Ikonický systém motoru pocházející z padesátých let slyší svůj umíráček. Podle posledních zpráv s ním chce Ducati nadobro skončit.


Desmodromický (Desmo) rozvod ventilů je systém řízení ventilů spalovacího motoru, který je používán Ducati motocykly od 50. let 20. století. Tento systém má několik výhod oproti běžně používaným systémům rozvodu ventilů. Připomeňme tři nejdůležitější:

  • Desmo rozvod funguje spolehlivě i za vysokých otáček, kde již klasické rozvody/ventily uzavírané pružinkou, nestíhají
  • Desmo rozvod tím pádem zajistí vždy a přesně uzavření ventilů, čímž motoru zvyšuje účinnost a tím pádem i výkon
  • Přesné uzavření ventilů má pozitivní vliv na jejich životnost. Nedojde tedy k jejich podpálení z důvodu netěsnosti

Klasický rozvod motoru Ducati V4 Grandturismo

Ducati ovšem v roce 2020 vyjela s novým motorem V4 Grandturismo  který se od těchto pro Ducati typických rozvodů odklonil a používá konvenční systém s vačkou, finger-folowery a ventily uzavíranými pružinkami. Důvod byl zřejmý - téměř trojnásobný servisní interval seřízení ventilů, kterým nový motor V4 Grandturismo snižuje náklady spojené s údržbou. Desmodromický motor totiž vyžadoval seřízení každých 20-24 tisíc kilometrů, kdežto motor V4 Grandturismo předepisuje seřízení ventilů po ujetí 60 tisíc kilometrů. Navíc, desmo rozvod je poháněn ozubeným řemenem, který byl u motoru V4 Grandturismo vyměněn za mnohem trvanlivější ocelový řetízek.

Navíc, seřízení klasického rozvodu je materiálově jednodušší, než seřízení toho desmodromického. Celá změna paradigmatu vychází ze snížení servisní náročnosti motocyklu, kterou konečný spotřebitel citelně pocítí ve své peněžence. V současnosti můžeme najít desmo systém stále ve spoustě motorů Ducati. Třeba celá řada Scrambler, DesertX, či Monster s motorem 937 ccm Testrastretta mají desmo rozvody. Stejně tak je desmo rozvodem vybavena celá řada motocyklů s motorem Ducati V4 Desmosedici Stradale. Podle posledních zpráv by ale Ducati, ve světle výše uvedených výhod, měla pracovat na update hlav válců, aby tyto modely byly také vybaveny konvenčním systémem rozvodů.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Je velikým otazníkem, jaký bude mít tato změna dopad na komunitu příznivců značky Ducati, která si kolem desmo rozvodu vytvořila celou řadu mýtů. Je možné, že si Ducati ponechá desmo rozvod pouze u své vlajkové lodi - motoru V4 Desmosedici Stradale. A u mainstream masové produkce přistoupí na změnu systému. Ve světle úspěchu motoru V4 Grandturismo je ovšem možné, že tato změna nebude vnímána nijak negativně a mnoho fanoušků značky uvítá nižší servisní náročnost svého miláčka s červeným srdcem. A bude to vnímáno podobně, jako při upuštění od suchých cinkajících spojek. Klasické spojky v oleji taktéž přinesly čistší uživatelský zážitek, než ty otevřené.