Je to už více jak 1,5 roku, co se poprvé objevily zmínky o tom, že KTM pracuje na automatické převodovce. Potom přišlo letošní Erzberg Rodeo, ve kterém do jedné z disciplín nastoupila KTM 1290 Super Adventure s automatickou převodovkou. Dnes tady máme největší odhalení.

S automatickými převodovkami přicházejí postupně všichni velcí výrobci. Jasně vede Honda se svou DCT, k ní se nedávno přidala Yamaha s Y-AMT (Yamaha Automated Manual Transmition), BMW s ASA (Automated Shift Asistant) a znovu Honda, která pro své cenově citlivé modely připravila technologii E-clutch, byť se jedná jen o řešení na půl cesty. KTM představuje AMT (Automatic Manual Transmition), která je technologicky poměrně odlišná od konkurentů.

kat3

Yamaha a BMW využívají elektronické senzory, které dávají informace servo či elektromagnetickým motorům, které ovládají spojku i řadící mechanismus. Rozdíl je zejména u spojek, kde zmínění výrobci používají pro spínání/vypínání spojky také servomotory. KTM na to jde jinak. Spojka využívá odstředivou spojku, která se rozepne při snížení otáček. Samotné přeřazení provádí servomotor, který řadí nahoru a dolů rychlostí 50 milisekund. Fakticky je to elektromagnetická náhrada vaší nohy, která využívá technologii quickshifteru.

Trochu znalejším fanouškům neuniká, že podobný systém používá MV Agusta ve svých motocyklech, s označením Smart Clutch System (SMS). Možná není náhoda, že se KTM vrhla právě do takovéhoto (ověřeného) řešení, když nyní MV Agustu vlastní.

kat1

Adopce odstředivé spojky byla KTM-kou představena již vloni v patentové přihlášce. Její součástí je i parkovací poloha (P), jako mají dnes automobily s automatickou převodovkou. Odstředivá spojka je totiž v klidovém stavu rozepnutá a při parkování stroje v kopci by nebylo možné ho opřít o kompresi pístů. Proto bylo i zcela změněno schéma kvaltů, které bude u její automatické převodovky P-N-1-2-3-4-5-6

kat2

Jako i u jiných automatických převodovek, bude i u KTM možno zvolit, zda-li chcete jet v plně automatickém režimu a budete chtít rychlost řazení podřídit zvolenému jízdnímu režimu, nebo jestli budete chtít řadit ručně prostřednictvím tlačítek. Motocyklu by měla zcela chybět spojková páčka a zřejmě bude možné si volitelně připlatit za nožní "řadící páku", která bude tak jak tak pouze elektronickým přepínačem. Ruční režim bude nicméně nadřazen automatickému, takže v případě stlačení tlačítka v jakémkoliv režimu bude na 4 vteřiny priorita jezdce. Pomůže to například při nutnosti kickdownu o dva stupně třeba při předjíždění.

POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY

Ilustrace napovídá, že systému automatické převodovky se nejdříve dočkají veliké v-twiny KTM. Logicky, u drahých motocyklů, kde se vyšší cena systému lépe rozpustí v ceně celkové. KTM celý systém už více než rok intenzivně testuje a je možné že ho teď na podzim už uvede zcela oficiálně v nové verzi motocyklů 1290 pro rok 2025.