Z původní obchodní společnosti založené v Maďarsku se za 25 let stala Keeway globálním hráčem na trhu motocyklů. A neseme vám nové zprávy - chce být ještě silnější.
V nedávném článku, respektive ve videu, které v něm je uveřejněno, jsme vám slíbili, že přineseme nějaké zákulisní informace o Keeway a její nové značce Morbidelli.
Keeway vznikla v roce 1999 a její název má spojovat slova Klíč (Key-Kee) a Cesta (Way). Původní myšlenka stát se regionálním leaderem v prodeji skútrů nevydržela dlouho, protože se firmě poměrně brzy naskytla možnost se stát spolumajitelem značky Benelli. V té vlastní 30% podíl. Tato událost ji otevřela celý svět.
Keeway dostala na starosti design, vývoj a také distribuci značky Benelli, přičemž o výrobu se staral (a stará) 70% vlastník, firma Qianjiang Motorcycle. Vzájemná spolupráce fungovala uspokojivě donedávna, dokud nedošlo k poměrně neveřejnému rozkolu mezi Keeway a Quianjiang, který vyústil v kanibalizaci technologií Benelli. Qianjiang na jejich základě začal prodávat svou vlastní značku QJ Motor.
Což do značné míry postihlo Benelli jako takovou, protože Qiangjiang výrazným způsobem omezil vývoj nových modelů Benelli a navíc - dokonce se na některých předprodukčních kusech motocyklů QJ Motor "drze" objevily prvky s nápisy TRK. Což je historické označení motocyklů Benelli.
Výše uvedená situace, se kterou Keeway coby minoritní vlastník nemůže moc udělat řeší Keeway po svém. A to cestou, která přináší na trh vlastní značku Morbidelli, kterou zakoupila od rodiny Morbidelliů, kteří až do roku 1994 vyráběli stroje pod svým jménem. A také proto, že Benelli-Morbidelli je synonymum, které spojuje celé italské město Pesaro - dvě staré značky, které v tomto městě sídlí, či sídlily.
Keeway již dávno není pouhý prodejce, ale i výrobce. Se svou novou značkou Morbidelli se odklonil od spolupráce s Qianjiang (vzájemné vtahy jsou zřejmě na bodě mrazu) a tak si nechává vrcholné modely motocyklů Morbidelli zakázkově vyrábět u "čínského Rolls-Royce zakázkové výroby" - u firmy Gaokin. A podle zákulisních informací má plán, který má na trh přinést celých 53 modelů motocyklů.
A protože nechce nechat nic náhodě, v blízké budoucnosti hodlá spustit výrobu ve své vlastní, robotické továrně, která je aktuálně ve výstavbě.
Keeway a Morbidelli se intenzivněji etablují i v Evropě jako takové. Ve Španělsku, kde se stroje Keeway prodávají již od roku 2005 aktuálně otevřel ve městečku Poliniá, nedaleko na sever od Barcelony, značkové zastoupení, které je s plochou 6000 čtverečních metrů největší v Evropě.
Což není s podivem, protože Keeway Group prodá jen ve Španělsku více než 100 tisíc motocyklů ročně. Zastoupení bude sdružovat značky Keeway, Benelli, Morbidelli a nově i značku Benda, pro kterou se stala Keeway Group evropským distributorem.
Značka Morbidelli získá svou vlastní a podobnou autonomii. Pro ní se staví podobné zastoupení v Itálii, které bude ležet pár kilometrů severo-východně od Bologni v městečku Brudio. Evropská centrála Morbidelli by měla být neméně okázalá jako ta španělská.