Africa Twin Adventure Sports je postavena na základě původní Afriky Twin CRF 1000. Přináší ale mnohá vylepšení, které dělají z původně technologicky podprůměrného stroje stroj zcela moderní a vybavený nejmodernější technikou.

Detailní popis změn nové Afriky jsme si napsali v našem předchozím článku, kde se inovovaná Afrika představovala jako novinka. Ve zkratce výčet nejdůležitějších novinek:

  • Nový design sání, který přináší lepší výkon ve středních otáčkách
  • Nový dvoukomorový výfuk, který dává lepší zvuk
  • Výfuk je nyní lehčí
  • Lehčí vyvažovací hřídel
  • Nový přístrojový panel
  • Li-ion baterie, která ušetří 2,3 kg a zvýší trvanlivost
  • Nové ride-by-wire se čtyřmi jízdními režimy
  • Nižší mokrá hmotnost o 2 kg
  • Nové stupačky, které budou lepší pro off-road použití
  • Nerezové dráty v kolech, které by už nemusely reznout jako u minulého modelu
  • Zadní blinkry budou vybaveny systémem krizového brždění
  • Adventure sports má vyšší podvozek +20 mm
  • Vyšší plexi v základu
  • Vyhřívané rukojeti v základu
  • Nová sedačka +50 mm výšky

  •  Novinky Africy Twin pro rok 2018


 Jaká je?

Africa Twin není crossover. Již rozměry kol (21 a 18") tomu napovídají, že se jedná o především pro offroad zaměřený stroj, kterému to jde velmi dobře i na asfaltu. Nová Africa dostala od výrobce doporučené pneumatiky, mezi kterými nechybí Continental TKC80 a což prokazuje offroad zaměření.

Adventure Sports (dále jen AS) je do jisté míry odlišná od standardní Afriky. Ve všech ohledech větší. A jako konkurent pro KTM Super Adventure, BMW R1200GS Adventure, nebo BMW F850GS Adventure. Předně je to nádrž, která je větší a pojme 24,2 litrů benzínu. Plexištít je v základu o 80 mm vyšší, dráhy odpružení jsou o 20 mm delší a o stejnou hodnotu se zdvihá světlá výška. Řídítka jsou vyšší o 37,5 mm, pro lepší jízdu ve stupačkách. Výška sedačky jezdce se zdvihla na 920 milimetrů (+50 milimetrů od standardu). Bez nářadí je ji možné sundat do nížší pozice o 20 milimetrů, čímž vznikne malý schod mezi jezdcem a spolujezdcem. AS má již v základní výbavě vyhřívané rukojeti, veliký duralový kryt pod motorem a padací rámy, které chrání nádrž. Nakonec krásný, bílý rám, jako RD03 - první Afrika 650. Jako volitelné příslušenství je například i řadící quickshifter pro řazení nahoru i dolů.

První svezení

K dispozici bylo několik kusů, přičemž několik jich bylo obuto do výše doporučených Continental TKC 80. Po posazení se na stroj, první co vás zaujme je výška sedačky. Rozdíl +50 mm od standardní výšky je více než znát a 920 mm je výška sedačky endurových speciálů. Druhá výrazná změna jsou vyšší řídítka, kterou v případě jízdy na sedačce až tolik nepoznáte. Úhel řídítka - sedačka zůstal do jisté míry zachován, protože vzhůru šly jak řídítka, tak sedačka. Výrazněji je to znát při jízdě ve stupačkách, protože 37,5 mm na výšce řídítek je dost. Leccos se dá modifikovat. Jednak můžete sedačku posunout o 20 mm dolů, za druhé si můžete objednat sedačku o 30 mm nižší a tu poté posunout o 20 mm dolů. Rozsah ergonomie je tedy značný a motorka vyhoví jak dlouhánům, tak trpajzlíkům.

