Honda hodlá zatnout drápek v konkurenčním boji po svém. Ke svému oblíbenému motoru připojí kompresor, aby z něj vydolovala nějaké koně navíc.

Stará poučka praví, že pokud chceš více výkonu, kup si motorku s větším motorem. Ta se dá použít u nás, konečných spotřebitelů. Hůře se to praktikuje u výrobců motocyklů. kteří do svých motocyklů osazují motory, které mají jen omezené možnosti upgrade na větší objem válců. Honda v posledních letech tak nějak tahá za kratší konec provazu, protože motor její Africy Twin 1100 poskytuje pouhých 100 koní. Ruku na srdce, není to moc a ve své kategorii se Africa Twin potácí na chvostu startovního pole.

Africe konkurují motocykly často o stovky kubíků "menší" a dokonce i nový Transalp, který ze 755ccm motoru doluje celých 90 koní. Což je sice o 10 méně, ale Transalp je také o téměř 20 kilogramů lehčí a tak si do jisté míry, alespoň co se týče výkonu, konkurují i stroje z vlastní stáje. Nabízí se samozřejmě knížecí rada, ať Honda vyvine nový a silnější motor. To se ale nestane ze dne na den a mezitím se nabízí rada jiná - ať Honda naboostuje současný motor turbem.

Turbo je ovšem módní trend devadesátých let. V jednadvacátém století letí kompresory a právě přeplňování kompresorem je aktuální záměr, který se svým motorem Honda má. Na výkresech můžeme spatřit rotační kompresor umístěný za válci, k jehož levému boku je sveden přívod vzduchu od airboxu. Jak si můžeme odvodit od konkurenční dvojice - Kawasaki H2, která přišla z 200 koňmi, přes stávajících 228 koní se dostala až k výkonu 310 koní v modelu H2R. Honda by tak mohla s pomocí přeplňování poměrně snadno z motoru vydolovat nějakých 130-140 koní a nějakých 130 Nm točivého momentu, což by ji velmi rychle dostalo do hry mezi špičku cestovních endur.

 

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Na druhou stranu je potřeba si uvědomit jaká Honda je. Je to firma, která si zakládá na maximální spolehlivosti i za cenu konzervativního přístupu k naladění techniky. Podle hesla "Princové mohou býti odvážní, králové si nemohou dovolit být impulsivní" tak dodává zákazníkům zejména jistotu spolehlivosti na úkor maximálních výkonů a nejnovějších high-end technických řešení. To že si nechala patentovat a navrhla si přeplňování motoru Africy Twin tudíž neznamená že se ho musíme nutně dočkat. Minimálně v nějaké dohledné době. Připomeňme si například paralelu Suzuki s patentem na přeplňované SV 650, které se nikdy nedostalo na svět. A nebo patent samotné Hondy, která již v půlce roku roku 2018 počítala s přeplňovaným V-twinem, který také zůstal v šuplících.