Posíláme pozdrav z Kanárských ostrovů, kde probíhá testování novinek Ducati. Multistrada hraje ve výrobním programu výrobce z Borgo Panigale důležitou roli. Tento model akceleroval prodeje firmy neuvěřitelným tempem, kdy jen v prvním roce uvedení (2010) prodali více než 10 tis kusů a Ducati téměř zdvojnásobila objem prodejů.
Prodeje šly nahoru zejména v USA, kde Multistrada 3x za sebou zvítězila v prestižním závodě Pikes Peak. Motor ze superbike Ducati 1198 byl pro první modelový ročník lehce přepracován, aby byl přátelštější a poddajnější v běžném každodenním provozu. Snížení jeho výkonu zvýšilo spolehlivost a dramaticky snížilo spotřebu. Byly také prodlouženy servisní intervaly. Stroj byl vybaven několika jízdními režimy, aby si každý vybral styl jízdy, jaký mu vyhovuje.
Ducati Multistrada 1260S
Multistrada pvní, druhé a třetí generace (s Enduro packem)
V druhé generaci Multistrada přinesla vedle pozměněného designu také semiaktivní odpružení, revidovaný motor, který byl uživatelsky ještě více přátelštější a i přes zhruba pětiprocentní navýšení výkonu šla spotřeba paliva asi o 10% dolů.
Změny třetí generace se odehrávaly zejména na straně elektronické výbavy, kterou už takhle měla Multistrada velmi bohatou. Vedle designových změn přinesla Ducati zejména cornering ABS a nový systém kontroly trakce.
A nyní tady máme již čtvrtou generaci tohoto vyjímečného stroje, jehož evoluce udělala opět větší krok, než pouhé kosmetické změny. Naopak - kosmeticky si zachovává starou tvář. Změny proběhly zcela jinde.
Ducati Multistrada 1260 Pikes Peak
Není to jen pouhé pětiprocentní zvýšení objemu motoru. Jsou to hlavně změny tam, kde je zákazníci nejvíce vítají. Třeba ve středu otáčkového pole nyní dá nový motor o 18% více kroutícího momentu. Nová geometrie přináší stabilitu za vysokých rychlostí, aniž by utrpěla snadná ovladatelnost. A stranou nezůstala ani elektronická výbava, ve které chce zůstat Multistrada světovým lídrem - samozřejmě ve své kategorii. Tato vylepšení jsou zejména v rovině člověk-stroj. Najdeme nový systém hands-free, TFT plnobarevný display, nový systém ovládání módů stroje, které je intuitivnější a snažší, nehledě na to, že je můžeme kompletně nastavovat pomocí mobilního telefonu.
Ducati nám dává k dispozici 4 verze v různých stupních výbavy:
- 1260: základní verze s cenou 18240€ v červené barvě
- 1260S: kovaná kola, LED světla, semiaktivní podvozek, brzdy Brembo M50 - cena cca 20640€ v červené, bílé nebo šedé barvě
- 1260SD: S s přidaným systémem bezdrátově ovládaného airgbagu D-Air - cca 21400€ v červené barvě
- 1260 Pikes Peak: 25240€ v bojových barvách Pikes Peak
Multistrada 1260:
- Ducati RED - červená barva, šedý rám a černá kola
- Motor Ducati Testastreta DVT 1262 ccm
- 48mm USD odpružení Kayaba, plně manuálně nastavitelné + zadní Sachs monoshock - nastavitelný
- Bosch inerciální měřící jednotka
- Bosch cornering ABS
- 320-mm plovoucí kotouče s radiálními třmeny Brembo P4.36
- Tempomat
- 4 jízdní režimy
- Ride-by-wire
- Wheelee control (moderování zdvihu předního kola při akceleraci)
- Kontrola trakce
- Hillstop (systém zabraňující couvání stroje při rozjezdu do kopce)
- Výškově nastavitelná sedačka jezdce
- LCD instrument panel
Multistrada 1260S (SD) navíc k modelu bez S (SD):
