Harley Davidson vystavil prototyp připravovaného cestovního endura Pan America. Co nám přinese?

Popravdě, nějak mi kombinace písmen "HD" a "cestovní enduro" nejde přes prsty. Na druhou stranu, čeho si majitelé starších ročníků cendur chválí nejvíce jsou véčkové motory. A ty umí HD výborně. V-twin je úzké stavby a podle motoru může být úzký i celý stroj, což se následně pozitivně projevuje v ovladatelnosti, protože se řidič nemusí tolik přetahovat se setrvačnými silami.

HD ale nestaví motokrosovou motorku. Již z dřívějších promo fotografií bylo jasné, že Pan America má být univerzální all-rounder, jehož hlavní předností má být pohodlí posádky i na zcela nepěkných cestách. K tomu má sloužit robustní konstrukce, podvozek, motor a vůbec...

Když pomineme padací rámy a rozsáhlou kapotáž, štíhlost stroje je vidět již na první pohled. HD očividně chce navnadit zájemce na offroad potenciál, také díky pneumatikám Michelin Anakee Wild. Také podvozkem, který pochází z dílny japonské Showy. Vpředu to jsou 52 mm tlumiče se zdvihem odhadem 220 mm. Zdvih zadního tlumiče bude zhruba obdobný, možná o 20 mm nižší.

S celkovým pojetím příliš nekoresponduje baculatá palivová nádrž, ale nelze si nevšimnou nápisu "Styling prototype", takže ta může být ještě cílem designové změny. Podobně tomu bude i sedačka jezdce a spolujezdce, na které je zřetelně vidět, že se jedná o prototyp.

Co vypadá velmi pokročile je vedle podvozku i rám stroje, který vypadá jako z hliníkové slitiny. Na něj je přišroubována příhradová konstrukce z ocelových trubek, tvořící podsedlový subframe.

Na straně řidiče se vyjímá veliký 7" LCD displej a je zřejmé, že plexištítek bude elektricky výškově nastavitelný. Cestu budou osvětlovat LED světla, designově koncipovaná ve stylu modelu Road Glide, tedy s negativním sklonem k vozovce. Tento design dává Pan Americe nezaměnitelný vzhled, který si zcela určitě najde spoustu odpůrců, stejně jako si najde několik set tisíc fanoušků, se kterými HD počítá.

Pro ten pravý adventure má již nyní HD připraven set doplňků pro jízdu v těžším terénu. Stejně tak má již připravenu sadu hliníkových kufrů.

Zcela nový je vodou chlazený motor V-twin s rozvodem DOHC, který má úhel rozevření válců 60°. Motor bude sdílen s další novinkou ze stáje HD, modelem Streetfighter, který by měl být společně s Pan Americou představen na podzim. A začít se prodávat v roce 2020. Pan America bude mít objem motoru 1250 ccm. Výkon není známý, ale díky matematickým propočtům se odhaduje na 114 koňských sil. Což sice není málo, ale při pohledu na ohromnou výšku válců je zřejmé, že HD bude hrát spíše na vysoký kroutící moment a nezaměnitelný charakter, než na honičku za koňmi.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Americká firma počítá se splněním přísných emisních norem, protože vedle objemné výfukové koncovky je zřejmý taktéž rozměrný katalytický systém pod zadním tlumičem.