Aprilia? Čistá láska. Perfektní mix romantiky, touhy a historie. Den za dnem jsem více a více putoval za hranici, zpoza které se mi ani nechtělo vracet se domů. To je efekt italského pojetí Aprilie Tuono.

Pokud jste někdy jezdili delší než kratší dobu na nějaké silnější italské motorce, moc dobře víte, jak se ve vás probouzí váš vnitřní Romeo. Ano, Italové, vy přesně víte jak dělat věci, které vás zasáhnout přímo do srdce. Nedaleko, v Rakousku staví v městečku Mattighofen taky dobré motorky. Otázka zní, jestli je každý z těchto strojů reprezentantem místa odkud přicházejí. Živelná Itálie a přesné Rakousko.

Aby jsme na to přišli, strávili jsme několik slunných dnů na dlouhých cestách, zakřivených okreskách a také jsme tyhle krásky protáhli závodním okruhem.
Na první pohled - KTM má výše řídítka než Aprilie. Méně sportovní, na delší cesty ale pohodlnější.
 
Tuono s obsahem 1077 kubických centimetrů - to je motor který dokáže velmi brilantně zahrát na vaše srdeční struny už v momentě, kdy ho poprvé nastartujete. Naservíruje vám zvuk a řev tolik půvabný, stejně jako jízdu jako takovou. Odezva plynu v módu Track je natolik agresivní, že máte pocit že sedíte na čistě závodním stroji. V městském provozu s civilní palivovou mapou je stroj velmi poddajný a ohebný. Až na dlouhý první kvalt, který je potřeba často korigovat spojkovou páčkou. Doménou stroje jsou ovšem rychlé rovné cesty, kde Tuono funguje nejlépe.
 
 
Motor nového KTM Super Duke na sebe bere roli Černého koně v tomto příběhu proto, že je nečekaně rychlý. Ano, pro rok 2017 narostl jeho objem na 1301 kubických centimetrů a obdržel dlouhý seznam vylepšení – včetně agresivnější vačky, nových rezonančních komor ve hlavách pro hladší dodávku výkonu, titanové sací ventily pro dosažení vyššího kompresního poměru 13,6:1. Dále třeba o 10 mm kratší sání, které umožnilo motoru dosáhnout o 500 otáček více a kompletně nový výfukový systém. Jeho zvuk nezní jako u Tuona, ale i tak zní úžasně. Více rezervovaně než u svého italského rivala. Reakce na plynovou rukojeť je velmi jemná. Tolik, že trakční kontrola téměř nemusí zasahovat. Neznamená to ovšem že by síla kterou dodává motor byla nějak nízká. Dvouválcový motor KTM je zejména v nižších otáčkách silnější než motor Aprilie, což mu dává výhodu v pomalejších sekcích nebo při běžném courání kolem města. Od 5500 otáček se v motoru ovšem probouzí bestie. Už to není ten příjemně agilní a poddajný stroj, ale ten Černý kůň který vám natáhne ruce o metr a sundá vám v i botách ponožky.
 
Nižší stavba Aprilie - stroj se vede lépe v hraničním náklonu, bez zmínky o jakékoliv nervozitě
 
Schizofrenie nikdy nebyla půvabnější. Ten jemný přechod mezi něžným dopravním prostředkem a raketou těsně před výbuchem je fascinující. Přitom stačí jenom o milimetr otočit plynovou rukojeť.
Stejně jako je působivý motor nového Super Duke, působivá je i agilita celého šasi. Stroj je úzký mezi koleny a překlápět ho ze strany na stranu dá stejně práce jako samotná myšlenka na to. Za nízkých rychlostí je stroj vaší přirozenou součástí. Při rychlejším průjezdu pomalých zatáček se začíná při plném náklonu projevovat mírná nervozita, která přechází v obtížné hledání limitu stroje. V rychlejších zatáčkách se tato nervozita ztrácí a stroj je jako Černý kovbojský kůň, který s jezdcem v sedle hbitě kličkuje při lovu telete.
 
 
Aprilia je velmi silným protivníkem. Jeden z nejvíce sebevědomých naháčů které můžete řídit. Bez ohledu na rychlost nebo podmínky. Její nižší těžiště jí tlačí k zemi a dává vám vyšší jistotu bezproblémového průjezdu zatáčkami i v případě nepříliš dobrého asfaltu. Její jistý podvozek vám dává pocit že stále nejste na limitu a umožní vám i v plném zatížení korigovat řízení. Přehazování motorky ze zatáčky do zatáčky že jediným slabým místem kde Aprilia zaostává za KTM. Rozdíl je, ale zanedbatelný, když se podíváte na ostatní přednosti Tuona.
Brzdný výkon se mezi oběma stroj také liší, což je vtipné, protože oba stroje jsou opatřeny výbornými třmeny Brembo M50 a brzdovými válečkem Brembo. Brzdové kotouče Aprilie jsou o 10 mm větší než u KTM (330 versus 320), což přináší Aprilii lepší brzdný účinek. Jedinou nevýhodou pro Aprilii je to, že nástup brzdného účinku je příliš rychlý a jízda v běžné dopravě je obtížné modulovatelná. Brzdný účinek, nástup brzdného účinku i pocit síly je u KTM horší než u Aprilie. Což by mohlo mohlo být následkem volby jiných brzdových destiček a zlepšení by mohla přinést jejich výměna.
 
