Bezztrátové převodovky se zabydlely v seriálu MotoGP již v roce 2013. Umožňují kontinuální přenos točivého momentu na zadní kolo i v momentě řazení převodového stupně. Každé takovéto řazení ušetří setiny sekundy, což se v počtu zařazení v závodě nasčítá v rozdíl celých mnoha vteřin.
Klasické řazení se spojkou / bez spojky, nebo s řadícím quickshifterem... všechny tyto způsoby znamenají, že vám motocykl pod zadkem cukne, v momentě kdy motor na zlomek vteřiny přestane dodávat tah na převodovku, aby se právě v tomto momentě uvolnila převodová kola a mohlo dojít ke snadnému řazení. V případě MotoGP motorek tak stroj v klíčovém okamžiku snížil dodávku paliva o cca 7-15%, aby se snížil tlak na převodovku. Některé aplikace vypínaly zapalování a v momentě řazení svíčky vůbec nedávaly jiskru.
Sériově montované quickshiftery mají prodlevu kolem 50 až 100 milisekund, podle toho nakolik sportovně je motocykl naladěn. V závodních motocyklech se dosahuje prodlev mnohem nižších. Několik desítek milisekund je ovšem během jednoho závodního kola mnoho. Za předpokladu že motocykl neustále řadí, tyto desítky milisekund se mohou nasčítat třeba v pět vteřin, kdy není motor motocyklu v tahu, protože právě probíhá přeřazování na jiný rychlostní stupeň. Proto pro závodní účely vznikly bezztrátové převodovky, které se anglicky označují jako seamless. I bezztrátová převodovka dosahuje jistých ztrát při řazení. Podle Yamahy by to ovšem mělo být 0,01 sekundy. V rámci MotoGP jsou tyto převodovky často natolik složité, že jejich principu nerozumí ani tovární mechanici a její systémy si nechávají posílat přímo z továrny, jakmile na nich dojde k nějaké závadě nebo anomálii.
O tom že Yamaha do R1 dá bezztrátovou převodovku se psalo již někdy v roce 2018. A očividně to nebylo jednoduché. První začala implementovat Honda. Yamaze vůbec nepomohlo to, že v rámci vývoje si nechala Honda zapatentovat každé kolečko a pro sériovou produkci musela jít Yamaha zcela jinou cestou. I tato cesta byla pro ni dost trnitá a proto oplatila Hondě stejnou měrou a zaregistrovala si patent, který je v popisu 70 stran dlouhý a obsahuje přes 300 vyjmenovaných částí. Nyní by měl být systém natolik spolehlivý a zároveň finančně schůdný, že by ho Yamaha (již konečně) mohla začít dávat do své vlajkové lodi.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Podle našich informací by Yamaha měla napárovat management převodovky přímo na jízdní režimy motoru. A protože by měla být řadící páka pouze senzorem řazení a samotné řazení by měly mít na starosti elektromagnety uvnitř převodovky, může Yamaha v případě Touring jízdního režimu nabídnout zcela automatický režim řazení. Seamless převodovka by se časem mohla dostat i do dalších cestovních, či nahatých motocyklů.