O tom že největší evropský výrobce motocyklů KTM má na kahánku jsme už několikrát psali a v tomto článku tohle prádlo už ždímat nebudeme. Tentokrát se podíváme na MV Agustu, která byla (respektive její majorita) KTM-kou odkoupena a jejíž osud se zdá být krachující matkou ohrožen.
Nedávno oznámila KTM, že investice do MV Agusty pro ni přestává být strategickým cílem. Ano, KTM se potácí na hraně bankrotu a aby prokázala, že v rámci své restrukturalizace opravdu něco dělá, musí jakýmkoliv způsobem změnit strukturu společnosti. A nejsnažším způsob je otevřít klícku a nechat vylétnout ptáčka, kterého nedávno polapila a v zásadě si k němu ani nestačila vytvořit jakýkoliv strategický záměr.
Po tomto oznámení se vyrojila hromada zaručených informací, zejména v tištěném tisku, které oznamovaly, že KTM v Rakousku demontuje výrobní linky a vrací je do původního rodiště MV Agusty - do italského města Varese, konkrétně do starých či staronových továren MV Agusty.
Realita je přitom poněkud jiná. Označení, že "MV Agusta již není naším strategickým záměrem" je namířeno nikoliv mezi obyčejný lid, který si pod tímto ohlášením nedokáže představit nic konkrétního, ale mezi strategické investory, kterým dává KTM najevo, že MV Agusta je na prodej.
Ke spekulacím médií se nakonec vyjádřilo vedení MV Agusty, ze kterého vypíchneme některé body, které jsou pro ni a pro zákazníky důležité:
- KTM nic nazpátek do Itálie nestěhuje. Výroba MV Agusty nikdy nebyla přesunuta do Rakouska, pokud nemáme na mysli jen některé konkrétní technologické díly.
- MV Agusta je hrdá že je Made in Italy a tak to i zůstane.
- Za posledních 18 měsíců bylo v MV Agustě vyměněno 60% lidí v managementu, což do firmy přineslo svěží vzduch inovací.
- Do Rakouska bylo přesunuto pouze logistické centrum pro distribuci náhradních dílů a MV Agusta oznamuje, že v jejích skladech je k dispozici 99% náhradních dílů pro motocykly vyrobené v posledních sedmi letech.
- V roce 2024 bylo představeno 9 nových modelů, z nichž 5 přijde v roce 2025 do prodeje.
- MV Agusta zvyšuje počet dealerů a servisů, kdy na konci roku 2025 chce mít z aktuálních 219 dealerů 250.
- Za rok 2024 zaznamenala MV Agusta nárůst prodejů o 116% a výhled na rok 2025 je podobný. V roce 2025 by tak MV Agusta mohla prodat až 7 tisíc motocyklů.
- MV Agustě se daří prodávat drahé motocykly, na kterých má vyšší zisk než je běžné v sektoru. Například z 500-kusové série MV Agusty Superveloce 1000 Serie Oro jich ve skladech výrobce zůstalo jen dvacet, přestože se stroj prodává za cenu téměř 2 miliony korun.
Na druhou stranu je potřeba říct, že ve skladech Agusty podobně jako ve skladech KTM leží nemálo strojů na prodej. Se započtením kusů u dealerů by se mělo jednat o 2000 motocyklů, což není v případě MV Agusty zrovna málo. Proto by si měla i Agusta první měsíce roku 2025 vzít oddechový čas a výrobní linky by se měly rozjet v březnu 2025.
POSLEDNÍ SOUVISEJÍCÍ NOVINKY |
MV Agustě jistě pomůže její vstup do atraktivního sektoru cestovních endur. Pokud by se v roce 2025 zbavila otěží rozhodovacího (přesněji zakazujícího) procesu KTM, tak by mohla na trh dostat své už dávno vyvinuté enduro Lucky Explorer 5.5, který by jistě akceleroval prodejnost celé značky.