Test a recenze helmy Krios Pro. Klim Krios Pro je již druhá generace oblíbené adventure helmy společnosti Klim. Tato americká společnost se snažila původní Krios rozebrat a každý jednotlivý komponent vylepšit. A vylepšit takovým způsobem, aby každý z těchto komponent byl z toho nejlepšího, co se dá na současném trhu sehnat. Jak se úkol podařil?

Když v roce 2018 uvedl Klim svůj první (motokrosový) model F5 s tlumícím systémem Koroyd, jméno Koroyd bylo pro mnohé velkou neznámou. Do té doby tento tlumící materiál používala pouze společnost Endura, která vyrábí cyklistické helmy, nebo firma Nitro, která se zase specializuje na snowboardové vybavení. Koroyd je malá společnost o dvaceti zaměstnancích se sídlem v Monaku. Svůj výzkum opřela o potřeby leteckého průmyslu, aby se jeho výsledky promítly právě do ochranných helem. Po třičtvrtě roce po uvedení helmy F5 předvedl Klim adventure helmu Krios Pro, ve které použil vystélku Koroyd v celé ploše. Na rozdíl od helmy F5, která měla vloženy Koroydové panely do stávajícího polystyrenového hnízda.

Koroyd se opírá o naměřený fakt, že jeho inovativní systém utlumení nárazu má o 48% vyšší účinnost. Koroydová plástev tedy přenese na hlavu jezdce o 48% menší energii nárazu, než kdyby byl tlumící systém vyroben z konvenčního polystyrenu, jako to má většina výrobců helem. Dokladem důvěry zákazníků je objem výroby, přičemž společnost Koroyd v srpnu ohlásila, že po náběhu modelu Krios Pro, během 3/4 roku ztrojnásobila své tržby.

Co si přinesete domů?

Helma dorazí v ekologicky pojaté krabici. Uvnitř krabice není nijak fixována a je zabalena v mirelonovém a textilním pytlíku. Pokud vám tedy dorazí poštou, není od věci zkontrolovat rohy krabice, jestli s ní pošťáci nehráli fotbal a jestli je helma uvnitř v pořádku. Mimo helmy jako takové najdete v krabici bohatou sadu příslušenství.

Je to především náhradní čiré plexisklo, protože Krios Pro je vybaven samozatmavovacím plexisklem Transitions. Dále je to protimlžící fólie Pinlock, náhradní čepy pro Pinlock, reflexní samolepky, návody k použití a vzhledem k tomu že Krios Pro lze použít na silniční motorku i bez kšiltu, jsou dodány i boční krytky plexiskla a špunt do díry po šroubku fixující horní polohu kšiltu.

Zajímavá výbava

Nelze si nevšimnout, že zcela chybí klasické zapínání formou DD kroužků, quickstrapu, nebo běžně používaných systémů zapínání. Klim se rozhodl pro inovativní zapínání helmy magnetickou přezkou FidLock. Znamená to, že jeden pásek stačí přiblížit k druhému a silný magnet již celý úkon dokoná za vás. Zapnutí helmy je tedy rychlé, komfortní a spolehlivé a zkušenější uživatel ho uskuteční během vteřiny a jednou rukou. Rozepnutí pásku je obdobně jednoduché. Stačí zatáhnout za červenou přezku a magnetický systém oddělit.

Dále zde máme vnitřní vystélku Koroyd, o které jsem se již rozepsal výše a která se stala stěžejním tahákem celé helmy. Aby Klim nevsadil vše na jednu kartu, vedle Koroydu, který má sílu asi 15 milimetrů, zachoval i část klasického EPS (polystyrénu). Ten tvoří kostru vnitřku helmy, do kterého je Koroydový segment vložen. EPS tedy máte na uších, na čele a těsně nad krkem. A také přímo na hlavě, protože z polystyremu jsou vyhotovena i žebra do kterých se opírá textilní čepička a mezi kterými se prohání vzduch, aby vám nebylo v helmě přespříliš teplo.

A do třetice je to Transitions plexisklo. To má na sobě varovnou nálepku, že ho není vhodné používat s kšiltem. Systém zatmívání má totiž na starosti UV záření, které je nižší právě tam, kde je kšilt. A proto by se mělo Transitions plexisklo používat (dle nálepky) pouze v módu silniční helmy, když je kšilt sundaný.

