Superbike ikona modrého týmu, Yamaha R1, bude následovat svou menší sestřičku a od roku 2025 bude vyráběna pouze coby okruhový speciál.

Mnozí si jistě vzpomenou na neradostný odchod Yamahy R6 z našich silnic. Tedy těch nových, u kterých Yamaha nebyla schopna, nebo přesněji řečeno ochotna, provést technická opatření, aby stroje splnily emisní normu Euro5. Rok 2020 byl tedy tím posledním, ve kterém jsme si byli schopni koupit homologovanou R6 pro silniční provoz. Yamaze přesto zůstala v nabídce prémiová R1, kterou pro Euro5 upravila a v roce 2020 přišla i se změnami na podvozku. R6 byla v té době již na druhé koleji, protože její výroba se úplně neshodovala s očekáváním finančních auditorů. Zjednodušeně, nevyplatila se. Další investice do Euro5 byly tudíž tehdy zamítnuty a stroj začala Yamaha prodávat pouze jako okruhový speciál.

yr11

Podobný osud čeká v příštím roce i vrcholný model v nabídce - Yamahu R1. Tento stroj trpí stejnými symptomy jako trpěla onehdy R6. Její výroba se nevyplatí a už vůbec se nevyplatí investovat do vývoje pro splnění přísnější normy Euro5+, která vstoupila v platnost 1. ledna 2024. Yamaze Euro5+ dovoluje prodávat "staré" stroje ještě celý letošní rok.

yr12

Nová emisní norma Euro5+ vyžaduje od motocyklů detailní monitoring spalovacího procesu skrze komunikační jednotku OBD II. Ta bude mít za úkol automaticky snižovat točivý moment motoru při překročení povolených emisí. Nová řídící jednotka tak již nebude vybavena matematickým vzorcem pro řízení spalovacího procesu, ale variabilním systémem, který bude motor přepínat do několika palivových map, na základě množství emisí. Nová OBD II řídící jednotka musí nově také registrovat klepání a detonační spalování a upravovat směs a předstih, aby k těmto nežádoucím projevům nedocházelo. Aby měla jednotka konzistentní data, měla by se cca každých 35 kilometrů přenastavit do výchozího nastavení. Pokud dojde k nějaké nežádoucí události při spalování, ta bude nově reportována uživateli skrze "chybu motoru" na přístrojovém panelu stroje. Pokud je tato chyba ojedinělá, po oněch 35 km by se tato chyba zase měla na přístrojovém panelu ztratit.

yr13

Pokud budou emise překračovány dlouhodobě, motocykl by měl "spadnout" do nouzového režimu, ze kterého by ho měl dostat ven pouze autorizovaný servis, který by měl zjistit příčinu nadměrných emisí. Emise jako takové nejsou nijak nižší. Nový je pouze systém jejich vyhodnocování a systém "nápravných opatření" v případě jejich překračování.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Ovšem pro Yamahu je to přespříliš, na to, aby se ji vyplatilo do R1 investovat. Pro výrobce takto veliký zásah znamená vyrobit prakticky celou novou elektroniku, což se zřejmě Yamaze u tohoto modelu vůbec nevyplatí. Od roku 2025 bude tedy R1 prodávána jako okruhový speciál, který nebude muset splňovat emisní normy a na silnici se s žádným novým budoucím modelem R1 již nesetkáme.