Dodávka výkonu tohoto motoru je natolik jemná, že kontrola trakce zasahuje jen zřídka
 
Ergonomie KTM je velmi podařená. Dlouhý den v sedle není problém i díky rovným řídítkům a nízko položeným stupačkám. Navzdory tomu že KTM produkuje citelné vibrace a místama jeho odpružení přináší pocit, že naráz nerovnosti spíš přenesl do vašich rukou než absorboval.
Ergonomie Aprilie je více sportovní a shodli jsme se, že dlouhé cestování v tomto posezu zanechá nepříjemné následky na vašem těle. Výška sedadel je podobná, ale větší šíře sedačky u KTM bude způsobovat že na křižovatkách dosáhnete hůře na silnici.
Spotřeba je u Tunoa trochu vyšší než u KTM. Rozdíl je zhruba 20%
Jeden den jsme strávili s KTM a s Aprilií na závodním okruhu, kde jsme mohli pečlivě vyzkoušet jejich vlastnosti ve vysokých rychlostech a udělat srovnávací analýzu rychlosti a času, namísto abychom se soustředili na shromažďování dojmů.
 
 
Elektronické systémy dnešních moderních motocyklů do řízení hodně promlouvají. Systém Aprilie - Aprilia Performance Ride Control (aPRC) má k dispozici 8 úrovní nastavení. Při nižším nastavení, jako je úroveň 2 nebo 3 umožňuje dostat do smyku zadní kolo, aby bylo snadné se dostat do apexu zatáčky. Stejně tak jako jeho sourozenci - superbiku RSV4, mu pomáhá tento systém velmi konzistentně ukrajovat kolo za kolem s plnou důvěrou ve vysoký výkon a bezpečí jízdy.
KTM Super Duke má mnoho stejných funkcí, ale pouze v případě že si je přikoupíte. Performance pack obsahuje obousměrný quickshifter, připojení zařízení Bluetooth a nastavitelný systém řízení skluzu motoru, který řídí úroveň brzdění motorem v zatáčkách. Tento systém stojí 475 $. Přikoupit je možné i Track pack (300 $), který umožňuje řídit trakční kontrolu v 9 úrovních nastavení, umožňuje vypnout cornering ABS, nabízí různé nastavení odezvy škrtící klapky a přidává funkci launch control.
Na závodní dráze při intenzivním zatížení se nejcíce projeví silné a slabé stránky. Plně se projevuje výhoda KTM v jeho lehkém ovládání při překlápění ze zatáčky do zatáčky, stejně tak jako tomu bylo v běžném provozu. Při ostré jízdě ovšem podvozek KTM za Aprilií ztrácí a někdy se i trápí. Zde na dráze je naopak příjemný příjemný agresivní nástup brzd Aprilie, tam kde kde to při běžném provozu bylo až nepříjemné.
Dvouválcové KTM očekávaně ukazuje svaly v nižších otáčkách.
Výsledek? Odborníci hodnotí KTM tak, že je zcela jednoznačně vhodnější pro běžné ježdění po po okreskách, po městě a už méně vhodnější pro ostrou a závodní jízdu. Aprilie je velmi brilantní stroj, který ocení vyspělí jezdci, kteří dokážou ohodnotit kvalitu podvozku, přesné zřízení a velmi dobře propracovaný elektronický balíček funkcí, za který se musí u KTM připlácet. Celkově je KTM Super Duke R impozantní motocykl. Jeho motor může leckoho okouzlit delikátní dodávkou výkonu a i zbytek stroje poskytuje vynikající výkony. Ale něco mu chybí. Vím, že žádná láska není nikdy levná, ale dodatečné náklady na balíčky Performance a Track, potřebné k tomu aby se celý stroj urychlil na úroveň Tuona, způsobuje že se KTM nakupuje velmi těžko.
Aprilia má všechno v základní výbavě. Je rychlá, rafinovaná a je vybavena všemi fíčurkami, které si můžete na moderní nahaté motorce představit. Její motor i podvozek jsou vyvážené k dokonalosti – jsou suroví, ale zkrocení. Jakmile máte Aprilii Tuono, těžko si můžete představit mít něco jiného.
 
 
Sport Rider