Exteriér

Helma Krios Pro je ručně vyráběna z karbonového rouna. Ačkoliv to je ve všech částech helmy stejně silné, pro zvýšení odolnosti klíčových míst je různě distribuována pryskyřice, která rouno vytvrzuje. Klim se za karbon rozhodně nestydí a dává ho na odiv. A aby také ne. Ona sama barva také něco váží, což jsme si mohli dobře představit na helmách AGV, kdy nalakované karbonové helmy vážily až o 80 gramů více než nelakované. Každý gram se počítá. A aby nebyl Krios Pro úplně nudně šedý je opatřen sérií polepů, které evokují trubičkovou plástev Koroydové vystélky. Tento polep je navíc prostorový a tak helma vyniká zajímavým vzhledem.

Základní skořepina helmy je shodná s předchozím modelem Krios bez přídomku Pro. Nese si tudíž své plusy a bohužel přetrvávají i nějaké mínusy, ke kterým se dostaneme později.

Kšilt helmy je ukotven klasickým způsobem na třech místech, přičemž vrchní most kšiltu má aretaci šroubkem, umožňující jeho sklon ve dvou úrovních. Zásadním okem viditelným rozdílem nového Kriosu Pro oproti staršímu Kriosu je uzavíratelné větrání na bradě, které starému Kriosu zcela chybělo. Starý Krios měl veškerý vzduch bradového nádechu vedený větracími kanály přímo na plexisklo. Což na jednu stranu dobře pomáhalo Pinlocku proti zamlžení, na druhou stranu mi docela dost foukalo na oči. Nový Krios Pro má bradový gril uzavíratelný.

Interiér

Měkký interiér se skládá ze čtyř částí. Lícnice jsou stejně jako u starého Kriosu vyplněny "inteligentní paměťovou pěnou", což je v podstatě obyčejný molitan. Mezi skořepinu a EPS vystélku jsou ukotveny plastovou zasouvací manžetou a zbytek je přichycen do helmy hrubým suchým zipem. Což velmi kvituji. Většina výrobců má lícnice nacvaknuty do helmy na nacvakávací cvočky. Suchý zip Kriosu vám dává určitou míru svobody si lícnici posunout o několik milimetrů tam, či onam. Přece jen, každý z nás má uši trochu jinde.

Lícnicím sekunduje čepička, která je potažena antibakteriálním plátnem, kterému Klim říká Klimatek. Tento materiál oproti bavlně urychluje odpařování, čímž napomáhá ochlazování interiéru a vaší hlavy.

Spodní část čepičky tvoří límec, který je dvěma cvočky nacvaknut do zadní části helmy. Spodní část límce je potažena syntetickou kůží Nabuk, která zabraňuje nasáknutí stékající vody do interiéru helmy, pokud pojedete v helmě v dešti. Celé vyndání a nandání interiéru je velice jednoduché a rychlé. Minimální přítomnost nacvakávacích cvočků nenutí uživatele hledat jejich přesnou polohu a tak sundat a opětovně nandat celý interiér helmy je záležitostí do třiceti vteřin práce.

Čtveřici zakončuje bradový deflektor, který je do helmy přichycen třemi čepy.

Plexisklo

Jak bylo zmíněno v úvodu, helma dorazí s dvěma plexiskly. Obě jsou připraveny pro instalaci Pinlocku a jsou vybaveny instalačními čepy. Přidán je Pinlock té nejvyšší kategorie, tedy model 120. Od uzavření po úplné otevření má plexisklo šest funkčních kroků. Škoda jen, že první krok otevře plexi na celé 3 centimetry. Uvítal bych první krok výrazně menší, aby mikroventilace měla prostor třeba pouhý jeden centimetr. 3 centimetry je už docela dost, aby foukalo na nahaté motorce do očí.

Samozatmavovací plexisklo Transitions by se sice mělo používat pouze bez kšiltu, ale dokážu si představit, že 100% jezdců toto doporučení ignoruje a zcela chápu proč. Helma nemá vnitřní sluneční clonu a samozatmavovací funkce prostě funguje. Úroveň zatmavení je odvislá od úrovně intenzity slunečního světla. Mohu potvrdit, ano, kšilt se neblaze podepisuje na rozdílných úrovních zatmavení plexiskla. Ale pouze pokud plexi zcela otevřu a pak ho zase zavřu. Tedy pokud je plexi bezprostředně pod kšiltem. Po jeho zavření jsem míval na pár vteřin pocit, že jsem jaksi "pidlovokej". Ale pouze na pár vteřin, protože úroveň zatmavení se velice rychle srovná. Za běžné jízdy, ať na otevřeném prostranství, nebo v lese kde problikává světlo, nikde jsem neměl s Transtitons plexisklem jakýkoliv problém, který by mě nutil plexi se kšiltem nepoužít. Funguje velmi dobře.

