Od května loňského roku štěbetají vrabci o tom, že by měla vedle Hondy Africy Twin 1000 (nyní 1100), přijít i menší sestřička s objemem motoru 800 kubíků. A ono se nám všechno nějak mění, protože podle posledních zpráv, malá Africa nebude.

Leckdo se domníval, že posílení větší Africy na objem 1100 kubíků je záměrem většího rozevření nůžek, aby "malá" Africa přespříliš nekanibalizovala na vlajkové lodi. Jenže po jistou dobu utichly všechny zprávy, včetně šumů přímo z fabriky. Po téměř půl roce se malá Africa dostala na přetřes na setkání dealerů s projektovým inženýrem projektu Africa Twin Kenji Moritou.

Schéma motoru Africa Twin 1000

Kenji Morita je člověk, který mimo vedení týmu má u Hondy na starosti ideovou myšlenku cestovních endur a podle několika jeho slov si můžeme trochu zaspekulovat. Prvně, Africa Twin 800 (či 850, jak zněly některé spekulace) nebude. Hlavním důvodem měly být náklady na výrobu klíčových součástí, aby byl stroj cenově konkurenceschopný nově příchozím středním cestovním endurům na trh. Yamaha Ténéré 700, Moto Guzzi V85TT a do jisté míry i BMW by mohly způsobit, že by malá Africa nemusela být pro zákazníky cenově atraktivní. Do toho se odspodu hodlá přitlačit KTM s dvouválcovými pětistovkami (KTM 490 Adventure) a svůj díl přikládá i BMW, které vyvíjí dvouválcovou pětistovku s indickým TVS.

Hoda Transalp 600, 650 a 700

Rozumným krokem by mělo být využít stávající motor, který aktuálně Honda montuje do stroje NC750 (X). Ten by měl být zvětšen ze stávajících 745 kubíků blízko k číslu 800, což by mu dodalo trochu výkonu navíc. Předpokládaných 60 koní by sice nebyla žádná hitparáda - stroj by dosahoval výkonu Transalpu 700, který se vyráběl mezi lety 2007 a 2012. Ovšem předpokládaný kroutící moment 75 Nm by byl již o 25% vyšší, než měl Trasalp 700 a pokud by Honda dokázala udržet hmotnost pod 200 kilogramy, stroj by si zajisté našel velké množství fanoušků.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Už jen proto, že Transalp má v Evropě velmi dobré jméno a Honda ho ve třech generacích prodala desítky tisíc kusů. Motor z NC750 je prověřený držák, s dobrou ekonomikou provozu a vysokou spolehlivostí. Nabízí se otázka, proč tedy nový motocykl s motorem z NC750 nebude novou Africou? Protože to tak (údajně) Honda nechce. Změna motorizace je natolik zásadním počinem, že by to mohlo ovlivnit pohled veřejnosti na vlajkovou loď. Protože ruku na srdce - motor z NC750 a z Africy Twin jsou opravdu zásadně rozdílné. A rozhodně to nemusí být na škodu. Předchozí Transalpy také nesršely emocemi a agresivitou. Přesto a nebo právě proto se tak dobře prodávaly.

Některé magazíny Hondu dokonce pasovaly na 850 kubíků