Dunlop dodal pro inovovanou Afriku novou směs silničních pneumatik, která má vyšší podíl oxidu křemičitého. Měla by tedy lépe držet za mokra, což byly výtky uživatelů předchozí specifikace. My jsme měli v ruce stroj okovaný do chlupatějších pneumatik od Continentalu. Nový výfuk podává o dimenzi lepší zvuk. Je to první, co vás zaujme po nastartování stroje. Každé otevření plynu vám vykouzlí na obličeji úsměv, protože ten tam je nevýrazný a unylý zvukový projev předchozí Afriky.

Jízdní projev na asfaltové cestě se odvíjí od změn na stroji. Inovovaný podvozek vám dává pocit, že jedete po vzduchovém polštáři a příjemně žehlí hrubé nerovnosti vozovky. I přes zvýšené dráhy odpružení se při ostřejší jízdě na asfaltu nezhoršil jízdní projev, kde uživatelé spíše preferují tvrdší sportovnější podvozek. Přes 20-ti milimetrový nárůst dráhy odpružení se AS chová stejně jako menší Afrika.

POSLEDNÍ NOVINKY

Vyšší těžiště stroje společně s vyšším těžištěm jezdce, který sedí na +50 mm vyšším sedle se negativně projevilo při rychlejším překlápění ze zatáčky do zatáčky. Stroj se i méně ochotně skládá do zatáček, což je daň za větší endurový potenciál. Ale ani do toho se nezamilujete hned napoprvé. Vyšší světlá výška, vyšší sedačka a k tomu zcela nové TKC 80, které mají vysoké špunty jsou v součtu centimetry, které vám v sedačce nedodávají důvěru hned napoprvé. Na asfaltu je to snesitelné, ale v terénu se zvyšuje pravděpodobnost upadnutí z důvodu krátké nohy. Stejné je nastupování, kdy máte pocit, že dát si nohu za krk nebude už o tolik obtížnější.  Výše položená řídítka způsobují že nejste tolik skloněni nad nádrží a tak silnější akcelerace ve stupačkách vás nutí k vyššímu náklonu nad plexištítek. Kilometr za kilometrem vám ale více a více dochází, že tohle je koncept pravověrného světoběžníka - stroje určeného právě pro nasazení kufrů a prokřižování Mongolska.

K duhu určitě přijde znatelně lepší odezva motoru. Ten má v nižších a středních otáčkách připraveno více kroutícího momentu a jeho nástup je plynulejší a příjemně agresivnější. Trialové pasáže ve stupačkách na jedničku jsou nyní více v klidu, protože řidič nemusí tolik myslet na spojkovou páčku. Terénní schopnosti podvozku AS jsou podobné jako u standardní Afriky. Vyšší světlá výška dodává více klidu při přejezdu kamenů, na druhou stranu, při rychlém zatížení (typicky při jízdě po šotolinových roletách) je podvozek trochu nestálý a odskok kola je buďto přespříliš pomalý, nebo zase příliš agresivní a klepe do řídítek. Útlum tlumičů je zcela v pořádku a ani při skocích není jednoduché dostat AS na dorazy. Pro offroad šolichačky funguje podvozek skvěle a zvýšený offroad potenciál se bude hodit zejména při naložení stroje třemi kufry.

 

+živější motor
+zábavnější zvuk
+dobrá standardní výbava
+offroad potenciál

-velmi vysoký stroj
-podvozek nemá rád rychlejší offroad
-nelze zcela deaktivovat ABS

Kontrola trakce a ABS jsou volitelné v mnoha směrech. Škoda že ani Adventure Sports nemá ABS zcela deaktivovatelné a ve všech módech pořád zasahuje do účinku předního kola. Offroad ABS se tedy vypíná jen na zadním kole, což v našem případě (suchých kamenitých cest) nebyl až takový problém, jako to může být problém až někdy vjedete do blátivé cesty. Nemůže být ovšem na světě vše ideální a přes některé drobnosti jsou nová Africa Twin a Africa Twin Adventure Sports nadmíru povedené stroje.

 

Omluvte nižší kvalitu fotografií. Test byl bez fotografa a fotky jsou pořízeny mobilním telefonem.