Připomeňme si pro většinu neznámý motocykl, který se jmenuje Velocette Venom Thruxton a určitě si zaslouží trochu povznést a lehce se o něm zmínit, protože v době ve které se zrodil, byl velmi vyjímečný.
Specialitou značky Velocette byly jednoválcové silniční motocykly, těsně spřízněné se závodními stroji. Nejrychlejší a nejslavnějších z nich byl Venom Thruxton - hladký a přímočarý stroj s objemem 500 cm³. Thruxton byl schopen uplatnění na závodní trati s minimálními modifikacemi, a tak byl v mnoha ohledech bezkonkurenčním silničním závodním strojem šedesátých let. Thruxton byla vyladěná a závodně vybavená verze Venomu, standardního (i když i v této podobě výrazně sportovního a nekompromisního) velkokapacitního modelu firmy Velocette. Pojmenován byl po okruhu v Hampshiru, kde byla značka Velocette trvale úspěšná v závodech sériových strojů na dlouhé trati. Model dokonce přímo vděčil za svou existenci soutěžní zkušenosti, kterou firma z Hall Green v Birminghamu získala zejména při namáhavém prestižním závodě na 500 mil (805 km) právě v Thruxtonu.
Od roku 1956 byl hlavním sportovním modelem firmy Venom s jednoválcovým rozvodovou tyčí řízeným motorem o objemu 499 cm³ a se čtvercovými rozměry 86x86 mm. Od roku 1960 byl k dispozici v závodně seřízené verzi Clubman s nízkými řídítky, vysokokompresním pístem a dalšími modifikacemi. Roku 1964 pak továrna nabídla vysoce výkonnou soupravu. Ta zahrnovala novou hlavu válce s užším úhlem ventilů, větším sacím ventilem a revidonými kanály. Dále tu byl velký karburátor Amal Grand Prix, který si vyžádal zkrácení palivové a olejové nádrže, aby bylo kam umístit jeho zející hrdlo. Velkokapacitní palivová nádrž Thruxtonu měla původně stříbrný nátěr a u základny byla vykrojená, aby se získalo místo pro karburátor. Tlumič výfuku ve tvaru rybího ocasu byl typickým znakem pro Velocette stejně jako nádrž a díky tomu byl nezaměnitelný.
Následující rok vtělila Velocette tuto soustavu do nového modelu Venom Thruxton. Ten se mimoto vyznačoval hodně tvarovanou nádrží s nápadně stříbrným nátěrem a řídítky upevněnými přímo ve třmenu přední vidlice. Vzadu vyvýšeným závodním sedlem, dozadu posunutými stupačkami, s litinovými ráfky kol, přední bubnovou brzdou se zdvojenou náběžnou čelistí a velkým lapačem pro vzduchové chlazení. S cenou něco málo přes 370 liber byl Thruxton poměrně drahý (ručně montované Velocette nikdy nebyly levné), ale pro soutěže sliboval seriózní úroveň výkonnosti.
Tyto naděje Venom Thruxton nezklamal. Jeho zdokonalený motor dával proklamovaný výkon 30 kW při 6200 ot/min, což bylo sice jen o pár kW víc, než dával Clubman, ale stačilo to vyhnat maximální rychlost stroje na 169 km/h. Přes vysoké vyladění byl ,,nadupaný" motor tvárný, umožňoval jízdu na nejvyšší stupeň už od 2000 ot/min a kolem 3000 ot/min si spokojeně předl s obrovskou rezervou akcelerace. Nevyhnutelně docházelo k vibracím, ale ty se kolem 4500 ot/min uklidnily, takže se na volné silnici dalo komfortně jezdit rychlostí kolem 145 km/h.
Na tak závodně konstruovány stroj nebylo ovládání bezvadné, protože zadní zavěšení při závodních rychlostech způsobovalo jistou nestabilitu. Se svými 177 kg nepatřil Thruxton mezi nejlehčí. Pro takový sportovní jednoválec bylo typické těžké startování a v důsledku vibrací se projevovala tendence vytřepávat šrouby. Přesto to byl právě ten typ vysoce výkonného, závodně laděného a nekompromisního stroje, po jakém fanoušci Velocette toužili. Thruxton byl úspěch a v následujících několika letech se vyrobilo přes 1100 motocyklů, některé na všeobecnou žádost s tradičním černým a zlatý nátěrem. Na Tourist Trophy sériových strojů skončily Thruxtony ve své třídě na prvním a druhém místě, přičemž oba měly měřenou rychlost na jedno kolo skoro 145 km/h.
Thruxton bohužel nebyl pro produkci Velocette typicky. Firma se totiž celá léta vzdalovala své tradiční zákaznické základně, a to mělo katastrofální důsledky. V padesátých letech se od výroby čtyřdobých jednoválců téměř upustilo ve prospěch dvoudobého lehkého plně karosovaného modelu LE, který se však špatně prodával. I skútr Viceroy s objemem 250 cm³ byl spíš propadák. A tak ani kurážný Venom Thruxton nemohl Velocette zachránit a výroba roku 1971 nadobro skončila.
Technické parametry:
Motor: vzduchem chlazený jednoválec se dvěma ventily
Objem: 499 cm3 (86x86 mm)
Maximální výkon: 30kW pří 6200 ot/min
Převod: čtyřstupňová převodovka, pohon řetězem
Rám: ocelový jednoduchý kolébkový
Zavěšení: teleskopická vidlice vpředu, dvojice kluzáků vzadu
Brzdy: bubnové vpředu i vzadu
Hmotnost: 177 kg
Maximální rychlost: 169 km/h