V posledních letech je objevování a resuscitování zakonzervovaných značek tak nějak v módě. Zmínit můžeme například BSA, nebo JAWU. Ty nyní následuje původně německá značka Zündapp, která je v držení čínské společnosti.
Naposledy byl Zündapp vyroben v Německu před téměř 40 lety. Již v roce 1987 byla jeho výroba v Německu ukončena a motocykly pod značkou Zündapp se vyráběly v Číně. Je zřejmé, kde se chce značka etablovat. Podobně jako je Jawa pro Česko, BSA pro Velkou Británii, tak je Zündapp zvučným jménem pro veliké Německo. Právě proto byl nový Zündapp představen na výstavě Intermot v Kolíně nad Rýnem.
Jeho návrat se zdál být nenápadný, ovšem stroj který představili už se tak nenápadným nezdá. Zündapp nám představil středněobjemový adventure motocykl, nápadně podobný stroji jednoho italského výrobce a někteří o ni dokonce hovoří jako o "Multistradě s čínskou omáčkou". Tomu samozřejmě nahrává několik vizuálních podobností jako je výrazný zobákový blatník, tvar světlometů a tvar plastů nádrže.
ZXA 500 pohání kapalinou chlazený paralelní twin o objemu 476 ccm s dvěma vačkami a osmi ventily. Maximální výkon je dle výrobce 47,6 hp což z něho dělá stroj v souladu s řidičskou licencí A2, tedy do 35kW. Postaven je na ocelovém rámu s USD nastavitelnými vidlicemi a monoshock zadním tlumičem. Vpředu si lze všimnout dvou brzdových kotoučů a vzadu jednoho, samozřejmě s ABS. Objem motoru a především eho vzhled dává na vědomí, odkud tento Euro 5 splňující agregát pochází. Je to motor čínského výrobce Loncin a tudíž stejný agregát, který je montován do u nás známého cestovního endura RVM 500 Jawa.
Deklarovaná hmotnost je 196kg s kapalinami, přičemž nádrž má objem 18 l. Sedlo je posazeno do výšky 80cm, což je na poměry adventure strojů poměrně nízko a tak by si ho mohly oblíbit zejména ženy. Dále je stroj vybaven bezdušovými koly s rozměrem 17" vpředu i vzadu, přičemž výbavu doplňují padáky a sada kufrů. Zatím ale není jisté zda budou volitelné, nebo standardní součástí výbavy.
Co se týká technologické výbavy je zde full-LED svícení, barevný LCD displej, USB zásuvka, malá přihrádka na rukavice umístěná na levé straně štítu (stejně jako to má Multistrada) a plexisklo které lze nastavit ručně, bez použití jakéhokoliv nářadí. Zundapp ZXA 500 tak představuje přímou konkurenci pro Benelli TRK 502, Hondu CB 500 X a VOGE 500DS. Podle nápisu TT na nádrži se pak můžeme domnívat, že jde o jakéhosi klonu v Portugalsku běžné vídaného MITT 530 TT Adventure.
Doporučená cena by se dle německých kolegů mohla pohybovat kolem 7.500 euro, což je o víc jak 1000 eur více jak u VOGE, tak Benelli, stejně tak jako u výše zmíněného MITT 530 TTi. Jak ale mezi svými konkurenty svou cenu obhájí se zatím můžeme jen domnívat. Dá se ale usuzovat, že právě hra na nostalgickou německou strunu šponuje cenu do takovýchto výšin. Šance že se tento motocykl dostane do prodeje i u nás je poměrně mizivá.