Protože je systém plexiskla podobný jako má původní Krios, i Krios Pro umožňuje současné použití motokrosových brýlí a plexiskla. Máte nasazeny brýle a v případě potřeby je možné přes ně snadno uzavřít plexisklo. Guma brýlí není nijak deformována, protože v místě otočného mechanismu plexiskla je rovná plocha, na které drží. Můžete si tedy užívat v lese a po najetí na silnici či dálnici přes motokrosové brýle zaklapnout plexisklo.

Větrání

Co se týče větrání, dle mého názoru je to největší slabina celé helmy. Mezigeneračně vyřešil Klim větrání na bradě. Přední bradový nádech již distribuuje vzduch k ústům řidiče, je uzavíratelný, ale to je asi tak veškerá inovace. Větrání na čele obstarávají stále dva stejné drobné průduchy. Větrací otvory na lícní straně helmy jsou jen nefunkční atrapy a zadní spodní výdechy mají sice větrací kanál, ale ten je stejně jako u starého Kriosu blokován límcem interiéru.

Přesto se dá říci, že je v Kriosu Pro oproti starému Kriosu větší tepelná pohoda. Ta je zřejmě díky dutým trubičkám systému Koroyd a nikoliv díky celému lepšímu systému odvětrání. Koroydová vystélka má mezi polystyrénovou vystélkou asi pětimilimetrovou mezeru, kudy může vzduch volně proudit. Proudit k rozměrným výdechům vzadu na vrchu helmy. Větší kapacita vzduchu uvnitř helmy tedy přispívá k lepšímu krátkodobému tepelnému komfortu. Škoda jen že přední horní větrání není více dimenzováno.

Přestože spodní větrací gril je uzavíratelný, i přes jeho uzavření jsem měl pocit, že na tváře a oči fouká úplně stejně, jako u starého Kriosu. Ovšem na cestovním enduru s malým větrným štítkem. Po usednutí za rozměrné plexištíty GS motocyklů bude komfort v úrovni tváře vyrovnanější.

Aerodynamika a hlučnost

Krios Pro si zachovává pozitivní vlastnosti starého Kriosu. Helma je tedy nadprůměrně tichá, protože neobsahuje žádné designové a konstrukční cukrbliky, které by znesnadňovaly obtékání vzduchu. Je dobře vyvážená. Natolik dobře, že i GoPro kameru přidělanou na bradě velmi pocítíte.

Přestože je kšilt intenzivně perforovaný, nijak se to neprojevuje na jeho hlučnosti. S helmou se dá jet dlouhá cesta vysokou rychlostí, aniž by kšilt jakkoliv ovlivňoval jízdní komfort.

Instalace Interkomu

Helma jako taková není nijak zvlášť připravena k instalaci interkomu. Pod lícnicema není připraven žádný ďůlek pro nalepení sluchátek. Na druhou stranu, levá lícnice má v manžetě cíleně připraveno vykrojení, kudy lze vést kabel od interkomu ke sluchátkám. Absence prostoru pro sluchátka ovšem neznamená, že tam sluchátka nejdou instalovat. Jen je dobré brát obezřetnost na jejich model. Dle mého názoru, vysoká sluchátka Sena, nebo Cardo JBL by mohly již způsobovat vyšší tlak na uši. Ideální by byly sluchátka z Interphone Tour. Nebo kompromis mezi velikostí a kvalitou zvuku - sluchátka z Interphone Avant. Nezkoušel jsem, ale myslím že by v Krios Pro mohly dobře pasovat i velmi kvalitní sluchátka Interphone Prosound, která jsou specializovaná do helem Shoei.

Celkový dojem a hodnocení

Krios Pro šel kvalitativně o notný kus nahoru. A zejména ve svých inovacích zmíněných na začátku článku. Koroyd bezpečnostní vrstva, zapínání FidLock a samozatmavovací plexisklo Transitions jsou největšími lákadly. Mezigeneračně má lepší zpracování i interiér, který je šitý silnějšími nitěmi a zdá se být tužší. Bokem nestojí ani design, který je oproti fádní předchozí generaci na úplně jiné úrovni.

Mít intenzivněji dimenzované větrání na čelní straně, nevím co bych Kriosu Pro vytkl. Snad jen cenu, která ale na druhou stanu odpovídá high-tech úrovni vybavení.

Helma se v tomto roce dodává ve třech barevných kombinacích, které jste již spatřili v úvodním obrázku.


Technical Gear Store

Děkujeme za zapůjčení Technical Gear Store - autorizovaný dealer produktů Klim

+ karbon + atraktivní design

+ zásadní technické inovace

+ hmotnost 1210 gramů

+ součástí dodávky dvě plexiskla

 

- nepřesvědčivé horní větrání