Yamaha Ténéré 700 Raid bude třetím modelem tohoto stroje. Co od něho můžeme očekávat?

Ténéré 700 Raid byla představena na výstavě EICMA 2021. Tedy, jen prototyp tohoto stroje, který byl doslova bazmekem a nedodělkem a mnoho lidí kolem stroje kroužilo se zřejmými rozpaky. Ale i přes křivé sváry a škvíry na švába ukázal, kam se bude Yamaha se svou novinkou ubírat. Vystavený stroj nebylo nic sériového. Byla jen testovací mula, která neměla za úkol honit lesk, ale otestovat pověšené komponenty.

Dle nápisu GYTR na boku nádrže je jasné, kdo se na jeho konstrukci podílel. Genuine Yamaha Technology Racing si na prezentaci stroje přizval Pola Tarrese, který si ochotně s kýmkoliv popovídal a nezdráhal si udělat i selfíčko. Není to ovšem Pol Tarres, kdo za novým modelem stojí. Je za ním celá plejáda testovacích jezdců.

Nový Raid  je zjednodušeně takovým GS Adventure modelem v nabídce BMW. U BMW je základ stejný, ale disponuje lepším podvozkem, větší nádrží, vetším plexisklem a nemálo technickými prvky, které oceníte coby jezdec mimo asfalt. Yamaha k tomu přistoupila podobně. Zásadním prvkem je podvozek a zde Yamaha opět stojí vedle. Zdá se, že podvozek je stále stejný a lidé, kteří znají T700 z těžšího terénu než je polní cesta se často uchylují k výměně celého odpružení. Dá se tedy říci, že model Raid bude spíše více silničním cesťákem, než aby dal jezdci větší offroad potenciál. A promo videa z pouště na tom nic nezmění.

Ba naopak - větší podíl plastů kapotáže přinese pár kilogramů navíc a tudíž o to nižší offroad potenciál. Otázka visí nad nádrží, o které technické specifikace mlčí. Na prototypu je nádrž zcela jiná a podle obrázků by měla být i na finálním modelu. Konečně nemá víčko typu IBC (Instant Balls Cutter), ale má ho pěkně zapuštěné.  Respektive víčka dvě. Nádrž jako taková je dvojitá ve stylu KTM 990 Adventure a tudíž má plnící víčka dvě. Po bocích jsou obě nádrže bohatě oplastované a není zřejmé, jak hluboko až směřují. Dá se očekávat, že by Yamaha mohla zvýšit její kapacitu a posunout její těžiště o něco níže. Větší kapacitu nádrží napovídá i šířka stroje, která je odhadem o 15 centimetrů větší. Spekuluje se, že by Raid měl být postaven proti BMW F850 GS Adventure a objem jeho nádrží by se mohl pohybovat kolem 24 litrů. Což je o 8 litrů více než nyní.

Bohužel sériová verze nebude mít zadní nádrže, jak tomu bylo u vystaveného prototypu a jak tomu je třeba u nové Ducati DesertX v příplatkové výbavě. A u Ducati DesertX zůstaneme, protože nový Raid by měl mít vertikální barevný TFT displej, jako má právě Ducati, namísto segmentového "tetrisu", který Yamaha montuje v sérii nyní. S jeho implementací je možné, že se v nové T700 objeví jistá kolekce funkcí, jako třeba jízdní režimy, kontrola trakce, nebo konektivita s mobilním telefonem. Napovídá tomu i funkčně rozsáhlejší ovládací přístroj na levé straně řídítek.

Nový by měl být i kryt motoru, který je "něco mezi" stávajícím standardem a příplatkovým Rally krytem. Příjemným by měl být i do jisté míry integrovaný "padací rám", jež by měly zastupovat vyvýšené tvrdé padací protektory pod nádrží. Ty (podobné) má i větší Super Ténéré 1200 a mnoha uživatelům se velmi osvědčily.  Větší by mělo být i plexisklo a to jak do šířky, tak zdá se, že i o cca 3 centimetry do výšky. Zcela jiná bude i sedačka, která bude plošší a jezdec by neměl sedět "tolik utopen" v motorce.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Nová nadcházející Yamaha Ténéré 700 Raid by mohla přijít již v tomto roce. Případně na jaře roku příštího. Dá se čekat, že spartánský model jak ho známe nyní skončí, podobně jako tomu bylo u Hondy Africy Twin 1000. Ta také ve své první verzi hrála na minimum "zbytečných" funkcí. Ve své druhé verzi (1100) již je nabušena funkcemi a elektronikou, která sic někomu jen překáží, majoritě jezdců však přidává komfortu na cestách. Hrubým pohledem je tak nadcházející Ténéré 700 Raid jen faceliftem, který přinese větší kapacitu nádrží a větší cestovní komfort. Stále to nebude "Starbucks Adventure", avšak prozatím to nevypadá, že by měla přinést o mnoho více, než přináší nyní.