Kawasaki uvedla 23. prosince několik inovovaných modelů motocyklů. Mezi nimi se objevil i nový Zed.

Kawasaki své motocykly zákazníkům dávkuje salámovou metodou. Nejdříve uvedla superbike H2, aby po roce ukázala se stejnou motorizací sportovně-cestovní H2 SE. Další rok na jaře přivedla na svět H2 SX SE+, který byl vybaven oproti "obyčejné" SE semiaktivním odpružením, algoritmem Skyhook a brzdovými třmeny Brembo Stylema.

Na podzim 2019 přivedla na svět nahatého Zeda - Z H2 - 200-koňového naháče, který byl postaven na podvozku Showa SFF BP. Odborná veřejnost si klepala na čelo, že tento 239 kilogramů těžký přeplňovaný stroj brzdily brzdy Brembo M4.32, které jsou za hranicí a které se obvykle používají u motocyklů v rozmezí 120-180 koní. S novou Z H2 SE si Kawasaki udělal reparát, protože instalovala odpovídající brzdové třmeny Brembo Stylema. Tedy brzdy, které v nejvyšší třídě (do které Z H2 bezesporu patří) určují normu.

Jeden by se domníval, že nový Z H2 SE, jak již z výše uvedené vývojové posloupnosti napovídá, je cestovnější verzí obyčejného Zeda. Není tomu tak. Nová Z H2 SE je spíše reparátem vlastností, než zásadní inovací. Výraznější změny jsou na podvozku, brzdách a na elektronice.

Mnohá periodika se domnívají, že proběhla implementace nového podvozku Showa Skyhook. Realita je taková, že jde o podobný podvozek, jako dostal nový Versys 1000 SE LT+. Tento Versys je stejně jako nový Z H2 SE vybaven podvozkem Showa EERA (Electronically Equipped Ride Adjustment), který viděl technologii Skyhook z rychle jedoucího vlaku. Kawasaki šla ovšem chytře oklikou, protože sama o sobě disponuje technologií KECS (Kawasaki Electronic Control Supension) která moderuje vlastnosti podvozku EERA a která umožňuje jezdci variabilně volit různé vlastnosti podvozku. A nebo je navázat na konkrétní jízdní režim. Kawasaki šikovně do systému KECS zabudovala algoritmus Skyhook, čímž dodala tlumičům Showa EERA novou úroveň funkcionality.

Mimoto že jsou tlumiče nyní stále stejně svázány s jízdními režimy, nově dokáží skrze IMU (inerciální měřící jednotku) reagovat na kvalitu povrchu a v setinách vteřiny měnit útlum a odskok kola, aby podvozek vyžehlil konkrétní nerovnost dříve, než se reakce dostane k rukám jezdce. A současně dokáže reagovat na brzdící sílu stroje a aniž by měly přední tlumiče protiponořovací sysém BFF, umí do značné míry korigovat ponořování podvozku při brždění.

Výrazný upgrade je na brzdách. Brzdové třmeny Brembo M4.32 byly na tak silnou a těžkou motorku na výkonové hranici. Brzdy by měly poskytnout stroji dostatek brzdné síly za všech uvažovaných situací a navíc ještě s jistou rezervou. Agresivní brždění 200-koňového stroje z 300 kilometrové rychlosti s dvoučlennou posádkou je sice málo pravděpodobný scénář, ovšem ne nemyslitelný. A tady přinesou nové třmeny Brembo Stylema větší jistotu bezpečného zastavení než konstrukčně 15 let staré původní třmeny Brembo M4.32. Společně s novými třmeny přichází i nové kotouče. Ty jsou nyní větší o 30 milimetrů a mají v průměru 320 milimetrů.

Jistý krok ve vývoji je na straně elektroniky. A zejména na straně systému Rideology, který nyní více využívá systémů umělé inteligence a dokáže přesněji vyhodnocovat jízdní statistiky. A ačkoliv si nedokážu představit proč by se ptal jezdec svého  motocyklu Kawasaki na to jaké je počasí ve Svatém Mořici, když má dnes každý geek ve svém telefonu hlasovou asistentku a beztak má telefon napárováný do headsetu, nově je možné se hlasově ptát své Kawasaki na určité množství zbytečných otázek. Třeba jaký má motocykl dojezd na aktuální množství paliva v nádrži - mimochodem na stejný údaj, který stroj zobrazuje na LCD.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Většina vlastností stroje zůstává tedy beze změny a celkově výborný stroj se s kolekcí nových vylepšení stává vynikajícím. Sice nedosahuje motorových výkonů třeba italské konkurence, to však umí velmi dobře kompenzovat výrazně příznivější cenovkou. Nový update ale ani tak nebude zadarmo. Nová Z H2 SE by měla být cca o 40 tisíc korun dražší než loňský model. Přesto ale stále výrazně levnější než adekvátní konkurence.