Yamaha pro sezónu 2020 připravila inovovanou vlajkovou loď třídy superbike. Přinesla řadu vylepšení a vyšší jízdní výkony, ačkoliv vlastně přesně neví proč.

Pro rok 2020 přinesla Yamaha mnoho novinek. Většina se jich odehrává pod kapotama a na straně elektroniky. Inovovaný motor poskytuje identický výkon, ačkoliv bylo mnoho jeho částí přepracováno. Bylo zlepšeno chlazení hlavy, vylepšen lubrikační systém, inovován profil vačky a zesílena vahadla, pro zvýšení jejich životnosti.

Projektový vedoucí modelu R1 Kouji Tsuia  prohlásil, že nový model přináší na testovacím okruhu Yamahy o dvě vteřiny kratší čas. Testovací jezdci ale nejsou schopni přesně identifikovat z jakého důvodu. 

Bude za tím stát zřejmě celá plejáda drobných vylepšení, přičemž asi největší bude na straně brzd. Potažmo jejich elektroniky, která doznala nového systému řízení. Brzdová pumpa a třmeny zůstaly stejné, jaké jsou již od roku 2015. Brzdový systém je vybaven dvěma elektronickými pomocníky. Nové ABS od firmy Bosch disponuje dvěma módy brždění BC1 a BC2 a Engine Brake Management (EBM), který disponuje třemi nastavitelnými módy brždění motorem. Kombinované brzdy, které dokáží spřáhnout přední a zadní kolo do UBS (Unified Braking System) byly zrušeny, protože dle výsledků na mnoha tratích je brzdný účinek lepší bez tohoto systému. Změna na straně brzd přichází i se standardně dodávanými brzdovými destičkami, které jsou upečeny z nového materiálu. K předním třmenům vedou nově nerezově opletené pancéřové hadice.

Základní R1 a R1M mají odlišné podvozky. Zákaldní R1 disponuje podvozkem od firmy KYB, který byl revidován s ohledem na větší zátěž při okruhovém ježdění. O to méně je tedy vhodný pro turistické ježdění. Model R1M disponuje elektronicky nastavitelným podvozkem Öhlins NPX ERS (Electronic Racing Suspension) s externími plynovými nádobkami. Ten také doznal mezigeneračního naladění.

Jak bylo zmíněno na začátku, motor disponuje shodným výkonem jako loňský model. Změna je v systému ovládání škrtících klapek. Do loňského roku používal model R1 systém YCC-T (Yamaha Chip Controled Trothle), kde se systém Ride-by-wire ovládalo toto servo a klapky byly otevírány lankem. Letošní model má již plné Ride-by-wire a servo je přímo na škrtících klapkách. Lanka již nejsou.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Jakkoliv to není okem zřejmé, model 2020 má přepracovanou aerodynamiku, která přináší o 5,3% nižší aerodynamický odpor. Ergonomie změněna nebyla a trojúhelník zadek - stupačky-řídítka zůstává stejný. Na druhou stranu je motocykl o 1 kilogram těžší, což má na svědomí rozšířený katalytický systém, který musí splňovat emisní normu Euro 5.