Spoluzakladatel firmy Alta Motors, Derek Dorresteyn je bývalý motokrosový a endurový jezdec. Na své Yamaze YZ450F neustále hledal zbytky skrytého výkonu, který ne a ne nalézt. Proto začal úplně jinak a postavil svoji vlastní motorku.

Na své Yamaze měl výkonu dostatek. Nebyl ale spokojený s jeho nelinearitou a po několika letech laborování své snažení vzdal protože usoudil, že s benzínovým motorem to prostě podle jeho představ nepůjde. V roce 2007 byly na světě první nákresy na papírových ubrouscích baru v San Franciscu a Redshift první generace se začal rodit. Jeff Sand, jeho kamarád za řídítky a Marc Fenigstein, všichni tři začali uskutečňovat svou vizi o plnohodnotné elektrické enduro motorce.

V roce 2010 vznikla společnost Alta Motors a také první prototyp motocyklu Alta Redshift - motardu na silničních kolech pod názvem OG. Tento prototyp byla směska různých motocyklových dílů, které byly ovšem vzhledem k rané fázi vývoje už na takové úrovni, že se mnoho komponent zachovalo dodnes. "OG" Redshift byl samozřejmě mnohem méně vypilovaný, než jsou současné stroje značky.

 

Alta Motors má 100 zaměstnanců. Zajímavé je, že 90% z nich jsou aktivní motorkáři a svoji práci tudíž dělají se zaujetím, vzhledem ke svému koníčku. Více než polovina z nich jsou inženýři, kteří pracují ve vývoji. Alta provozuje víkendovou půjčovnu svých strojů. Říká, že půjčovna je nejlepší zpětná vazba jaká může být. Zákazníci dávají půjčeným motocyklům tak do těla, jak by nedávali, kdyby byly stroje jejich vlastní. Odráží se to na technice, která se výrazněji opotřebovává a vzniklé vady se dostávájí rychleji na světlo. To umožňuje Altě dělat rychlé opravy v konstrukci a odráží se to v rychlém vývoji. Vývoj je natolik rychlý, že do Alty před několika měsící investoval sám Harley Davidson, aby si zajistil do jisté míry přísun know-how. Stroje, které se na víkend nepůjčí si obvykle na víkend berou sami zaměstnanci. Takže půjčovna bývá obvykle zcela vybraná.

Továrna Alta Motors sídlí jižně od centra San Francisca, v oblasti zvané San Francisco Bay Area. Na montážní lince ve Franciské čtvrti Brisbane pracuje pouhých osm zkušených zaměstnanců, kteří dokáží smontovat deset motocyklů denně. Každý motocykl je testován na výkonové brzdě a pomocí elektroniky optimalizován pro očekávané parametry. Montážní linka je vybavena několika montážními stanicemi, přičemž každá montážní stanice má svou plejádu nástrojů právě potřebných pro svou výrobní operaci. Každý díl a každý šroubek má své sériové číslo a každé utažení každého šroubu je zaznamenáváno do databáze, kde se ukládá pod sériovým číslem motocyklu. Pokud se někde ukáže závada, dá se jednoduše dohledat, kde vznikla chyba.

 

Derek vysvětluje, že každá konstrukční část motocyklu má minimálně dva účely. Je to proto, aby nebyl stroj složen ze zbytečně mnoho jednoúčelových dílů. Je to výsledkem aplikací teorie novozélandského konstruktéra Johna Britena, tvůrce motocyklu Britten V1000. Například motorový odlitek má 10 funkcí. Není to jen vnější schránka pro motor, ale také nosná část rámu, chladící okruh pro chlazení motoru, schránka pro redukční převodovku a pro ještě další účely.

 

Rám je ukován z hliníkové slitiny 6010-T6. A není to pouze rám, ale plní i funkci chladiče kapaliny. Každý prvek každého stavěného motocyklu, tedy nejenom rám, ale i motor, kyvná vidlice a podsedlová část je otestován na zátěžové lavici. Tím se vyloučí praskliny, které by se mohly v budoucnu objevit díky chybě ve výrobě. Jak říká sama Alta - snaží se zničit vše, co vyrobí, aby se poučili z vlastních konstrukčních chyb. Na stejné zátěžové lavici ničí i motocykly konkurence, aby si byli jisti, že jejich stroje jsou tužší a pevnější než konkurenční.

 

Každý postavený stroj je zajetý na motorové brzdě, aby si byl výrobce jistý, že dodává stroj, který splňuje to, co slibuje. Slibuje, že každý stroj bude podávat stejný výkon jako nový minimálně 300 motohodin. Povinný servisní interval Alty je 1000 motohodin, během kterého se mění pouze spotřební materiál, jako jsou řetězová kolečka, pneumatiky, brzdové destičky a vše, co je potřeba vyměnit. Pokud již nebyly díky opotřebení vyměněny dříve.

 

Továrna Alty se skládá z deseti oddělení. Počínaje vývojem, přes softwarové vývojáře, výrobu elektroniky, baterií, opracování odlitků a výkovků, měřící střediska až po obchodní oodělení. Zaměstnanci jsou specialisté ve svém oboru a jejich zastupitelnost je obtížná. Jsou ale dobře placeni a zapáleni pro svou věc. Těžko říci že jsou zaměstnanci, jsou to spíše dobře placení nadšenci.

 

Alta se angažuje i v závodní oblasti. Nedávno absolvovala nejtěžší část Erzberg Rodea - nejtěžšího enduro závodu na světě. V USA se také věnuje tamnímu velmi oblíbenému sportu - flat tracku. Altu Redshift Flat Tracker jezdí v seriálu AFT Jeffrey Carver. Alta soutěží v kategorii benzínových V-twinů a tyto závody ji vemi pomáhají optimalizovat a vyvíjet. 50 koní výkonu není sice moc, ale 200 Nm kroutícího momentu přináší konkurenční výhody.