- Iceberg White - bílá barva, šedý rám, zlatá kola (pouze S)
- Volcano Grey - šedá barva, šedý rám, zlatá kola (pouze S)
- Ducati Multimedia System
- Ducati quick shifter nahoru i dolů
- Elektronické semiaktivní odpružení Sachs Ducati Skyhook Suspension Evo
- Plně LED vybavená světla s přísvitem do zatáčky
- Instrument panel s TFT barevným LCD
- D-Air airgag systém (pouze model DS)
Ke strojům máme dále 4 balíčky:
- Touring pack - vyhřívané gripy, boční kufry, centrální stojan
- Sport pack - Termignoni homologovaný výfuk, karbonový přední blatník, CNC nádobky spojkové a brzdové kapaliny
- Urban pack - top case, uzamykatelný tankvak s USB rozbočovačem
- Enduro pack - šusplech pod motorem, přádavné LED mlhovky, chránič chladiče, silnější boční stojan, off-road stupačky
Motorku jsme měli k dispozici na pouhých 140 kilometrů jízdy. Ale i to stačilo na vyhodnocení prvních dojmů. A ty jsou ve všech směrech pozitivní, vzhledem k předchozímu modelu. Ve všech módech palivových map je výrazně cítit vyšší síla motoru. Není to jen 8 koní výkonu navíc ve špičce, ale zejména udávaný 18-ti procentní nárůst kroutícího momentu ve středních otáčkách je cítit velmi výrazně. Klidné režimy jako Touring jsou ještě klidnější a stroj je zejména v městském provozu ještě přívětivější. Motorku je možné zcela bez problému protahovat městem na 2500 otáčkách, aniž by jakkoliv protestovala. Jen o pouhých 500 otáček výš se nachází bod, od kterého motocykl pod náležitou dávkou plynu dokáže dramaticky zrychlovat. Ducati tvrdí, že 85% maxima kroutícího momentu je již v 3500 otáčkách a maxima 129,5 Nm dosahuje již při 5500 otáčkách. Zejména ve sportovní mapě je stroj agresivnější než starší model a motor přináší velmi progresivní nárůst výkonu. Výjezdy z utažených zatáček na dvojku jsou téměř vždy po zadním kole.
Cítit jsou i změny na straně podvozku. Delší rozvor a vyšší úhel řízení přinesly klidnější jízdu za vyšších rychlostí, přitom jde od předního kola lepší odezva. Větší rozvor přidal více prostoru pro pilota a posaz je více uvolněný. Inovovaný systém semiaktivního odpružení Skyhook (DSS Evolution) dle zvoleného jízdního režimu výrazně mění charakteristiky celého podvozku. Nový TFT display je velmi dobře čitelný a inovované ovládání je velikým skokem vpřed. Každý z jízdních režimů je do jisté míry přizpůsobitelný a tak nejste odkázáni na pouhý tovární setup. Příjemné je to, že klíčové oznamovací funkce dashboardu se neomezily na pouhý display, ale zachovaly si podobu standardních kontrolek.
Model 1260 má brzdy Brembo P4. 1260S a vyšší verze mají již Bremba M50, které brzdí skvěle a zcela naúnavně. Nástup brzdného účinku mají velmi podobný brzdám P4, ovšem na M50 musíte tlačit menší silou a brzdný účinek je mnohem snadněji modulovatelný. Brzdám sekunduje inovovaný systém cornering ABS.
Celkově - Multistrada 1260 dospěla. Dává nám lepší motor, který se nehoní za nekonečně vysokým výkonem, ale přináší výkon přesně tam, kde ho chceme. Trochu větší rozměry se niajak nepodepsaly na hmotnosti a stroj působí dospělejším a poctivějším dojmem. Hutnější motor, lepší brzdy, lepší interakce s pilotem, snažší ovladatelnost a také uživatelská přívětivost. Změny nejsou na kapotě nijak moc viditelné, ale pod kapotou toho je spousta.