Suzuki zatíná drápek do své konkurence tam, kde to nikdo neočekával. Nový model 1050DE přichází s 21" předním kolem, které umožňuje instalaci značně širšího spektra offroadových pneumatik.

Kam historie sahá, modelová řada V-strom byla cestovním endurem, která se vyznačují 19" předním kolem. 19 palců je rozumným kompromisem mezi cestováním po asfaltu a příležitostným "šotolinkováním". Na druhou stranu ovšem, legrace končí tam, kde přichází těžší terén a tam, kde není nabídka pneumatik pro těžší terén pro 19-placový rozměr dostatečně široká. Nesporným faktem totiž zůstává, že pneumatiky pro náročnější offroad se vyrábějí většinou pouze v jednadvacítce.

Zde se karta obrací - 21 palců má sice poměrně mizerné vlastnosti na asfaltu, ovšem "adventure" doba si ho žádá a Suzuki naslouchá. A nezůstává pouze u toho. Nový model 1050DE je vybaven pevnějšími ocelovými stupačkami namísto stupačkami z hliníku, o 40 milimetrů širšími a 20 milimetrů vyššími řídítky pro lepší manévrování v terénu, které jsou navíc o 9 milimetrů blíže k řidiči. A jiným podvozkem, který má delší dráhy odpružení.

Namísto 160 a 160 milimetrů, které má standardní model V-Strom 1050 a XT model, má 1050DE 170 vpředu a 169 milimetrů vzadu. Není to žádná hitparáda, ale přesto se každý centimetr počítá. Společně s větším předním kolem totiž narůstá vyšší světlá výška o pěkných 25 milimetrů. S delšími dráhami odpružení taktéž přišla delší kyvná vidlice a stupačky jezdce byly o něco posunuty o cca 15 milimetrů směrem dozadu a o necelých 6 milimetrů výš. Podle obrázků je zřejmé, že největší změny přišly na přední části stroje, kde se instalace delších tlumičů a většího předního kola odrazila na změně geometrie motocyklu. Úhel řízení na krku rámů zůstává stejný a motocykl je znatelně "zakloněn". Z původního úhlu řízení 25,4 ° je nyní 27,3°. Což se jistě negativně projeví v celkové ovladatelnosti.

 
Porovnání Suzuki V-Strom 1050DE versus Suzuki V-Strom 1050

 Vyšší offroad potenciál se skrývá taktéž v elektronice, která namísto původních třech režimů (+ offroad režim) nabízí režimy čtyři (+offroad), přičemž Offroad ABS snižuje intervenci na předním kole a umožňuje zablokovat to zadní. Nový jízdní režim se jmenuje "Šotolina" (Gravel), což přesně vystihuje jeho naladění. Větší zadní rozeta o 4 zuby se sice podepíše na znatelně nižší maximální rychlosti, ale na druhou stranu zvýší průchodnost těžším terénem, kde nebude první kvalt tak dlouhý a spoustu pasáží bude možné projíždět na "hodnější" dvojku.

Nesmíme ovšem zapomínat na balíček upgradů, které přináší celá modelová řada 2023. Předně je to obousměrný řadící quickshifter pro možnost rychlořazení bez použití spojky. Před pilotem bude taktéž nový a větší 5-palcový TFT displej a nové menší plexi s  možností nastavení jeho výšky z místa jezdce. Stranou nezůstal ani motor. Ten sice dosahuje stále výkonu 107 koní, uvnitř byly ovšem provedeny změny pro jeho vyšší životnost.

Nabízí se otázka, jak je to s předním kolem a s jeho drátěným výpletem.... Suzuki k přednímu kolu přistoupila zcela separátně od zadního. Zadní kolo je z předchozího (a současného) modelu XT a je tudíž bezdušové. Přední kolo je ovšem vybaveno duší a tak se budoucí V-strom cestovatelé na cestách neobejdou bez montpák.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Nový DE model obdržel pevnější přední blatník, v základu je opatřen padacím rámem a pevným hliníkovým šusplechem pod motorem. Společně s předním kolem, delší kyvkou, rozměrnějším podvozkem a zesílenou podsedlovkou se to projevilo na o 10 kilogramů vyšší hmotnosti motocyklu, která nyní s plnou nádrží jde přes 250 kilogramů.