Stalo se vám někdy, že jste si museli říct, že máte pocit že jste na silnici jako neviditelní? Do jisté míry máte pravdu, protože tento fakt potvrdila studie Australských vědců.

Řidiči aut používají v provozu selektivní vidění, kdy filtrují nedůležité objekty v provozu od těch důležitých. Do značné míry k tomu přispívá i ten fakt, že lidé špatně vyhodnocují pohyb objektu, který se blíží nebo vzdaluje v přímce a jsou špatně schopni vyhodnotit jeho rychlost. Do vědeckého projektu se pustila Prof. Dr. Kristen Pammerová, PhD, společně s týmem kolegů Australské Národní Univerzity ve městě Canberra. Celý psychologický problém pojmenovali jako "Slepota z nepozornosti" a tento fenomén označuje neschopnost mozku rozpoznat určité předměty nebo situace, které můžete mít přímo před očima. Vysvětluje, proč účastníci nehod často tvrdí, že motocykl vůbec neviděli.

Profesorka Pammerová vysvětluje, že nepomáhá ani rychlost, ani velikost přijíždějících motocyklů.

"Když jedeme autem, mozek neustále vyhodnocuje obrovské množství senzorických informací. Frekvence těchto nehod (přehlédnutí motocyklu) naznačuje spojení těchto informací s tím, jak mozek tyto informace vyhodnocuje".

 

 

Do výzkumu bylo zapojeno 56 dobrovolníků, kterým byly ukázány fotografie a videozáběry z provozu, ze kterých měli určit, zda-li se jedná o situaci bezpečnou, nebo nebezpečnou. Na záběrech bylo často jedno nebo více vozidel a motocykl. Bylo zjištěno, že dobrovolníci měli dvojnásobně vyšší úspěšnost povšimnutí si taxiku, než motocyklu. Celý problém je ve vyhodnocení mozku lidského vnímání okolí a lze jen obtížně školit lidi pro posílení těchto schopností.

 

Nyní, kdy je známá příčina, dají se podniknout kroky, aby byl tento druh silniční bezpečnosti posílen. Pokud tato slepota z nepozornosti je součástí lidského mozku, je vhodné uvést v praxi technická opatření, která řidičům aut pomáhají jedoucí motocyklisty vidět. Dnes již existují různé radarové a laserové systémy, které varují před blížícím se vozem, v budoucnu tyto systémy budou zřejmě registrovat i menší a rychleji se pohybující předměty přijíždějící ze strany.

POSLEDNÍ NOVINKY

 

Selektivní slepota a slepota z nepozornosti jistojistě není výmluvou. Je to stále fakt, že člověk je nepozorný a adekvátně nevyhodnocuje jízdní informace. Do značné míry tomu může pomoci sám řidič motocyklu, pomocí několika rad:

  1. Jeďte vždy přiměřenou rychlostí a s plným soustředěním
  2. Mějte vždy prsty připraveny na páčkách, aby vaše reakce na situace byla co nejrychlejší
  3. Nevěřte ostatním účastníkům provozu. Je to jen na vás, jestli dojedete, nikoliv na ostatních. Myslete za ostatní
  4. Neočekávejte, že řidič auta má tak dobře vyvinuté schopnosti jako řidič motocyklu a že je stejně dobrý řidič jako vy
  5. Používejte opatření, která zvýší vaši viditelnost. Ať se jedná o reflexní prvky, nebo dodatečná světla pro denní svícení, která opticky zvětší motocykl
  6. Držte hlavu a oči vzhůru a dívejte se daleko před sebe. Kterýkoliv z chodců může nenadále vstoupit do vozovky
  7. Nikdy nepředjíždejte auto zprava, zejména ve městě. Do pravých zrcátek se při odbočování nikdo nedívá
  8. Nikdy nepředjíždějte auto v místě, kde existuje i jen teoretická možnost, že by auto mohlo odbočit vlevo. 100x vám to vyjde, po sto první skončíte v nemocnici
  9. Chová-li se vozidlo před vámi podezřele, nebo nepředvídatelně, raději vyčkejte, než jeho řidič provede svůj úmysl. Vozidlo které zpomaluje (chce třeba odbočit doleva a nedává blinkr) jednou opravdu odbočí, v momentě kdy budete vedle něho, pokud se ho rozhodnete raději předjet
  10. Dávejte obvzlášť pozor kolem kamionů. Cinknout si v koloně zrcátkem o auto vlevo a skončit pod koly kamionu vpravo, je konečnou stanicí
  11. Nebojte se použít houkačku nebo omezovač, aby vás případně nebezpečný řidič slyšel