Poměřování pindíků mezi konkurenty je tradiční kratochvílí jejich ředitelů. A je to také kvůli investorům, kteří chtějí stále slyšet dobré zprávy.

KTM vznikla v roce 1934. Po druhé světové válce se stala ikonou Rakouského průmyslu a také zářivou vizitkou celého Rakouska, dokud ji na scéně nevyměnil limonádový výrobce Red Bull. Hanz Trunkenpolz předal továrnu do rukou svého syna Ericha, který začal směřovat výrobu odlišným směrem, což vyústilo k postupný úpadek značky. V roce 1989 byla KTM prodána do rukou investiční skupiny, která ji, namísto aby ji pošťouchla na lepší cestu, během dvou let dostala prakticky na buben.

V té době se objevil na scéně Stefan Pierer, který KTM od investorů v roce 1991 za 7 milionů dolarů koupil. V roce 2018 prodala KTM 261 tisíc motocyklů a na kontě má ohromné množství úspěchů. Připomeňme třeba jen Rally Dakar, kterou vyhrála poprvé v roce 2001 a od té doby nepřetržitě dominuje. Bez započítání asijských výrobců, KTM je nyní největší světový výrobce motocyklů, který si brousí zuby na stagnující značku Triumph a také vyjednává s Volkswagenem o převzetí značky Ducati.

 

V roce 2007 získala KTM velikou finanční injekci, výměnou za minoritní podíl indického výrobce motocyklů Bajaj. KTM se tímto dostala i k velmi levné pracovní síle a k výrobním kapacitám, které ji nyní umožňují velikou část produkce vyrábět v Indii.

Asie se směje

Velikost KTM končí Bosporským průlivem. Za ním začíná prostor zahlcený asijskou produkcí, které se velikosti pindíka KTM jen smějí. Jenom Honda vyrobí ročně přes 20 milionů motocyklů a Yamaha 5,4 milionů, těsně následovaná Kawasaki a Suzuki. Do toho nepočítáme Indické výrobce jako takové a už vůbec ne Čínské.

A nesmějí se pouze na východě, ale také na západě. Harley Davidson se skrze Bloomberg Businesweek nechal slyšet, že čísla prodejů jsou nezajímavá, pokud za nimi nejsou čísla zisku. Jakkoliv totiž KTM prodala za rok 2018 o 30 tisíc motocyklů více, Harley Davidson za své motocykly utržil o 3,25 miliardy dolarů více než KTM, což je téměř čtyřnásobek.

Připravovaný konkurent: Harley Davidson Panamerica

A v klidu je i stagnující BMW, které má také tržby vyšší a to o zhruba 30% než KTM. U HD a BMW je to způsobeno zejména tím, že velké části prodejů se odehrávají v drahých modelech, přičemž 50% prodejů KTM se realizuje skrze lehké endurové a motokrosové stroje. A to chce HD vstoupit do rybníka cestovních endur, který tvoří aktuálně čtvrtinové tržby KTM.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

KTM si brousí zuby

KTM ale bojuje dál a rozšiřuje portfolio. V roce 1995 koupila značku Husaberg, kterou držela na úrovni klinické smrti až do roku 2014. V tomto roce Pierer koupil od BMW značku Husqvarna, se kterou si BMW nevědělo rady. Podobně má zálusk na anglický Triumph, který aktuálně stagnuje a mimo nového Scramblera 1200 jen lehce inovuje své stávající modely a přešlapuje na místě. A také na Ducati, která je střídavě v nelibosti u vedení VW, které by rádo získalo peníze na hašení požáru Dieselgate a na investice do vývoje elektrotechnologií. A podobným směrem si brousí zuby i KTM. Pierer prohlásil, že tento explodující nový trh přinese v roce 2025 až čtvrtinu veškerých tržeb firmy.