Dlouho očekávaná R9 se stala skutečností. Po několika letech absence se na trh dostává nástupce r-šestky, co se týče rozměrů, výkonu i hmotnosti.
Po mnoha měsících čekání utichly spekulace o tom, jestli bude nový R9 nástupcem R1, či R6. Prodejní R6 je již pár let pouze okruhovým speciálem a R1 ji bude od Nového roku následovat. Alespoň první zmíněná již dostala plnohodnotného nástupce a nová R9 má dokonce prakticky stejný výkon jako okruhový speciál Yamaha R6 Race.
Model R9 využívá osvědčené techniky tříválcového motoru CP3, který podává maximální výkon 119 koní při 10000 otáčkách a 93 Nm točivého momentu při 7000 otáčkách. Válce pracují s kompresním poměrem 11,5:1, což by mělo slibovat dlouhou životnost agregátu a je vidět, že se Yamaha nesnažila jít na krev jako někteří její konkurenci, kteří jsou schopni finišovat komprese až do poměru 14:1. Motor je zastavěn do kompletně hliníkového rámu typu deltabox, který dává plně natankovanému stroji hmotnost 195 kilogramů. Což je tedy nakonec o 5 kilogramů více, než měla někdejší homologovaná R6.
Nový stroj se pyšní nejlepší aerodynamikou v nabídce Yamahy. Ta je dokonce lepší, něž má dnes okruhový speciál R6 Race. Přední přítlačné winglety integrované pod předními světly zajišťují dodatečný přítlak, který je vyčíslen na 6-7% při jízdě v přímém směru, nebo 10% při průjezdu rychlými zatáčkami.
Yamaha R9 je osazena podvozkem značky KYB, které si nechala Yamaha vyvinout u Kayaby zakázkově přímo pro tento model. Přední tlumiče disponují oddělenými funkcemi a na její jedné noze je možné ručně nastavit úroveň komprese, na druhé zase odskoku kola. Bohužel chybí nastavení předpětí pružin. Zadní centrální monoshock je již plně nastavitelný a mimo nastavení komprese a odskoku kola taktéž dovoluje nastavit tvrdost pružiny.
Brzdy jsou velikým překvapením. Po letech, kdy jsme na Yamahách viděli pouze její vlastní brzdové třmeny, R9 je osazena technologií značky Brembo. A rovnou tím nejlepším, co ještě lze za rozumnou cenu koupit - třmeny Stylema. Ty jsou poháněny radiální brzdou taktéž od Bremba, zakusují se do 320-milimetrových kotoučů.
Od sportovní motorky nemůžeme očekávat nic jiného, než sportovní ergonomii posazu. Ta začíná clip-on řídítky, která jsou upevněna pod brýlemi a jejich geometrie je ještě agresivnější než u modelu R7. 14-litrová nádrž není žádná hitparáda a dá se čekat, že při agresivnějším jízdním stylu bude jezdec hledat pumpu co 200 kilometrů. O rychlé řazení se stará standardně dodávaný quickshifter, který je u R9 již ve své třetí generaci. Ten lze nastavit v režimu 1 pro standardní řazení, v režimu 2 v závodním režimu, kde směrem dolu řadíte vyšší stupně. A nakonec se o sportovní výkon starají sportovní pneumatiky Bridgestone Battlex Hypersport RS11.
Před pilotem je 5-palcový TFT displej, skrze který lze menežovat jízdní režimy. Těch je celkem devět (Sport, Street, Rain, dva individuální a čtyři režimy Track). Režimy kombinují nastavení výkonu PWR, kontroly trakce TCS, řízení kontroly prokluzu SCS, kontrolu brzd BC, řízení brždění motorem EBM a kontrolu zdvihu předního kola LIF a Lauch Control pro rychlé starty "z křižovatek". Všechny tyto vlastnosti lze nastavit na obrazovce, nebo prostřednictvím aplikace Yamaha MyRide pro mobilní telefony. Do té lze uložit až 40 různých variant konfigurací nastavení, mezi kterými se může pilot přepínat.
TFT displej má integrovaný kompletní navigační systém Garmin StreetCross, který se do něj posílá skrze aplikaci mobilního telefonu. Uživatelé mohou na displeji zobrazovat různé informace a obrázky, včetně telefonních hovorů, textových zpráv a aktuálního počasí.
Aplikace Y-Trac povyšuje zážitek ze supersportů a umožňuje jezdcům zlepšit jejich jízdu na trati a výkon prostřednictvím nástrojů, které jsou obvykle dostupné pouze profesionálním závodníkům. Aplikace Y-Trac je odvozena od závodů a nabízí možnost zaznamenávat a analyzovat jízdní data pomocí technologie na profesionální úrovni pro všechny úrovně jezdců, od začátečníků až po profesionály. Pomocí aplikace Y-Trac lze zaznamenávat časy na kolo a sektory a také údaje o stroji včetně úhlu náklonu, otáček motoru, polohy převodového stupně, rychlosti, polohy škrticí klapky a úrovně podpory elektronických podpůrných systémů, jako je kontrola trakce. Údaje o poloze GPS lze předávat prostřednictvím chytrého telefonu jezdce, ale pokud chce jezdec na motocyklu používat jednotku GPS, lze systém Y-TRAC propojit se zařízením Garmin GLO2. Y-Trac také nabízí možnost „virtuálního pitboardu“, kdy můžou mechanici z boxů posílat zprávy na palubní desku jezdce během jízdy na trati.
Majitelé modelu R9 se mohou přihlásit k bezplatné zkušební verzi aplikace nebo si předplatit prémiové předplatné.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
Yamaha R9 2025 bude k dispozici v barvách Icon Blue a Tech Black a v showroomech Yamaha by se měl objevit od března 2025.