Svartpilen znamená švédsky černý šíp. Ten má zamířit do srdečních komor fanoušků značky a přitom přenést Husqvarnu více na silnici, protože u silničních motorek se realizuje dramaticky větší objem prodejů.

Historie Husqvarny sahá až do roku 1869, kdy společnost začala vyrábět zbraně.  Až v roce 1903 začala prodávat svůj Velocipeder - motokolo s motorem FN o výkonu 2 3/4 koňské síly. Za 7 let produkce se ovšem těchto "motocyklů" prodalo něco kolem stovky kusů. Počáteční léta ovšem přinesly Husqvarně spoustu zkušeností a od roku 1911 prodávala výrazně lepší stroje.

To je ovšem dávná historie. Svartpilen míří jako černý šíp k srdcím uživatelů a popravdě - nebude to mít vůbec jednoduché. Původně čistě offroadová KTM (nynější majitel Husqvarny) došla ke současnému stavu postupnými kroky evolucí. Od endurových LC4, přes silniční motárdy až do současného stavu. KTM pochopila, že endurové motorky ji neuživí a silniční stroje hrají v nákupních prioritách zákazníků prim. Husqvarna přejde k silničním strojům mnohem rychleji. Využije módní vlny scramblerů a Svartpilen je jedním z nich. Uvidíme, jak to přijmou zákazníci.

Výhoda je, že mateřská KTM je dostatečně finančně silná a tak ji nebude vadit že prodeje Svartpilena a Vitpilena nepůjdou strmě nahoru. Může klidně pár let počkat a postupnými a každoročními inovacemi v zákaznících tu důvěru vybudovat. Svartpilen je minimalistický stroj s jednoválcovým motorem na bázi motoru KTM 390. Stroj sice vypadá do značné míry jako scrambler, ale jízdní pozice je hodně silniční. Má nižší řídítka, kdy je na nich více váhy pilota. Cestovně silniční je nízko vedený výfuk. Přitom endurové pneumatiky, a kryt motoru evokují zase více enduro.

Rám

Příhradový svařovaný rám je osvědčeným prvkem. Je lehký a přitom dostatečně pevný. Svartpilen ho má vyrobený z odlehčených chrom-molybdenových trubek, které jsou CNC ohýbány a svařovány. Rám je navržený pro konkrétní sadu tlumičů White Power a jako celek nabízí komfortní a spolehlivý základ pro velmi dobrou ovladatelnost.

Motor a výfuk

Motor 401 má objem 375 ccm a dosahuje výkonu 44 koní (32kW). Jeho hmotnost je pouhých 36 kilogramů a je velmi kompaktní. Moderní materiály a zpracování jsou za dobrým výkonem, dobrým kroutícím momentem a i díky své nízké hmotnosti za výbornou akcelerací stroje. Současně s tím i za dobrou spotřebu paliva. Kroutící moment 37 Nm nastupuje již od nízkých otáček a tak je motor vhodný pro běžné městské použití. Vyvažovací hřídel zajišťuje značnou negaci vibrací a tudíž komfortní jízdu. Elektronické vstřikování paliva, ride-by-wire a sání o průměru 46mm poskytují velmi lineární nástup výkonu. Motor je vybaven antislip spojkou, která zabraňuje zablokování kola při agresivnějším podřazování.

Výfuk byl speciálně navrhnut pro objem 375 ccm a je výrazným estetickým prvkem celého stroje. Je vyroben z kombinace oceli a hliníku a splňuje normu Euro4. Sériový výfuk ponese samozřejmě logo Husqvarna.

Brzdy a podvozek

Svartpilen 401 je vybaven bzdami značky Bybre (dceřiná společnost Bremba). Vpředu je radiálně umístěný čtyřpístkový třmen na plovoucím kotouči a vzadu je jednopístkový brzdič. Brzdový systém je vybaven dvoukanálovým ABS značky Bosch. Tlumiče značky WP si vybudovany silnou reputaci a modelu 401 zajišťují snadnou ovladatelnost a komfortní svezení. Vpředu jsou 43 mm USD trubky a vzadu je monoshock bez přepákování. Podvozek je uživatelsky nenastavitelný, pouze zadní tlumič umožňuje zvýšit předpětí pružiny pomocí servisního klíče.

Vzhled

Design z ruky designového studia Kiska je podobný u celé řady Svartpilen a Vitpilen. Každý z modelů je do jisté míry odlišen detaily, nebo barvami. Vitpilen (bílý šíp) je obvykle bílý a Svartpilen (černý šíp) je černý. Všechny stroje používají moderní denní LED osvětlení v decentní kruhové formě a dva reflektory pro tlumené a dálkové světlo v rámci sdruženého předního světla. Zadní světla jsou také plně LED. Všechny stroje mají TFT LCD panel. Sedačka Svartpilenu je z pevné pěny potažené kůží. Výška sedačky pilota je 835mm. Zadní sedačka je demontovatelná a bude zaměnitelná za držák cestovní tašky. Nádrž pojme 9,5 litru paliva a je na ní umístěna plotna, na kterou bude možné připnou továrně dodávaný tankvak. 

Pneumatiky z výroby budou Pirelli Scorpion Rally STR a suchá hmotnost by měla být kolem 150 kg.