal za maximálním výkonem a primární úsilí směřoval do silného kroutícího momentu ve středních otáčkách. Zbytek motoru je veskrze moderní bez jakýchkoliv technologických výstřelek. Vícebodové vstřikování, TCI zapalování, šestistupňová převodovka.

Chlazení vzduchem doplňuje malý ojelový chladič, který chladí olej ze spodního ostřiku pístů. Absence vodního chlazení umožnilo RE zachovat esteticky krásný motor bez zbytečné technologie kolem. Jednoduchost systému dává také příslib dlouhé životnosti. Zástupce RE prohlásil, že motor obstál třeba i v testu "plného plynu", kdy bez problému běžel na plný plyn adekvátně k ujeté vzdálenosti 25000 mil.

Rám a podvozek, posaz
Rám pro RE navrhla a postavila firma Harris Performance, která také prováděla veškeré zátěžové testy celého stroje. Dvojitý kolébkový rám se silnější mostovou částí je z chrom-molybdenových ocelových trubek. Přední klasické tlumiče doplňují klasické dva zadní, kdy toto nastavení je shodné mezi oběma modely. Interceptor se širokými řídítky blíže k řidiči evokuje model California ze šedesátých let. Café orientovaný Continental GT 650 je vybaven nízkými clip-on řídítky, jinou nádrží, vkusným bobkem za jednosedačkou a kratšími blatníky.

 

Stroje jsou stavěny na jednoduché a pohodové okreskové ježdění, čemuž dopomáhá i hmotnost 197-203kg, dle modelu.

Zpracování
Osobní prohlídkou mohu říci, že zpracování stroje je velmi vzdáleno zpracování starších modelů Royal Enfieldu. Pečlivě provedené sváry, nulové otřepy na ostrých hranách, pečlivé zaoblení tam kde ho čekáte. Pěkný polomatný nástřik rámu, hluboký lak na nádrži, kaslících o bobku neněl nikdy žádný jiný RE v historii. Pečlivost zpracování je na úrovni těch nejlepších Triumphů. Přitom jsou tyto stroje výrazně své a jen těžko by šlo říci, že jde o nějaký derivát. Vizuálně tyto stroje rozhodně nevypadají jako "druhé do garáže", ale jako plnohodnotné motorky první kateorie.

Budoucnost
Všechny tiskové konference na EICMA byly v duchu poplácávání se po zádech, kdy se na pódiích střídali řečníci ve stylu keynote značky Apple. Představení u Royal Enfield bylo skromné, jednoduché a přitom slovy řečníka byla jasně sdělen směr kudy se RE ubírá a jasná strategie jak bude se svým modelovým portfoliem nakládat. Neříkají že chtějí zaútočit na celý svět a přinést vrcholné technologie do každé rodiny. Stačí jim prodávat vkusné a zábavné motorky.

Budeme jim držet palce