Moto Morini nám po téměř patnácti letech připravuje reparát svého někdejšího cestovního endura Granpasso. Nový X-Cape 1200 bude až na motor zcela nový.

Moto Morini Granpasso 1200 přišlo s V-twin motorem 1187 ccm, s úhlem otevření válců 87°. Připravovaný X-Cape 1200 ho má z 90% stejný. Zůstává vrtání i zdvih pístů.

Když přišlo Granpasso na trh, motor s emisní normou Euro3 poskytoval výkon 118 koní. Přechod na Euro4 mu sebral 8 koní a odhaduje se, že díky mnoha inovacím by X-Cape 1200 měl mít kolem 140 koní, přestože bude splňovat i budoucí nejpřísnější normu Euro5+. Ačkoliv motor zůtává z valné většiny stejný, X-cape 1200 bude inovovat všude kolem. Motor dostane ride-by-wire, elektronické škrtící klapky, možnost volby jízdních režimů, náklonové ABS, náklonovou kontrolu trakce a v zásadě všechny moderní fičury, kterými disponuje zavedná konkurence. A samozřejmě rozměrný 7-palcový LCD přístrojový panel.

X-Cape 1200 na fotografiích je funkčním prototypem, na kterém již probíhají některé jízdní zkoušky. Při pohledu na kapotáž nám neuniká, že se nová dvanáctka designově odklání od od zcela specifického designu 650-tky. A předkládá čistý, ačkoliv nepříliš výrazný design masky a světel, který sic někoho zcela nenadchne, ovšem také rozhodně neurazí. Při pohledu zezadu je zřejmé, že značná část kapotáže plní aerodynamickou funkci a bude výborně chránit kolena a boky jezdce, ostatně podobným způsobem jako to dělá i X-Cape 650.

Dvanáctistovka by neměla zůstat osamocena. Podle posledních zpráv má Moto Morini (alias Zhongneng) již vyvinut modulární motor V-twin o objemu 750 ccm a o výkonu 97 koní. Ten by se měl objevit jako nástupce, či sourozenec stávajícího X-Cape 650.

Nový motor střední objemové kategorie má rozevření válců 90° a je konstruován tak, aby zvládal objem válců od 700 po 900 ccm. Existuje předpoklad, že Moto Morini bude mít 3 motorové platformy a na každé z nich chce prodávat 3 model motocyklů. Měly by to být cestovní enduro, nahatý roadster a scrambler. Celkově tedy 9 modelů motocyklů postavených na základě tří odlišných motorů.

Zajímavé je, že Moto Morini koketuje s návratem do maloobjemové kategorie kolem 350 ccm, kam by také chtělo instalovat V-twin motor. A to by nakonec znamenalo, pokud chce MM na každém motoru prodávat 3 modely motocyklů, celkem 12 modelů motocyklů. A přestože valná většina výrobců se uchyluje k řadovým dvouválcům, Moto Morini se chce v budoucnu odlišovat svým véčkovými dvouválci. Budoucnost má značka pěkně namalovanou. Výrobce, který obvykle prodal ročně kolem 300 motocyklů prodal vloni celých 3500. S novým modely Seiemezzo by chtěl prodat v letošním roce na 9000 strojů. Pokud bychom viděli budoucnost Moto Morini v příštích pěti letech, značka má jistě potenciál prodávat 50 tisíc motocyklů ročně.

Zpět ke X-Cape 1200. Ten bude vybaven opět předními tlumiči Marzocchi a zadním monoshockem Kayaba. Italský původ bude dále podtrhávat brzdovými komponenty Brembo. Na předním kole jsou instalovány radiálně ukotvené třmeny Brembo Stylema. Zadní kolo by mělo být bržděno dvoupístkovým třmenem stejné značky.

Stroj je kompletně navržen a designován italským centrem Moto Morini v Trivolziu, zhruba 30 kilometrů jižně od Milána. Výroba bude probíhat v továrnách firmy Zhongneng, ze kterých nyní vyjíždí stávající modely X-Cape a Seiemezzo.