Spousta skvělých strojů pochází z podalpského údolí mezi Turínem a Benátkami. Aprilia, Benelli, Bimota, Ducati, Moto Guzzi, MV Agusta a mnoho dalších firem pochází z této oblasti. Proč?

A jsou to i další zvučná jména. Brembo, Domino, Dainese, Sidi, Spidi, Alpinestars, Gilera, Cagiva, Aermachi, Marzocchi. A nejenom kolem motorek. Také Ferrari, Maserati, Vibram, Gucci, Ray-ban, Versace a další módní značky. Koncentrace motoristického průmyslu v italském "Po walley" není jen tak náhodná. Tato oblast byla průmyslovým centrem již po desítky let před příchodem motocyklového průmyslu a nyní je to osmý nejsilnější region na světě co se týče tvorby hrubého domácího produktu.


Italská ekonomická historie byl plná zvratů a šlo to s ní jako na houpačce. Silné alpské řeky poháněly na počátku dvacátého století stovky vodních elektráren a daly vzniknout silnému, lokálně umístěnému průmyslu. Již před tím zde byl zastoupen lodní průmysl, na jehož základech vyrostla tato infrastruktura. Vpád spojenců do Itálie v roce 1943 a následné bombardování přeměnilo průmysl v trosky. Šikovní a odhodlaní lidé zůstali. Obrodě pomohl zejména Mashallův plán, který této oblasti v roce 1948 poskytl 13 miliard amerických dolarů na obnovu infrastruktury a průmyslové výroby. V čísle dnešních peněz to je zhruba jako dva celé rozpočty České republiky.

 

Obrození průmyslové výroby probíhalo v padesátých a šedesátých letech, čemuž také dopomohla Korejská válka a hlad po oceli, kterou dodávala levná italská pracovní síla. Zajímavé a kvalitní stroje nepřišly automaticky. Umění bylo v lidech, kdy Dr. Taglioni navrhoval brutalistní Ducati, Tamburini pracoval na ladných MV Agustách a Sante Mazzarolo ve firmě Alpinestars začal navrhovat první motokrosové boty.

Všichni tehdejší pionýři motocyklového průmyslu vytvářeli nikoliv pouze funkční věci, dávali do nich i italskou vášeň, srdce a půvab. Jejich výrobky byly jedny z prvních, u kterých se začalo tvrdit, že "funkce následuje formu". Kombinace elegance a funkčnosti se odrážela v Tamburiniho designu (Cagiva, Ducati, MV Agusta, Bimota), který vyvrcholil stroji Ducati 916 a MV Agusta F4. Ty se zapsaly do světových dějin průmyslového designu.


"Forma a funkce nemohou být od sebe odděleny", řekl Tamburini v interview při uvedení F4. "Velmi dobře vypadající model musí také dobře fungovat a tyto dva aspeky musí vzájemně koexistovat". Tamburiniho cit pro krásu a funkčnost se odrazila i v jeho angažmá u Suzuki. "Zeptali se mě, jak vidím budoucnost. Odpověděl jsem jim, že v motorce co jede jako litr, ale s hmotností půllitru". Dodnes se spekuluje, že Tamburini s první GSX-R 750 (1985) Suzuki vypomáhal.


Italští výrobci si vypomáhali navzájem. Když je někde koncentrace výrobců motocyklů, logicky přichází koncentrace výrobců příslušenství a vybavení. V roce 1960 ve městě Asolo začíná Sante Mazzarolo vyrábět první endurové a motokrosové boty pod značkou Alpinestars. Jejich blesková popularita láká další výrobce. Přichází Sidi, Gaerne, Dainese, Spidi, ale také AGV, Bieffe, Laser, Nolan a později Caberg, Vemar, Airoh, Rizoma, Barracuda a dalších mnoho výrobců motocyklové výbavy. Ti všichni pocházejí z této zeměpisné oblasti.


Mazazarolo řekl: "Italové přinášeli svého ducha do všech činností a výtvorů již od nepaměti. Tento přístup příkladně kulminoval v době renesance. Každý viditelný prvek který vyráběli Italové, musel splňovat přísná estetická měřítka. Italové se během staletí naučili kombinovat krásu a funkci, což se projevuje v módě, obuvnictví, v rychlých autech, ve sportovním vybavení a samozřejmě i v krásných italských motocyklech. Synergie svobody, rychlosti a elegance se odrazila zejména ve všech odvětvích průmyslu kolem motocyklů".


Podobně se vyjádřil i ředitel Ducati, Claudio Domenicali. "Každá Ducati je symbolem Italské kultury, stylu a vyjímečnosti. Italská Ducati je vždy designově čistá, přirozeně elegantní a přitom nezbytně kompaktní. Naše po desítky let budouvané know-how nám pomáhá přinášet stroje neobyčejně použitelné a přitom nezaměnitelně půvabné".


A není to pouze Ducati SuperSport a 916S, nebo MV Agusta F4. Jsou to třeba skůtry Vespa, sexy tříválcové Laverdy ze sedmdesátých let, moderní a elegantní Moto Morini, stroje Mondial, skůtry Italjet, nebo krásné stroje Moto Guzzi. A nejen staré a zažité značky. Je to třeba italská Energica - světová špička v elektrických supersportech. CRS - nejodvážnější stavitel motorek, nebo Vyrus, který má vyjímečná technická řešení.

Z totálně zničené oblasti za druhé světové války se stal pupek světa motocyklové rozmanitosti a designu. Dodnes nás zásobuje nejen vyjímečnými motocykly, ale také helmami, botami, rukavicemi, oblečením, krásnými dopňky a výbornými sportovními výkony.

POSLEDNÍ NOVINKY ZNAČKY