Někdejší vlajková loď značky Suzuki, kterou si značka mazlila po desítky let, se loučí s širokou veřejností. U nás se už několik let neprodává a dala se koupit v několika vyspělých zemích. To ale nedává ekonomický smysl a Suzuki se s modelem (dočasně) rozloučí.

Trajektorie křivky prodejů jde navíc strmě dolů, zřejmě i pro to, že Suzuki do modelu nijak extra neinvestuje, což je na výbavě motocyklu vidět. A to dokonce i v Japonsku, kde se GSX-R 1000 těšila nebývalému zájmu. Austrálie,USA, Kanada a Japonsko stejně jako ostatní země nadále zpřísňují emisní předpisy, což pro Suzuki znamená, že křivka padajících prodejů se nepříjemně střetává s narůstající křivkou budoucích nutných investic pro modernizaci motoru. Což firma vyhodnotila tak, že nejrozumnější je ukončit prodej stávající generace.

gixe1

Revoluce v roce 1985

....se jmenovala Suzuki GSXR 750. Tehdejší vrchol technologie poskytoval 100 koní a vážil pouhých 201 kilogramů, které dosáhl díky hliníkovému rámu. Potenciál stroje se tehdy odrazil i ve výsledcích závodních variant, které se solidně umisťovaly v šampionátech kolem celé zeměkoule. V roce 1986 dostal tento stroj sestřičku v podobě GSX-R 1100, která byla chlazena kombinací vzduchu a oleje.

gixe2

1996 byl velkým skokem vpřed

... když Suzuki uvedla nový model GSX-R s náporovým sáním, označený SRAD, podle zkratky slov Suzuki Ram Air Direct. Do roku 1998 plněn pomocí karburátorů, od roku 1999 prostřednictvím elektronického vstřikování paliva. Někdejší SRAD byl pro Suzuki velikým krokem vpřed i díky pokročilé aerodynamice. Když uvedla Yamaha svou první R1, Suzuki promptně odpověděla 160-koňovou verzí GSX-R, která i s palivem vážila 200 kilo.

gixe3

Někdejší GSX-R nebyl motocykl pouze na závodní okruh, ale jak Suzuki ráda připomínala, stroj i na dlouhé cesty civilní. Suzuki ho stále inovovala až ke generaci označené K6.1. Poslední opravdu veliká modernizace přišla v roce 2017, od té doby se změny děly pouze pod kapotami a prostřednictvím různých barevných variant.

gixe4

Stopku vystavilo Euro5

... protože GSX-R s odřenýma ušima zvládlo Euro4. Ne že by to Suzuki neuměla, ale s objemem prodejů se to prostě ekonomicky nevyplatilo. Suzuki se tak přesunula (stejně jako Yamaha s R6 a později s R1) pouze do sféry závodních okruhových speciálů. A i těm bude nyní konec.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Suzuki oznámila konec výroby již v říjnu 2022. Po tomto ohlášení se zvedla nebývalá vlna zájmu, která jak začala, tak skončila. GSX-R ovšem dala nějaký ten měsíc života navíc a nyní ohlášený konec výroby již je definitivní. Z kuloárů se ale ozývá, že není všem dnům konec. Nová GSX-R je již na "rýsovacích prknech" a otazníkem pouze je den, kdy ji Suzuki představí, alespoň v podobě prototypu. Jisté je, že to nebude ani letos, ani příští rok (2025), ale Suzuki si počká na renesanci superbajků, která se již v dálce pomalu rýsuje.