Semiaktivní podvozky jsou mantrou posledních několika let. Je to známkou vyspělé technologické výbavy každé vlajkové lodi. Lze ovšem jít ještě dále. Suzuki zcela vážně chce mít z Hayabusy to nejlepší, co lze v dnešní době vyrobit.

A není to pouze přeplňovaný motor o kterém jsme psali, nebo semiautomatická převodovka. Suzuki si pro novou Hayabusu patentovala i "Dynamicky variabilní podvozek pro motocykl." Patent byl zaregistrován na United States Patent and Trademark Office (USPTO).

Semiaktivní a aktivní podvozek jsou jako voda a oheň. Semiaktivní povozek reaguje na podmínky vozovky a podle charakteru povrchu nastavuje úroveň odpružení. V praxi to probíhá tak, že přední kolo absolvuje díru a dá pokyn řídící jednotce, že je nenadále aktivován odskok kola, který registruje příslušný digitální akcelerometr. Řídící jednotka ví, jak jede motocykl rychle a tudíž dokáže spočítat, za jak dlouho do té stejné díry spadne zadní kolo. Má tedy čas několik zlomků vteřiny dát pokyn elektronickým ventilům uvnitř tlumiče, aby nastavily charakteristiku odporužení pro absolvování nadcházející díry. Stejně tak, jak se přední kolo dostává na stoupající hranu díry a začíná stlačovat tlumič, je znovu aktivován akcelerometr, který registruje útlum. Informace se opět dostávají do řídící jednotky, která ví, že díra je například 60 centimetrů dlouhá a 8 centimetrů hluboká. Zadní kolo je již pro absolvování této díry náležitě připraveno a odskok a útlum semiaktivního tlumiče pomůže snadněji tuto díru zdolat.

Na podobném principu fungují Ducati Skyhook Suspension, které jak již název napovídá, používají algorytmu zvaný Skyhook. Ten využívá čtyřech akcelerometrů - první přední je na spodku jedné z vidlic, druhý přední je na spodních brýlích vidlic. První akcelerometr registruje zrychlení pohybu tlumiče - vůči druhému akcelerometru, který registruje zrychlení pohybu šasi (rámu) motocyklu. Podobně tomu je v případě zadního kola.

Principů semiaktivního odpružení je několik a každý z výrobců používá jiné technické řešení. Zajímavá třešnička jsou tlumiče Marzocchi, které se na přání daly objednat do některých motocyklů MV Agusta. Ty měly součástí řídící jednotky GPS lokátor a nahranou mapu od Google maps. V systému byla zaznamenána každá díra na každé silnici v Evropě, přičemž systém byl obousměrný a skrze internet se neustále aktualizoval, podle toho jak a kudy majitelé těchto semiaktivních tlumičů jezdili.

Všechny tyto systémy mají ovšem společné jmenovatele. Jsou to především pružiny, které jsou stále přítomny v tlumičích a dále fakt, že semiaktivní odpružení reaguje ex-post na podněty, které kola registrují od vozovky. V případě delší jízdy po změněném povrchu (a také v souvislosti se změnou jízdního režimu stroje) až teprve po několika sekundách jízdy po tomto povrchu dokáží reagovat a změnit všeobecnou úroveň odpružení.

Aktivní tlumiče fungují zcela jinak. Předně - jsou zcela bez pružin a pohyb tlumiče nahoru a dolů zajišťují elektromotory. Tlumič tedy sám, bez přispění pružící pružiny a tlumícího oleje aktivně mění svoji délku, tak aby zachoval konstantní přítlak kola na vozovku. Může toho být dosaženo taktéž několika způsoby. Již roky se prodává systém BOSE (ano, od výrobce audiotechniky), který prodává systém aktivních tlumičů pod svou značkou. Tlumiče bez pružin citlivě reagují na pohyb karosérie vozu a aktivně pohybují kolem nahoru a dolů, tak, aby kolo konstantně kopírovalo povrch.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Jiný systém používá nejnovější Audi A8 (model 2018), který má aktivní systém odpružení spřažený s 3D kamerou v čelním okně, která pečlivě scanuje povrch vozovky a podvozek je již předem informován o nerovnostech na vozovce.

Pro účely motocyklu se zdá, že je systém 3D scanování vozovky vhodnější. Systém BOSE reaguje na podněty karosérie ve vertikálním směru, k čemuž mu pomáhají senzory, které jsou na vrchu každého tlumiče.

Novou Hayabusou se bude zcela jistě chtít Suzuki blýsknout. Nebude to jen variabilní výška podvozku, kterou výrobce zmiňuje. Aktivní tlumiče mají mnohem větší rozsah použití a uvidíme, jaká bude cena a hmotnost celého řešení. Stejně jako semiautomatická převodovka, zdá se, že plně aktivní tlumiče budou součástí příplatkové výbavy, nebo určité edice stroje.