Za posledních pár měsíců tady máme poměrně širokou nabídku nových cestovních endur. Každé je svým způsobem jiné a každé má kolem sebe trochu odlišný marketing. Pojďme se na ně podívat z pohledu použité techniky.
Začneme tou nejstarší motorkou a tou je Husqvarna Norden 901. Stroj postavený na základech KTM 890 Adventure je spíše silničně pojatým motocyklem, který je postaven na podvozku WP APEX, který montuje koncern kolem KTM do motocyklů, určených převážně na asfalt. Motor je velmi dobře známý, pružný, výbušný a zábavný a Norden 901 se i díky svébytnému designu stává naprosto nepřehlédnutelnou ikonou cestovních endur posledního roku.
Aprilia Tuareg 660 má naopak podvozek s výrazným endurovým potenciálem, kterému napovídají i dlouhé dráhy odpružení 240 milimetrů. Dvouválcový motor je nejslabší ze všech, avšak stroj je také ze čtveřice nejlehčí. Nezapře původ z motoru superbajku, který o sobě dá vědět zejména bezprostředně po jeho nastartování. Tuareg má i díky vysokému podvozku vyšší těžiště, takže to není až taková mrštná mrška, jak byste předpokládali. Ale holt vždy něco za něco.
Ducati Desert X se prozatím neprodává. Ale někdo by si na ní mohl chtít počkat a alespoň podle technických specifikací by to někomu mohlo stát za to. A nebude to ani dlouho trvat. Podvozkově je zhruba na půl cesty mezi Nordenem a Aprilií. Objem 937 kubíků ji dává výkon 110 koní, což je znatelně více než má 660-tka Aprilie, ovšem také za adekvátně vyšší hmotnost, která je o 15 kilogramů vyšší. Ducati učaruje designem navozující atmosféru rallyových speciálů devadesátých let.
MV Agusta 9.5 se také ještě neprodává, ale prozatím ani nevyrábí. Do prodeje by měla přijít v roce 2023. Ze čtveřice uvedených strojů je nejsilnější, nejtěžší a také nejméně vhodná do těžšího terénu. Na druhou stranu také nejlépe vybavená co se pokročilosti podvozku týče a leckoho by jistě mohla zaujmout robotizovaná převodovka i spojka, s možností řadit klasicky, tlačítkama, nebo si nechat řadit automaticky.
Zkusme se podívat na tyto čtyři motorky, alespoň co se srovnání technických údajů týče. Doporučujeme otevřít v PC, nebo prostě na veliké obrazovce.
Motocykl | Husqvarna Norden 901 | Aprilia Tuareg 660 | Ducati DesertX | MV Agusta 9.5 |
Motor | Řadový dvouválec | Řadový dvouválec | Dvouválec do V | Řadový tříválec |
Objem | 889 ccm | 659 ccm | 937 ccm | 931 ccm |
Výkon | 105 koní, 100 Nm |
79 koní, 70 Nm |
110 koní, 92 Nm |
123 koní, 102 Nm |
Převodovka | 6 stupňů, quickshifter | 6 stupňů, volitelný quickshifter | 6 stupňů. quickshifter | 6 stupňů, robotizovaný automat + quickshifter |
Spojka | Vícelamelová v oleji, anti-hopping | Vícelamelová v oleji, anti-hopping | Vícelamelová v oleji, anti-hopping | Vícelamelová v oleji + robotizovaná |
Rám | Ocelový, Cr-Mo trubky | Ocelový trubkový, Cr-Mo trubky | Ocelový příhradový | Ocelový s kovanými prvky |
Přední tlumiče | WP Apex 43mm, nastavitelný útlum a odskok | KYB 43 mm, nast. útlum, odskok a předpětí | KYB 46mm, nast. útlum, odskok a předpětí | Sachs 48mm Oleodynamic, manuální předpětí, elektronicky útlum a odskok |
Odpružení vpředu | 220 mm | 240 mm | 230 mm | 220 mm |
Zadní tlumič | WP Apex, nast. předpětí a odskok | KYB, nast. předpětí, útlum a odskok | KYB, nast. předpětí, útlum a odskok | Sachs, manuální předpětí, elektronicky útlum a odskok |
Odpružení vzadu | 215 mm | 240 mm | 220 mm | 210 mm |
Kola / šířka pneu | 21"/90 mm, 18"/150 mm | 21"/90 mm, 18"/150 mm | 21"/90 mm, 18"/150 mm | 21"/90 mm, 18"/150 mm |
Přední brzdy | 2x320mm kotouč, 2x radiální 4-pístkový třmen J.Juan | 2x300mm kotouče, 2x axiální 2-pístkový třmen Brembo | 2x320mm kotouč, 2x radiální 4-pístkový třmen Brembo M50 | 2x320mm kotouč, 2x radiální 4-pístkový třmen Brembo Stylema |
Zadní brzda | 260mm kotouč + 2-pístkový třmen J.Juan | 260mm kotouč + 1-pístkový třmen Brembo | 265mm kotouč + 2-pístkový třmen Brembo | 265mm + 2-pístkový třmen Brembo |
Nádrž | 19 litrů | 18 litrů | 21 litrů | 20 litrů |
Hmotnost bez paliva | 204 kg | 187 kg | 202 kg | 206 kg |
Přístrojový panel | 5" TFT + bluetooth, 3 jízdní režimy | 5" TFT + bluetooth, 4 jízdní režimy | 5" TFT + bluetooth, 6 jízdních režimů | 7" TFT + bluetooth+Wifi, 5 jízdních režimů |
Asistenti | Náklonové ABS, enduro ABS, Off-ABS, vypínatelná trakce | ABS, enduro ABS, Off-ABS, vypínatelná trakce | Náklonové ABS, enduro ABS, Off-ABS, náklonová vypínatelná trakce | Náklonové ABS, enduro ABS, Off-ABS, náklonová vypínatelná trakce |
Výška sedla | 854 mm | 860 mm | 875 mm | 850/870 mm |
Délka stroje (rozvor) | 1513 mm | 1500 mm | 1608 mm | 1580 mm |
Úhel řízení | 25,8° | 26,7° | 27,6° | n/a |
Záruka | 2 roky | 2 roky | 4 roky | 3 roky |
Cena | 376900 Kč | 319900 Kč | 410000 Kč | Cca 510000 Kč |