Nové BMW K 1600 B je opulentní, veliké a po všech stránkách stylové. Na základě těžkého cesťáku K 1600 GTL postavilo BMW v Yankee stylu stroj, který vyšel z předešlého Conceptu 101.

Ten ukázalo BMW v roce 2015 a nyní vyjíždí s tímto strojem již v produkční specifikaci. Vpředu vypadá tento bagger stejně jako jeho sourozenec K 1600 GTL, protože veliká většina dílů je při stavbě sdílena. Pokud stočíte oči na zadek stroje, nezůstal kámen na kameni. Vzadu vypadá německý bagger tak nějak více americky. 750 mm vysoké, nebo spíše se dá říci nízké sedlo, vyvolává dojem koltů proklatě nízko. Svažující se boční kufry a zadní část stroje navozují pocit rychlosti a aerodynamické účinnosti.

 

Existují tři varianty Béčka. Standardní B je vybaveno kontrolou trakce, semiaktivním podvozkem, ABS s dynamickým brzdovým světlem a stojí v přepočtu 16750 britských liber. Verze B SE přidává adaptivní přední světlo, denní LED svícení, centrální stojan, hill holder a kontrolu tlaku v pneumatikách. SE stojí v přepočtu 17760 liber. Nakonec máme model B LE, který k SE přidává navíc audio systém a zpátečku. To vše za směšných 19405 britských liber.

Plně natankovaný bagger váží překvapivých 336 kilogramů. Níže položené těžiště oproti GTL uvítáte už při stavění motorky z bočního stojanu a říkáte si, že ta váha je možná na rozměrech stroje vidět, ale není už tolik cítit. Pokud nejste zvyklí na ovládání ve stylu BMW, budete se chvíli v množství tlačítek ztrácet. Jakmile si zvyknete, oceníte veliké množství jednoúčelových tlačítek, lépe než se proklikávat dlouhým seznamem v menu, jak je to u jiných motorek. Otočné kolečko na levé rukojeti celý proces zjednodušuje. Jeho šířka na druhou stranu znesnadňuje dosah tlačítka blinkrů.

 

Od motoru, přes semiaktivní podvozek, brzdy, jízdní módy, až k audio systému, u všeho máte pocit že to tak nějak nenuceně funguje, aniž byste nad strojem museli nějak zvlášť přemýšlet. Cruising připomíná plavný let, kdy pro změnu směru stačí jen na to pomyslet. Jízda v podvozkovém módu Cruise přináší měkčí a uvolněné tlumiče. Režim motoru Road přináší do jízdy více agresivity a tlumiče si již nenechají diktovat plavnou jízdu a efektivně reagují na každou změnu směru. Ještě agresivnější je jízdní mód Dynamic, který přidává více sportovnějšího naturelu, jakkoliv by se to mohlo zdát u stroje tohoto ražení úsměvné. Na změnu jízdního módu reaguje jak nástup a výkon motoru, tak nastavení semiaktivního odpružení, trakce a nakonec i citlivost ABS. Pro jízdu v dešti nebo nedejbože v hlubokém sněhu můžete použít režim Rain, který je něžný jak thajská společnice a nepřivede vás ani náznakem do jakéhokoliv stresu z nastalé povětrnostní situace.

Nejvíce si ovšem jezdci budou užívat režimů Cruise a Road, v doprodovu rádia Classic FM. V tomto módu si tento stroj doslova libuje.

 

K 1600 B se nenechá do zatáček nijak přemouvat. Sklápí se do nich jako o kategorii menší stroj. Příplatkové předsunuté opěrky nohou se v náklonu velmi brzy dotýkají asfaltu, takže vás budou v nalézání limitů stroje brzdy krotit. A nebo si užijete eufórie při jejich broušení, k čemuž doporučujeme dovybavit opěrky titanovými tyčkami pro efektní sršně jisker. Přední opěrky nohou jsou jako volitelné příslušenství a je škoda, že BMW k nim nedodává set brzdy a řazení pata-špička.

 

Šestiválcový motor je mistrovský kus inženýringu. Posktuje úchvatnou sílu 160 koní a 175 Nm kroutícího momentu. Zvuková kulisa roztočeného šestiválce je odlišná od bublajících dvouválců klasického baggeru. Šest válců na druhou stranu přináší jemnost jízdy a nástupu výkonu, nehledě na to, že umožňuje se courat za nízkých otáček při vysokém kvaltu, aniž by proti tomu stroj nějak protestoval. Tahle kombinace navozuje pocit luxusu, elegance a pozlátka celého stroje. Kapacita nádrže 26 litrů a spotřeba kolem 6,4 litrů dávají slušný cestovní potenciál, takže už jen si sbalit trenýrky a platební kartu a vyrazit.

 

Brzdy nejsou nijak ostré. Axiální čtyřpístky nejsou žádným výstřelkem moderní technologie. K 1600 B také není žádný supersport a i takto těžký stroj dokáží bez problémů krotit.

+projev motoru
+styling a zpracování detailů
+bohatá příplatková výbava

-ovladač blinkrů daleko od palce
-při absenci navigace nevzhledá krytka
-archaická přístrojovka
-tvar řídítek
-přespříliš příbuznosti k modelu GTL

Oproti K 1600 GT a GTL přináší Béčko nižší jízdní pozici. Těch pár centimetrů sedačky dolů, nižší zadní stavba, níže uložené výfukové koncovky i níže položené kufry výborně snižují celkové těžiště stroje, čímž GT a GTL trochu trpí. B je tedy lépe ovladatelné, s vyšší lehkostí a grácií se s ním můžete proplétat džunglí vělkoměst. Uvolněná jízdní pozice zase láká na delší cesty a akčkoliv motor poskytuje nadmíru výkonu, styling stroje rozhodně nenabádá k prolamování rychlostních rekordů. Na druhou stranu - ruce na srdce. Při vstupu BMW do kategorie bagger se BMW nemuselo omezit pouze na kapkovitou a sníženou záď stroje. BMW mohlo přidat větší přední kolo, mohlo předělat celou kapotáž, aby Béčko tolik nepřipomínalo obyčejné GTL. Výfuky by mohly procházet kufry, aby se celková optika zadní části ještě více snížila. Prostě, chtěli bychom Béčko více tak, jako vypadal Concept 101. K 1600 B je nakonec tedy spíše sníženým GTL, než aby definovalo novou řadu v nabídce BMW.


Concept 101