Rok 2017 byl ten poslední, kdy jsme si mohli koupit čtyřválcové véčko od Hondy. Zastaralá konstrukce a nadcházející emisní norma Euro4 poslala tento agregát do věčných lovišť a od té doby je u Hondy ticho po pěšině. To by se mohlo brzy změnit.

Honda se v té době věnovala vývoji nových řadových dvouválců, které můžeme najít třeba v Africe, Rebelu, v novém Hornetu, či Transalpu. Milovníci osobitého charakteru ovšem žádají návrat, soudě i podle vysokých prodejů motocyklů Ducati s novým V4 motory. Honda chce jít podobnou cestou.

Na světlo boží se tak dostal patent, který si Honda přihlásila s V4 motorem. Ten je velmi podobný technologickému řešení motoru Ducati a silně čerpá i z vývoje a poznatků Hondy se seriálu mistrovství světa silničních motocyklů. Zásadním prvkem je v protisměru rotující kliková hřídel, což má blahodárné účinky na ovladatelnost motocyklu, protože vznikající gyroskopický efekt částečně neguje gyroskopický efekt po směru se otáčejících kol. A současně v protisměru otáčející se kliková hřídel se pozitivně projevuje na vyšším zatížení osy zadního kola, což znamená vyšší grip na zadní pneumatice a vyšší stabilita motocyklu.

A to není vše. Nový motor Hondy by mimo variabilního časování ventilů měl adoptovat také elektronicky řízené variabilní sání vzduchu, což se pozitivně projevuje v širším rozsahu využitelných otáček motoru. Stejně jako Ducati, nový motor Hondy bude mít řízené vypínání zadních válců. Jednak kvůli snížení spotřeby paliva, za druhé kvůli nižšímu tepelnému vyzařování a také kvůli nižším emisím. Honda by měla jít s vypínáním zadních válců ještě dál než Ducati, která zadní válce vypíná jen když motocykl není v jízdě. Honda by měla zadní válce vypínat i za jízdy, v momentě kdy není potřeba hodně výkonu. Například při ustálené jízdě po dálnici.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Bude zajímavé sledovat jak se Honda s novým V4 motorem popasuje. Mimo jiné i proto, že v minulosti byly V2 a V4 motory Hondy hodně těžké a nebylo tudíž zcela žádoucí je stavět do sportovních motocyklů. Ducati svou nejnovější V4 postavila natolik kompaktní, že je dokonce lehčí než jejich dřívější V2. A i toto bude u motoru Hondy velmi důležité.