Firmě se nedaří zastavit setrvalý propad prodejů, který započal již v roce 2007. Společně s přesunem části výroby do Indie přichází nevyhnutelný krok - uzavírání drahých továren v USA.

Propad prodejů se datuje do začátku hospodářské krize v roce 2006. Ten tvořil v nejhorších čtvrtletích až 75% rozdílu mezi rokem 2005 a 2010. Rok 2011 přinesl mírné oživení, které ovšem bylo přespříliš pozvolné a pro rok 2015 hlásil HD opět pokles. Roky 2016 a 2017 byly pro firmu opět roky plných skladů. V roce 2016 to byl pokles 3,9% a v roce 2017 o dalších 6,7%. Ne jinak tomu je i pro rok 2018. Sám HD odhaduje, že pro rok 2018 mu spadnou prodeje o další 3%. Analytici bank odhadují pokles dvojnásobný. Do toho všeho na HD dopadla nová daň ze zisku zahraničních afilací, která mu sebere z účtu přes 53 mil USD a dalších 29 mil. USD jako náklady na svolávací akce za poslední rok.

HD je díky svým nadstandardním maržím stále ziskový. Meziroční propad čistého zisku je ovšem alarmující, protože za Q4/2017 oproti roku 2016 spadl o 82% na pouhých 8,3 milionu USD, což je ve velikosti takovéto firmy téměř nula. Nezbytně tedy přichází úsporná opatření. Jedním z nich byla redukce modelů avizovaná již koncem loňského roku. Vypadly celé řady a zůstaly jen stroje řady Softail. Dalším opatřením je uzavírání továren a jako první z nich je továrna v Kansas City, která zaměstnává 800 zaměstnanců. Pro oblast je to citelná rána, protože na tuto továrnu bylo navázáno dalších zhruba 6000 zaměstnanců v externě dodávajících firmách.

POSLEDNÍ NOVINKY

Produkce továrny v KC se přesune do továrny ve městě York v Pensylvánii. Sloučení výroby těchto dvou továren by mělo HD ušetřit ročně 65-75 mil. USD. Vyplatit bude ale muset 170-200 mil. USD zaměstnancům na odstupném, firmám za zrušené smlouvy a za náklady na stěhování technologií. V továrně v Yorku se doposud montovaly stroje řady Tour, CVO a tříkolky. Rozšíření kapaciny o nové modely bude pro HD oříškem, protože rozsah Kansaské továrny byl široký.

Budeme držet palce, aby se propad prodejů podařilo zastavit. Zatím k tomu má HD nakročeno dobře. Zeštíhlení firmy, zjednodušení nabídky a orientace na moderní technologie by mohly vrátit firmě mladé zákazníky.