Design motocyklu je běh na dlouhou trať. Měsíce rozmýšlení nad ideami, grafické návrhy v ruce a v počítači dají vzniknout podobě, která je představena veřejnosti.

Nedávno jsme na toto téma uvedli článek, který popisoval vznik modelu Ducati Scrambler. Ten byl pojat komplexněji, od návrhu až po výrobu. V dnešním článku se podíváme na celou věc pouze očima designéra.

pv48 

Náčrtky motocyklu Ducati Panigale V4 ukazují vývoj, jak vznikal design tohoto nádherného stroje. Jak hluboce musí návrhář jít a jak veliký rozsah znalostí k tomu potřebuje. Stroj, který byl uveden v roce 2017 měl první náčrtky již v roce 2014. Jednotlivé partie stroje musely v hlavě designéra dostatečně uzrát, jiné byly zase technicky neproveditelné, nebo jejich realizace byla finančně neúměrná.

 pv49

Juliel Clement je rezervovaný a zvořilý 29-letý francouz, který byl pověřen uvedením vlajkové lodi Ducati. Poprvé dal o sobě vědět, když načrtl návrh designu modelu Ducati Scrambler Icon. Byl poté fabrikou najat, aby svůj talent uplatnil v návrhu stroje Ducati SuperSport a následně i v Panigale V4.

pv45

První náčrtky tohoto stroje šokovaly odbornou veřejnost při spatření odpružení zadního kola. Juliel Clement k tomu dodal:

"Snažil jsem se navrhnout zavěšení a odpružení zadního kola tak, aby byl zadní tlumič nikoliv stlačován, ale stahován vnitřní tyčí. Bylo to však technicky příliš obtížné a mimo designové stránky to nemělo žádný technický a kvalitativní přínos. V současné době je zadní odpružení Panigale mnohem více konvenční, s tlumičem téměř svisle před zadním kolem."

pv40 

Pravděpodobně nejzajímavější verze návrhu je ta, kde je zadní tlumič namontován na levé straně stroje, stejně jako ho měly předchozí verze Panigale 1199 a 1299. Tato verze se dostala až do výroby prototypů a v době testování prototypů byla zavržena. Bylo rozhodnuto, že nová verze nebude mít tlumič na boku proto, že si testovací jezdci stěžovali na ergonomii, protože nový V4 motor je o něco širší a tlumič překážel. V4 je kratší a nižší, ale oproti svým V2 předchůdkyním je o něco širší.

pv41

Sexy prdelka s ocasem s letmými aerodynamickými křidélky byla designová lahůdka, která nebyla reálně uchopitelná. Zadní část stroje byla příliš křehká a ve výsledku by mohla znamenat nebezpečí pro jezdce, který se před tímto prostorem pohybuje. Clement je nejvíce hrdý na panel druhé části kapotáže, který je mezi hlavní boční kapotáží a motorem. Byl to velmi aerodynamicky navržený prvek, který vytvářel podtlak, aby se před sáním vytvářel přetlak (panel se šipkou). Na náčtku již také vidíme zadní válec, který svírá úhel 42° dozadu.

 pv42

Další obrázek rozpadu stroje již ukazuje některé technické libůstky a konstrukční prvky. Konstrukce rámu je o něco větší než byla v návrhu a benzínová nádrž  se v tomto návrhu již částečně nacházela pod sedačkou. Posunutím nádrže dozadu a paliva dolů se pozitivně promítlo do snížení těžiště a umožnilo maximalizovat objem airboxu, terý zabírá nejvíce místa nad motorem.

pv43 

Výkres osvětlení stroje - designér navrhuje i toto. Musí si být vědom co je technicky proveditelné, protože jinak je to ztráta času. Světla pro denní svícení (DLR) sedí v horní části osvětlení, zatímco silnější tlumená a dálková světla jsou malá a jsou umístěna ve stínu "obočí". V Ducati jsou hrdí, že celá světelná sestava je o 0,5 kg lehčí, než vážily světla na Panigale 1299.

 pv44pv46

Další dva náčrtky znázorňují evoluci konstrukce stroje. Horní obrázek je z roku 2015 a spodní z roku 2016. Vidíme Clementovu koncepci vnitřního uspořádání, stejně jako obměněný design vnějších rozměrů. Vrchem nad kolo vedený výfuk se ukázal jako nereálný, protože stroj generoval přemíru tepla. Musel se tedy vrátit obloukem dolů a vyústit před zadním kolem bokem. Je také vidět, že v návrhu 2015 je spojka kryta kapotáží. V tu dobu ještě nebyly známy rozměry motoru. V roce 2016 už známy byly a proto musela spojka skrze kapotáž ven.

POSLEDNÍ NOVINKY

 pv47

Poslední nákres ukazuje, jak komplikovanou návaznost může mít sestava kapotáží a podsedlových plastů. Zadní část Panigale byla vždy šperkem, složeným z několika vrtev vytvářející komplexní linku. Náčrtek je z roku 2015.

Press, Motorcyclist